Zamknij

Czytelnik: Odpowiedzialność zbiorowa za śmieci doprowadzi do braku segregowania

17:00, 06.11.2021 Redakcja
Skomentuj

Piszę w sprawie dotyczącej segregacji śmieci w blokach Mazowieckiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Podstawowe pytanie - czy ktoś w Urzędzie Miasta Płocka i Mazowieckiej Spółdzielni Mieszkaniowej zastanowił się, że nałożenie wyższych, czyli karnych opłat za wywóz śmieci spowoduje zanik ich segregacji? Tyle lat poświęciliśmy na edukację dotyczącą segregacji odpadów, a teraz przez jedną złą decyzję Urzędu wszystko może pójść na marne...
Mieszkam w wieżowcu na osiedlu Międzytorze. Dzisiaj na drzwiach wejściowych do mojego bloku, podobnie jak i kilku innych, pojawiła się kartka - pismo informujące o przeprowadzonej kontroli i stwierdzonym fakcie niewłaściwej segregacji odpadów, skutkującym w przyszłości naliczeniem wyższych opłat za wywóz śmieci (zdjęcie w załączeniu). Będzie to oczywiście 52 zł od osoby. Tu pojawia się problem odpowiedzialności zbiorowej w bloku. Ja i moja rodzina segregujemy odpady, więc nie czujemy się winni zaistniałej sytuacji. Pewnie były osoby niesegregujące, ale nasuwa się również pytanie, czy są to na pewno śmieci mieszkańców bloku? Fakt zamykanego zsypu w wieżowcu o niczym nie świadczy. Wiele razy wyrzucając śmieci, spotykałem drzwi, które nie były zamknięte na klucz. Może p. sprzątaczka, zbierając śmieci wokół bloku wyrzucała je do nas, bo zwyczajnie tu miała najbliżej? Klucze do zsypu posiadają również pracownicy firmy wywożącej odpady, pewnie też konserwator, więc i oni mogą zostawiać otwarte drzwi. Nikt tego nie sprawdza i nie kontroluje. O podrzucanych śmieciach do osiedlowych altanek już nie wspominam, bo to całkiem oddzielny temat. Można mnożyć takie przykłady. Spółdzielnia pewnie sama nie wie, kto jeszcze może posiadać klucz do zsypu. Nikt nigdy nie udowodni, że są to śmieci właśnie mieszkańców bloku. Występuje więc tu zasada domniemania. Poza tym, jaki ja mam wpływ na to, co i jak wyrzuca sąsiad? Żaden. Nie mam na to wpływu, a i tak mam za niego odpowiadać. Mimo braku dowodów, zostaliśmy poinformowani, że będziemy płacić karę. Najbardziej pokrzywdzone oczywiście czują się osoby sumiennie segregujące odpady. Oni zapłacą za tych niesegregujących. Nie jest wygodne posiadanie trzech, czy nawet czterech pojemników na śmieci w ciasnej kuchni w bloku. I to właśnie obecnie traci sens.
Czy ja mam segregować dalej śmieci, płacąc wyższą opłatę za brak segregacji? Zdecydowanie nie będę już tego robił. Wrzucę do jednego kosza na śmieci i wszystko będę wynosił do jednego pojemnika. Podejrzewam, że w niedługim czasie takich sytuacji będzie więcej i docelowo wszyscy mieszkańcy bloków w Płocku będą płacić 52 zł za śmieci. Wtedy nastąpi koniec segregacji śmieci. Ekonomia wygra z ekologią. Osobiście bardzo wątpię, że ktokolwiek z mieszkańców bloku będzie dalej segregował śmieci, jeżeli według odpowiedzialności zbiorowej, ma płacić karę za innych.
