Zamknij

Co najbardziej ceni płocka młodzież i kto jest jej autorytetem? Przeprowadzono badanie

15:28, 24.06.2021 Agnieszka Stachurska Aktualizacja: 15:31, 24.06.2021
Skomentuj

Ciekawy sondaż przeprowadzono wśród płockiej młodzieży. Analitycy Instytutu Badawczego Kantar Polska przy współpracy z Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatura w Płocku i PKN ORLEN badali m.in. z jakich portali społecznościowych korzysta młodzież czy jakie są jej autorytety. Wnioski z badania są już dostępne w postaci opisowej.
"Badanie wartości i potrzeb młodzieży w powiecie płockim" zostało przeprowadzone przez analityków Instytutu Badawczego Kantar Polska przy współpracy z Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatura w Płocku i PKN ORLEN. W sześciu blokach tematycznych została zawarta opinia młodzieży na temat:
  1. Zainteresowania i czasu wolnego,
  2. Finansów,
  3. Cenionych wartości,
  4. Planów na przyszłość,
  5. Motywacji do działania i samorozwoju,
  6. Autorytetów.
Badanie zrealizowano za pomocą papierowej ankiety, którą uczniowie samodzielnie wypełniali (anonimowo) w szkole. Celem przeprowadzonego badania było pozyskanie wiedzy na temat opinii młodzieży, dzięki czemu płockiej kadrze pedagogicznej może być łatwiej budować lepsze relacje z młodzieżą, a także wypracować lepsze metody i formy sprzyjające rozwijaniu kompetencji uczniów.
- Według specjalistów, odpowiedzi ankietowanych to także cenna wiedza dla pedagogów szkolnych, którzy mogą rozwijać dotychczasowy model pracy w oparciu o zdefiniowane w badaniu potrzeby i rekomendacje. Nadchodzący okres wakacyjny to dla wielu rodziców, opiekunów i pedagogów doskonały czas, aby odpocząć od codziennych wyzwań związanych z edukacją, ale także zapewne dobry czas, aby pogłębić swoją wiedzę i zaplanować efektywne wspomaganie procesu kształcenia młodych ludzi - wyjaśnia biuro prasowe ORLENU.
Dodaje także, iż Koncern angażuje się we współpracę z wieloma szkołami, widząc potrzebę zbudowania zaplecza kadrowego w profesjach istotnych dla potrzeb branży. Uczniowie mogą m.in. uczestniczyć w wizytach studyjnych i praktykach zawodowych w spółkach Grupy ORLEN, a uczniowie, studenci i absolwenci uczelni wyższych oraz szkół średnich mogą zdobywać pierwsze doświadczenia zawodowe dzięki uczestnictwu w programach praktyk i staży. Co roku w PKN ORLEN przygotowywanych jest do pracy zawodowej co najmniej kilkudziesięciu absolwentów uczelni wyższych i osób kończących edukację. Jak podkreśla Agata Górnicka, dyrektor Biura Relacji z Otoczeniem w PKN ORLEN, Koncern jest firmą zaangażowaną w projekty społeczne, które służą rozwojowi rynku lokalnego, a szczególnie mieszkańców Płocka i okolic.
- Chętnie dzielimy się doświadczeniem i wiedzą z osobami, które stoją przed wyborem własnej kariery zawodowej. To z myślą o studentach i absolwentach prowadzimy praktyki i programy stażowe. Od wielu lat wspieramy także płockie szkoły podstawowe i licea, finansujemy stypendia oraz wsłuchujemy się w potrzeby lokalnej społeczności. Stąd też powstał pomysł na badanie, którego wyniki, mam nadzieję, pomogą nie tylko w lepszym poznaniu potrzeb młodzieży, ale także w opracowaniu metod współpracy, służącej inspiracji i rozwojowi młodego pokolenia - tłumaczy Agata Górnicka.
Wnioski z raportu Z "Badania wartości i potrzeb młodzieży z w powiecie płockim" wynika m.in., że młodzież stojąca u progu dojrzałości, najbardziej u innych ceni:
  • tolerancję i szacunek dla innych (56%),
  • kulturę osobistą, lojalność, pracowitość i poczucie odpowiedzialności (powyżej i prawie 40% wskazań).
Na obecnym etapie życia dla zdecydowanej większości młodzieży najważniejsza jest:
  • rodzina (78%), zwłaszcza dla uczniów szkół branżowych i kobiet - ta wartość wskazana jest przez największy odsetek uczniów ze wszystkich szkół (78%), a do następnych wartości dzieli ją dosyć duży procentowy dystans,
  • miłość (46%) (ważniejsza jest dla kobiet),
  • przyjaźń (45%),
  • samorozwój (32%) - nieco częściej doceniany jest przez licealistów i mężczyzn.
Głównym motywatorem do podejmowania działań w kierunku samorozwoju jest:
  • zapewnienie sobie lepszej przyszłości (ponad 40% wskazań),
  • chęć zdobycia niezależności (16%),
  • posiadania pieniędzy (11%).
