W sierpniu startuje druga edycja budżetu obywatelskiego. Będzie sporo zmian i przede wszystkim więcej pieniędzy do wykorzystania. Swoje projekty płocczanie będą mogli składać do września, potem wszystkie zostaną poddane pod głosowanie mieszkańców.
Budżet obywatelski to inicjatywa, która w Płocku rozpoczęła się w zeszłym roku. Polega ona na tym, że mieszkańcy zgłaszają własne projekty, które mają szansę być zrealizowane. W pierwszej edycji specjalna komisja złożona z urzędników ratusza i dziennikarzy wybrała dziesięć projektów spośród 55 pozytywnie zweryfikowanych. Zwycięska dziesiątka została poddana pod głosowanie mieszkańców, którzy wybrali sześć zwycięskich projektów.
Projekty są już w realizacji
Pozytywną weryfikację przeszło 55 projektów, ale okazało się że pozytywna weryfikacja wcale nie oznacza bezproblemowej realizacji. – Musieliśmy zmierzyć się ze specyficznymi problemami – stwierdził Andrzej Nowakowski. W realizacji jest sześć projektów, w tym zwycięskie Stop Tirom. Drugi projekt to budowa przystani wzorowanej na dworcu wodnym. – Jest on teraz na etapie pozyskiwania historycznej dokumentacji tej przystani, która później pozwoli nam na jej budowę – powiedział podczas wtorkowej konferencji prasowej, prezydent Płocka Andrzej Nowakowski.
Najbardziej zaawansowane są projekty edukacyjne. Remont i wyposażenie sali sensorycznej w Szkole Podstawowej nr 18 zostanie zrealizowany do końca wakacji, natomiast projekt placu do łatwego przyswajania wiedzy, który powstanie w Gimnazjum nr 5, jest w fazie tworzenia i wkrótce ma rozpocząć się budowa obiektu.
Rewitalizacja ostatniej barki „Sandomierka” wiąże się przede wszystkim z dotarciem do dokumentów i ustaleniem właściciela tej barki. – Miasto musi dowiedzieć się na jakich zasadach możemy ją zrewitalizować – powiedział Andrzej Nowakowski. Teraz trwa szacowanie jej wartości, tak żeby po ewentualnym zakupie zrealizować projekt.
Projekt budowy parku i skweru na Podolszycach Południe jest w fazie planowania i w przyszłym roku zostanie zrealizowany. Prezydent tłumaczył, dlaczego termin realizacji tych projektów przesunie się do przyszłego roku. – Z dwóch powodów: przede wszystkim nie wiedzieliśmy, że z niektórymi projektami będą aż takie problemy, a także dlatego, że niektóre z nich okazały się bardzo rozbudowane – nie tylko pod względem kosztów, ale także logistycznym.
Dwa miliony więcej
Pierwsza edycja budżetu obywatelskiego traktowana była jako pilotaż. – Chcieliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście będziemy w stanie ten budżet zrealizować, a co najważniejsze czy mieszkańcy w ogóle będą zainteresowani – mówił prezydent Andrzej Nowakowski.
Tegoroczny budżet obywatelski okazał się strzałem w dziesiątkę. Mieszkańcy złożyli 77 projektów, łączna ich kwota to prawie 70 mln zł, 55 z nich zostało pozytywnie rozpatrzonych pod względem formalno-prawnym. W głosowaniu na najlepsze projekty wzięło udział ponad 7 tys. płocczan.
Na pierwszy budżet przeznaczono trzy miliony złotych, teraz pula ta wzrasta do pięciu. Na to wszystko zgodę musi wyrazić jeszcze rada miasta, ale prezydent Płocka nie ma wątpliwości, że radni pozwolą wpisać projekty mieszkańców do przyszłorocznego budżetu miasta. – Tak jak w tym roku nie było problemów, tak myślę że z przyszłorocznym budżetem też problemów nie będzie – zapewniał.
Teraz zdecydują mieszkańcy
Druga edycja budżetu obywatelskiego rozpoczyna się już teraz, ponieważ ratusz chce aby wszystkie formalności i sprawy związane z wyborem projektów i ich realizacją zostały załatwione w tym roku. Wtedy będzie można wpisać je do budżetu na przyszły rok.
Kolejna edycja budżetu obywatelskiego będzie miała kilka zmian. W przypadku poprzedniego budżetu, dziesięć zwycięskich prac wybierała komisja. Teraz wszystkie projekty, które zostaną pozytywnie ocenione pod względem formalno-prawnym zostaną poddane pod głosowanie mieszkańców. – Nie będzie drugiej komisji. Takie były oczekiwania płocczan – powiedział prezydent.
Druga poważna zmiana to wiek głosujących. Płocczanie od 16. roku życia będą mogli nie tylko głosować na swoich faworytów, ale także składać swoje projekty. – Chcemy zaktywizować młodych ludzi, którzy nie mają jeszcze możliwości głosowania w wyborach powszechnych, ale z pewnością mogą wyrazić swój głos nt. przyszłości i rozwoju Płocka – stwierdził Andrzej Nowakowski.
Projekty do września
Składane projekty mogą mieć charakter lokalny (dotyczący określonego osiedla) lub ogólnomiejski (dotyczący całego miasta). Natomiast jeśli projekt zawiera lokalizację, musi być ona własnością miasta. Na karcie do głosowania kolejność projektów będzie uzależniona od daty wpływu, czyli im szybciej wpłynie nasz projekt, tym wyżej znajdzie się na kartach z podziałem na osiedla.
Od 1 sierpnia do 23 września 2013 r. potrwa zgłaszanie projektów do budżetu obywatelskiego. W tej edycji mogą brać też udział projekty, które nie zakwalifikowały się wcześniej. Od 1 sierpnia do 11 października potrwa weryfikacja formalno-prawna planów, natomiast po 11 października nastąpi przedstawienie ostatecznej listy zgłoszonych projektów, które zostały zweryfikowane.
Głosowanie mieszkańców rozpocznie się 25 października i potrwa do 3 listopada. Wyniki mają zostać ogłoszone do 7 listopada 2013 r., a na grudniowej sesji rady miasta ujęte w budżecie zostaną zwycięskie projekty.
Jak zgłosić projekt?
Formularz zgłaszania projektów do zrealizowania w ramach drugiego budżetu obywatelskiego jest dostępny na stronie www.mojemiasto,plock.eu, w biurze obsługi klienta urzędu miasta lub w wyznaczonych punktach. Lista punktów dostępna na stronie internetowej ratusza.
Wypełnione formularze należy przesłać pocztą na adres: Urząd Miasta Płocka, pl. Stary Rynek 1, 09-400 Płock lub złożyć w biurze obsługi klienta w kopercie z dopiskiem „Budżet Obywatelski Płocka”. Można też wysłać je w formie elektronicznej, mailem na adres: obywatelski@plock.eu.