Chciałbym zainteresować tym problemem Urząd Miasta Płocka i Mazowiecką Spółdzielnię Mieszkaniową. Na miejscu urzędników nie wprowadzałbym kar dla segregujących, bo to wiadomo, że zniechęci ich do dalszej segregacji odpadów, ale wpłynąłbym na tych niesegregujących. W jaki sposób? Poszukajmy rozwiązań w innych miastach, innych spółdzielniach i wspólnotach. Może wprowadźmy worki na śmieci z kodami kreskowymi, przypisanymi do mieszkania? Jeżeli Mazowiecka Spółdzielnia Mieszkaniowa nie potrafi poradzić sobie z problemem śmieci w blokach, to może niech sama zacznie je segregować? Wszyscy zapłacą po 52 zł, ale znieśmy obowiązek segregacji. Może niech wykonuje to spółdzielnia, na osiedlach stoją jeszcze pawilony, w których kiedyś odbywała się przecież segregacja przez pracowników Eko-Maz. Można to zrobić wewnętrznymi przepisami. Zarządcą nieruchomości jest Mazowiecka Spółdzielnia Mieszkaniowa i to ona odpowiada za porządek. Śmieci będą wtedy prawidłowo posegregowane i nie będzie żadnych kar. Nie powinno mieć miejsca przerzucanie odpowiedzialności na Urząd Miasta Płocka. "Proszę dzwonić w tej sprawie do Urzędu Miasta Płocka" - tak mi powiedziała pani ze spółdzielni, zarządcy nieruchomości. Pomysłów jest wiele, ale nikt nie ma odwagi jakikolwiek wprowadzić w życie. Przecież najlepsza i najwygodniejsza dla urzędników jest odpowiedzialność zbiorowa. Wspomniane pismo z Urzędu Miasta Płocka jest adresowane do Mazowieckiej Spółdzielni Mieszkaniowej i to ona powinna opracować system, który pozwoliłby na wskazanie i ukaranie osób niesegregujących śmieci. My mieszkańcy, nie mamy wpływu na innych. Spółdzielnia natomiast absolutnie nie poczuwa się do zapewnienia mieszkańcom swoich bloków porządku w sprawie segregacji śmieci. Pismo adresowane do nich, wywiesza nam - lokatorom. Nie wiem w jakim celu? Żebyśmy zaglądali do worków ze śmieciami sąsiada? Kontrola urzędników była przeprowadzona nierzetelnie, ponieważ blok posiada kilka klatek, a nie jest wspomniane, w której klatce stwierdzono nieprawidłowości. Nieważne, czy blok posiada dwie, czy siedem klatek, nieruchomość jest traktowana jako całość. W razie naliczenia kar - niestety, póki nowe pomysły i decyzje nie będą podjęte, mieszkańcy bloków przestaną segregować śmieci. Będą wyrzucać wszystko razem do jednego pojemnika i płacić po 52 zł. Segregacja nam się nie opłaca. Choć bardzo chcę, to nie mam po co segregować śmieci, bo i tak zostanę potraktowany jak osoba niesegregująca. Tak będzie niestety to teraz wyglądać, będzie sprawiedliwie i nieekologicznie. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZBIOROWA = BRAK SEGREGACJI Czytelnik - mieszkaniec bloku w Płocku Pismo Urzędu Miasta Płocka - kopia przesłana przez czytelnika

