Zamknij

Dzieci na zdalnym nauczaniu. Do kiedy?

11:15, 16.12.2021 Redakcja
Skomentuj

Ministerstwo Edukacji i Nauki  poinformowało o wejściu w życie rozporządzenia, dotyczącego ograniczenia nauki stacjonarnej uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Przepis zawiera jednak wyjątki.
Weszło już w życie rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Zgodnie z nim, zajęcia stacjonarne będą ograniczone od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych, placówkach kształcenia ustawicznego, centrach kształcenia zawodowego, w szkołach artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne, placówkach artystycznych oraz szkołach artystycznych realizujących także kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego. Dla uczniów, którzy z uwagi na rodzaj niepełnosprawności nie będą mogli realizować zajęć w miejscu zamieszkania, dyrektor szkoły będzie musiał zorganizować zajęcia w sposób stacjonarny lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie tej szkoły.
- To rozwiązanie zapewni dzieciom i uczniom niepełnosprawnym objętym kształceniem specjalnym wsparcie w procesie edukacji oraz ciągłość oddziaływań rewalidacyjnych i terapeutycznych - tłumaczy ministerstwo.
Pozostałe wytyczne rozporządzenia: Możliwość prowadzenia zajęć świetlicowych dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej Uczniom klas I-III szkoły podstawowej lub klas szkoły artystycznej, odpowiadających klasom I-III szkoły podstawowej, których rodzice nie są w stanie zapewnić opieki, dyrektor - na wniosek rodzica - musi umożliwić opiekę świetlicową. Dyrektor szkoły ma umożliwić dzieciom objętym tą opieką realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie szkoły. Możliwość prowadzenia zajęć stacjonarnych w szkołach specjalnych W szkołach podstawowych specjalnych oraz szkołach ponadpodstawowych specjalnych, w tym funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej, zajęcia będą mogły być prowadzone w szkole. O prowadzeniu zajęć w szkole będzie decydował dyrektor, przy zachowaniu całkowitej dobrowolności ze strony rodziców dzieci i młodzieży, uwzględniając możliwości danej jednostki systemu oświaty oraz zachowanie bezpiecznych i higienicznych warunków ich realizacji. Decyzja powinna także uwzględniać m.in. zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęcia rewalidacyjne i zajęcia o charakterze terapeutycznym, których nie można zrealizować z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Placówki, których nie dotyczy ograniczenie pracy stacjonarnej Bez zmian, w określonym reżimie sanitarnym, pracują przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych oraz inne formy wychowania przedszkolnego. W sposób stacjonarny funkcjonują również młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze i poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Praca stacjonarna tych jednostek wynika z konieczności zapewnienia ciągłości realizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kształcenia specjalnego, w tym realizacji zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych oraz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w bezpośrednim kontakcie z dzieckiem i uczniem. Zajęcia rewalidacyjne, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze będą prowadzone stacjonarnie we wszystkich jednostkach systemu oświaty niezależnie od ograniczenia ich funkcjonowania. Wynika to z konieczności zapewnienia ciągłości wsparcia udzielanego w bezpośrednim kontakcie przez nauczycieli i specjalistów w procesie terapeutycznym dzieciom objętym odpowiednio wczesnym wspomaganiem rozwoju oraz dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, uczestniczącym w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych. Internaty i bursy szkolne Uczniowie korzystający z internatów i burs będą mieli możliwość przebywania w nich, jeśli warunki nie pozwalają im na powrót do domu i korzystanie z nauki zdalnej w miejscu zamieszkania. Praktyczna nauka zawodu (zajęcia praktyczne, praktyki zawodowe) Ze względu na specyfikę kształcenia zawodowego oraz zbliżający się termin zimowej sesji egzaminacyjnej dla egzaminów zawodowych i egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie, dyrektorzy szkół prowadzących kształcenie zawodowe, centrów kształcenia zawodowego oraz placówek kształcenia ustawicznego:
  • będą mogli zorganizować zajęcia praktyczne w miejscu ich prowadzenia (stacjonarnie), zajęcia będą mogły odbywać się w wybranych dniach tygodnia, wymiar zajęć praktycznych nie może przekroczyć 16 godzin tygodniowo,
  • praktyki zawodowe będą mogły być realizowane stacjonarnie w miejscu ich prowadzenia.
Zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe) mogą być prowadzone stacjonarnie u pracodawców lub w indywidualnych gospodarstwach rolnych, o ile w podmiotach tych nie występują zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogą zagrozić zdrowiu uczniów. Przewidziane rozwiązania mają również zastosowanie do kształcenia praktycznego realizowanego w ramach kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych. Zajęcia praktyczne dla uczniów będących młodocianymi pracownikami Uczniowie wszystkich klas branżowych szkół I stopnia, którzy są młodocianymi pracownikami, będą realizowali zajęcia praktyczne u pracodawców w pełnym wymiarze godzin, o ile u pracodawcy nie występują zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogą zagrozić zdrowiu młodocianego pracownika. Turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników Turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników będą mogły być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Konsultacje dla uczniów i słuchaczy szkół oraz placówek prowadzących kształcenie zawodowe W szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, centrach kształcenia zawodowego oraz placówkach kształcenia ustawicznego dla uczniów i słuchaczy, którzy przystępują odpowiednio do egzaminu zawodowego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w sesji styczeń-luty 2022 r., dyrektor szkoły, centrum lub placówki będzie mógł zorganizować konsultacje indywidualne lub grupowe z nauczycielem prowadzącym zajęcia edukacyjne z przedmiotów, z których uczeń przystępuje do egzaminu. Konsultacje w szkołach dla uczniów przygotowujących się do egzaminów Na terenie szkoły można organizować konsultacje indywidualne, grupowe dla uczniów przygotowujących się do egzaminu odpowiednio ósmoklasisty i maturalnego. Korzystanie z konsultacji jest dobrowolne. Organizacja konsultacji jest uzależniona od potrzeb uczniów, a także warunków pracy szkoły. Ponadto, za zgodą dyrektora szkoły, centrum lub placówki uczniowie, którzy biorą udział w konkursach, olimpiadach i turniejach, mogą uczestniczyć w tych zawodach wiedzy po spełnieniu warunków regulaminowych określonych przez organizatorów konkursów, olimpiad i turniejów. Takie rozwiązanie umożliwi wsparcie uczniów szczególnie uzdolnionych. Zajęcia wspomagające W dniach 20-22 grudnia 2021 r. można organizować w szkole zajęcia wspomagające. Zgodnie z obowiązującymi przepisami szkoły mogły organizować zajęcia wspomagające od września do 22 grudnia br. W związku z planowanym wprowadzeniem czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, zaproponowano pozostawienie możliwości organizacji w szkole w dniach 20-22 grudnia 2021 r. zajęć wspomagających. Przerwa świąteczna bez zmian Nie zmienia się termin zimowej przerwy świątecznej zaplanowanej na okres od 23 do 31 grudnia 2021 r. Oznacza to, że przez 3 dni poprzedzające święta, od 20 do 22 grudnia, a także w okresie po świętach - co do zasady 4 dni robocze (3-5 i 7 stycznia) - nauka będzie odbywała się w sposób zdalny. Po 9 stycznia 2022 r. nastąpi powrót do stacjonarnego nauczania.

(Redakcja)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

W temacie.W temacie.

0 0

Kiedyś był tutaj na forum, taki mądralek,który pisał, że nie ma nic przeciwko zdalnemu nauczaniu. Być może sam zdalnie studiował i pytał się : Pani Rektorze na którym roku jestem? Teraz pewnie się dokształca na UTW? 13:00, 16.12.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%