(Redakcja)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Mieszkaniec.Mieszkaniec.

0 0

To chyba jest po to żeby tylko pieniądze z ludzi zedrzeć. Ogólnie gdzie nie spojrzeć po blokach pojawiły się takie informacje o podwyższonej opłacie za wywóz śmieci. Myślę, że to jest tak, że.... My wam po prostu, od tak podniesiemy opłaty i co nam zrobicie? Wydaje mi się, że nie chodzi tu o żadną segregację śmieci tylko o to, że w kasie brakuje pieniędzy i tyle. 17:15, 06.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

VzaVza

0 0

Zgadzam się z tym. Tu nie chodzi o brak segregacji, możliwe są może jakieś błędy przy segregacji w to uwierzę ale chyba nie ma już ludzi, którzy nie segregują wcale śmieci. Odtak podniesiemy a pretekst każdy dobry. No coz przynajmniej luźniej w kuchni będzie ? 19:09, 06.11.2021


JaJa

0 0

Takie pismo wisi rowniez w bloku MTBS na osiedlu Skarpa. Takie same pisma juz wczesniej byly na Podolszycach Pd. gdzie po jakims czasie poinformowano lokatorow ze w zwiazku z niezastosowaniem sie do ,,ostrzezenia' oplata wzrasta. 17:24, 06.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

$$$$$$

0 0

Tego, że podniosą opłaty byłem pewny w momencie ustalenia obowiązku segregacji. Nie ma możliwości nie popełniania błędów. I w każdej kontroli można takie błędy stwierdzić. A teraz faktycznie zrobię porządek w kuchni- jeden kosz nie cztery... 17:52, 06.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DworcowaDworcowa

0 0

Chciałbym zauważyć jeszcze jeden problem. Mieszkam na Dworcowej, również pismo że od stycznia opłata większą.
Rozmawiałem trochę z sąsiadami, jedna z sąsiadek stwierdziła że ma to w d.... ponieważ ma zameldowana tylko 1 osobę. Mieszkają 4 i mają jeszcze 2 duże psy.
Było kiedyś poruszenie jak prezydent Warszawy chciał oplat za śmieci od zużycia wody. Z perspektywy czasu bardzo mądre rozwiązanie.
Dlaczego tak uważam?
Byłoby sprawiedliwie zakładając że 1 osoba zużyje wody około 12 m3 na pół roku a jak jest mieszkanie że zużyte zostanie 50m3 przy zameldowanej 1 osobie, to coś moze być nie tak, wtedy kontrol i tacy ludzi powinni dostac karę w postaci zapłaty za śmieci za ostatnie pół roku w postaci niesegregowanych odpadów.
Nie zamierzam płacić za to że ktoś nie segreguje śmieci. U mnie na osiedlu osoby zbierające surowce wtórne zbiorą wszystko co da się sprzedać. Wtedy w pojemniku faktycznie zostaję syf w postaci brudnego papieru który powinien być odpadem zmieszanym czy tworzyw sztucznych brudnych.
Jeżeli wprowadza opłaty za niesegregowane, to osobiście wszystko będę wyrzucał do jednego kubła. Koniec i kropka. 18:40, 06.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BorysBorys

0 0

A kto segreguje śmieci w bloku teraz na sprzątaczkę ktora sprzata w okol bloku brawo brawo 19:10, 06.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0 0

Wszędzie te karteczki były to specjalnie żeby zaraz płacić więcej np, na ul, Skłodowskiej ktoś podrzuca śmieci koło altanki i co panowie i pani co odpowiadają za porządek wrzucają te śmieci do śmietników jak leci i ja mam za to płacić karę śmieszne 19:50, 06.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

XyzXyz

0 0

A w gminach płaci się 33 złote od osoby. Zabierają zmieszane teraz co miesiac a papier i szkło co dwa miesiące na przemian. A wy w bloku dwa razy w tygodniu i dziwicie się że macie podwyżkę? Zacznijcie segregować bo jeszcze daleko do ideału a najlepiej pierdo...c pod drzwi od altany albo co lepsze otworzyć altanę z klucza i jebn.c tuż za drzwiami bo się do pojemnika nie chce wrzucić. 20:03, 06.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

0 0

A wy z gminy hihihi po co przywozicie np opony pod bloki . Wcześniej worki z nieczystościami?
Wy z gminy hihihi wyrzucacie w kasach , przy drogach . Bez sensu ta wypowiedź..
Wy z gminy , my z bloku . Masz problem w gminie to zgłaszaj . Masz hektary , to możesz budować wiatę i trzymać te 2 miesiące. Chyba nie rozumiesz pewnych spraw , gdzie do śmietnika o pow ok 30 m przynależy ok 150 rodzin ....i wewnątrz stoi z 10 pojemników ulewajacych się..... 07:50, 07.11.2021


0 0

A w RADOMIU płacą obecnie 12 złotych od od osoby za śmieci segregowane w blokach. Można? Można! 01:10, 07.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EkologEkolog

0 0

Dlatego powinni kontrolować ludzi bezpośrednio podczas wyrzucania śmieci - przyłapywać na gorącym uczynku i walić takie mandaty po 2 000 zł! Ryzyko złapanie co prawda małe, ale pomnożone przez karę, zrobiłoby na każdym wrażenie. No i takie kontrole powinny oczywiście być przeprowadzane, żeby ludzie naprawdę dostawali takie mandaty. Blady strach rozszedłby się wtedy po wszystkich innych. 06:02, 07.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EkologEkolog

0 0

Powinni też robić kontrole sami śmieciarze! I zgłaszać nieprawidłowości, bo z tego co widzę, ludzie walą do zmieszanych mnóstwo rzeczy, które mogliby posegregować. Tak jakby segregacja symboliczna, żeby coś było widać, od czasu do czasu, a większość i tak się nie chce segregować i walą do zmieszanych. Tylko przeprowadzane na poważnie kontrole i kary mogą pomóc w "edukacji" społeczeństwa. 06:05, 07.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

CzwartakówCzwartaków

0 0

Hmmmhm , ciężka i smrodliwa sprawa .
Nie ma chyba złotego środka.
Nawet gdyby śmieci były odbierane , wysypywane na ladę segregujący tez nie wszystko dobrze podzieli .
Na podolszycach mieszkam , staram się dobrze segregować, myślę, że znalazły by się błędy. Jednak generalnie nie w tym chyba rzecz . Są mieszkańcy, to prawda , że mają w nosie segregację. Gospodarze terenu tez do zmieszanych wsypują gałęzie po cięciu żywopłotu. Często pojemnik na papier czy plastik jest przepełniony i spada do zmieszanych . Spółdzielnie hmmm słabo starają się. Najczestrzym zajęciem jest roznoszenie podwyżek opłat czynszu . Nie dba się zbytnio o budynki , rynny , nie widzę przeglądu wyczystek . A potem woda Nie spływa.
Spółdzielni wydaje się, że jak posądza roślinki, to na tym kończy się sprawa. A podlewanie , przycinanie ? Myślę, że z 60 % roślinności ginie .
Czy były kiedyś obniżki czynszu? Szok , żeby za 70 m płacić ok 1000 w chemiku .
Pozdrawiam 07:40, 07.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MiędzytorzeMiędzytorze

0 0

Proponuję żeby ktoś na początek zajął się towarzystwem które jakimś cudem otwiera sobie altanki i robi jeden wielki kibel wysypując wszystko z pojemników szukając skarbów oczywiście później zostawiając to wszystko. Oczekują od ludzi segregacji ale żeby jeszcze to wszystko tak pięknie wyglądało na sortowni jak pięknie o tym mówią i piszą to by było super. Jest oczywiście lepiej niż kiedyś ale to i tak walka z wiatrakami, a wszyscy i tak zapłacimy więcej. 13:16, 07.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

JajkoJajko

0 0

Byłeś na sortowni? Ja byłem wygląda pięknie ale śmierdzi. 15:05, 07.11.2021


TymekTymek

0 0

Dworcowa Reja i lasockiego przy śmietnikach leży po 20 , 30 opon. Skąd to się bierze ? Wcześniej tego nie było, jak zostanie to uprzątnięte przybywają następne. Dworcowa 45 rozdzielnia przy Reja. Tam to masakra jest co się dzieje.
Ludzie tam wszystkie opony z wulkanizacji przywożą czy co bo sam już nie rozumiem.
Dworcowa 37 stoją kubły na śmieci oraz pojemnik na odzież, za wspominany pojemnikiem sterta opon. 17:57, 07.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MaxMax

0 0

Mieszkam na Podolszycach. W moim bloku też pojawiły się te ogłoszenia. Ponieważ z moich okied dobrze widać komorę śmietnika zarówno w moim jak i w sąsiednim bloku zacząłem się pewnym sprawom baczniej przyglądać. I co?
Panie sprzątające teren notorycznie zostawiają otwarte drzwi - wchodzi kto chce i wrzuca ci chce i gdzie chce, nieraz także podjeżdżają ludzie autami z okolicznych domków.
Druga sprawa - panowie wywożący śmieci zabierają do jednego wozu odpady zmieszane i plastiki ( nie jest to jednorazowe - widziałem to już kilkakrotnie). I niech nikt nie mówi , że robią tak ,bo śmieci są źle posegregowane- robią to bez jakiejkolwiek kontroli - wchodzi dwóch delikwentów do altany - jeden chwyta za kosz o odpadami zmieszanymi - drugi z plastikiem i juz. Bo tak wygodnie. A potem kartki na drzwi i niech frajerzy płacą. 19:00, 07.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RozwiązanieRozwiązanie

0 0

Tylko worki z kodami kreskowymi na dane gospodarstwo domowe! I kontrola, co dziesiąty i dwudziesty. Od razu, będzie wiadomo kto i jak... 19:22, 07.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

AldonaAldona

0 0

A jak nie będą naklejać kodów to co zrobisz? 20:47, 07.11.2021


AldonaAldona

0 0

W każdej altance ustawić krzesełko i zrobić całodobowe dyżury w/g grafika z pracowników spółdzielni aby pilnowali i instruowali lokatorów przez jakiś okres aż wszystko będzie normalnie. Nawet gotowa jestem dopłacić 2 do 5 zł do czynszu na dopłatę do ich wynagrodzenia. Na wieczorne i nocne dyżury koniecznie wręczyć latarki. Myślę, ze jest to najlepszy pomysł, bo z tymi kodami kreskowymi to nie przejdzie, ponieważ złośliwie będą nie naklejać i też ktoś musiałby siedzieć w altance i pilnować naklejania. 20:43, 07.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PiotrekPiotrek

0 0

Proponuję władzom Płocka wziąć przykład z Ciechanowa i zainstalować SYSTEM INDIWIDUALNEJ SEGREGACJI ODPADÓW T- MASTER 21:13, 07.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mieszkankamieszkanka

0 0

Zdecydowanie zgadzam się !!!!!
Mieszkam w wiezowcu 11 pięter, segregowałam śmieci od 2 lat, posiadałam 3 pojemniki, zrezygnowałam z foliówek , i szczeże powiem że po podwyższeniu stawki tak bardzo w góre przestałam już tak dokładnie segregować śmieci, zrobiło to razem ze mną kilkadziesiąt mieszkańców mojego bloku !!!!! rozmawiając z nimi każdy głośno mówi że teraz ,, niech się w du..... pocałują . Podniesienie cen to był bardzo bardzo zły i demotywujący czynnik !!!!! 09:54, 08.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

alenkaalenka

0 0

Żadne rozwiązania ani sankcje nie będą dobre czy skuteczne. Musi się zmienić mentalność społeczeństwa, a to proces na pokolenia, bo Polacy są narodem słabo zdyscyplinowanym, wręcz anarchicznym. 11:48, 09.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

To raczej bierze sięTo raczej bierze się

0 0

z 45 lat PRL i 30 lat PRL bis.
Ze dyscyplinowaniem to też racja.
Niemcy nie plują na swój kraj, tak jak to teraz robi V kolumna. 12:16, 09.11.2021


0 0

My też należymy do MSM i widzę że w miarę możliwości ludzie śmieci segregują podjezdza śmieciarka i wsypuję wszystkie razem ?!!!!!! 12:39, 18.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%