Potrzebę słuchania i inspirowania się innymi ludźmi, aby móc się rozwijać odczuwa ponad 40% młodych ludzi. Częściej są to uczniowie szkół średnich, typu liceum czy technikum niż szkoły branżowej. Nie odczuwa takiej potrzeby 27% badanych, a 33% nie zastanawiało się nad tą kwestią. Kto dla młodych ludzi jest największym autorytetem? Spośród najbliższego otoczenia najczęściej wymienianym autorytetem jest:
  • matka (44%),
  • ojciec (36%),
  • przyjaciele (19%),
  • rodzeństwo (15%).
Zdaniem ekspertów analizujących badanie, jego wyniki potwierdzają powszechnie znaną regułę, że matki stanowią częstsze źródło inspiracji dla córek, niż synów (55% vs 34%), a ojcowie odwrotnie (33% vs 38%). Niektórzy uczniowie szkół średnich jednak niezbyt chętnie wypowiadali się na temat swoich autorytetów. Aż 35% badanych nie podało w ankiecie żadnego nazwiska, a spośród tych, którzy odpowiedzieli na to pytanie, 13% przyznało, że nie zna żadnej osoby, która stanowiłaby dla nich inspirację. Jeszcze większy problem młodzież miała z wymienieniem nazwiska osoby, która stanowi inspirację i z którą chciałaby się spotkać, gdyby miała taką możliwość - w tym przypadku 40% osób nie odpowiedziało na pytanie, a 20% stwierdziło, że nie ma takiej osoby. Generalnie kobiety miały większy problem ze wskazaniem nazwisk swoich autorytetów. Jednakże uczniowie, którzy podzielili się swoimi opiniami, wskazali osoby z wielu dziedzin działalności: sportu, muzyki, polityki, nauki, kultury i sztuki, a także różnego rodzaju celebrytów, youtuberów i vlogerów. Jak uważa uważa oceniający badanie dr Łukasz Hajduk - adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego, związany z Zakładem Pedagogiki Społecznej i Andragogiki, inspirowanie się celebrytami i influencerami może prowadzić do pustki.
- Dlatego też proponuję w przemyślany sposób podsuwać młodym inne autorytety. Biorąc pod uwagę znaczenie rodziny, miłości, towarzystwa znajomych, mogą to być tzw. bohaterowie dnia codziennego. Wartości najbardziej cenione u innych to tolerancja, szacunek dla innych, kultura osobista, lojalność, pracowitość - tych cech nie brakuje otaczającym nas ludziom, czego, niestety, nie można powiedzieć o niektórych wskazanych przez młodzież autorytetach - wyjaśnia dr Łukasz Hajduk.
W ocenie Oktawii Gorzeńskiej, prowadzącej Akademię Przywództwa Edukacyjnego i analizującej badanie, nauczyciel to inspirator, który pokazuje różne możliwości, wspiera w rozwoju, otwiera uczniów na różnorodność opinii, buduje współpracę w różnych przestrzeniach edukacyjnych - lekcyjnych i pozalekcyjnych. Ale ważnym partnerem nauczyciela powinien być rodzic.
- Badanie pokazuje, że dla młodych ludzi rodzina pełni ważną rolę, zatem nawet na tym etapie edukacyjnym warto zadbać o to, by rodzic rozumiał, jak i dlaczego prowadzone są procesy edukacyjne. Może być również wsparciem w pokazywaniu różnych ścieżek zawodowych na swoim przykładzie. Warto także budować współpracę ze środowiskiem lokalnym, w tym z biznesem, m.in. poprzez realizację wspólnych projektów, nie tylko spotkań czy wykładów, ale przedsięwzięć nastawionych na angażowanie uczniów - uczenie się poprzez doświadczanie i działanie - dodaje Oktawia Gorzeńska.
Anonimowy sondaż został zrealizowany po raz pierwszy wśród pełnoletnich uczniów uczęszczających do szkół znajdujących się głównie w Płocku, ale także powiecie płockim - w Gąbinie, Wyszogrodzie i Drobinie. Ankieterzy odwiedzili w minionym roku szkolnym (tj. 2019/2020) jedenaście placówek ogólnokształcących, dwanaście techników, a także szkoły branżowe. W rezultacie odpowiedzi zebrano od niemal 1300 uczniów uczęszczających do klas III i IV, a więc znajdujących się u progu dojrzałości i podejmowania ważnych decyzji, dotyczących przyszłości. Wyniki badania zostały zinterpretowane przez ekspertów Instytutu Badawczego Kantar Polska, Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Akademii Przywództwa Edukacyjnego. Raport "Badanie wartości i potrzeb młodzieży z w powiecie płockim" został omówiony przez ekspertów podczas webinarium, w którym uczestniczyła kadra pedagogiczna ze szkół biorących udział w badaniu oraz z innych placówek, które mogłyby być zainteresowane jego treścią. Dokument został udostępniony na stronie www.orlen.pl, w zakładce - Odpowiedzialny Biznes - Aktualności. Jak wynika ze statystyk firmy realizującej transmisję, webinarium cieszyło się dużym zainteresowaniem - oglądalność wyniosła 50-100 osób, czynnych zawodowo pedagogów. Zgodnie z danymi, jakie spłynęły po spotkaniu, w każdej placówce szkolnej transmisja była oglądana przez dwóch, a nawet trzech nauczycieli. Zaproszenie do udziału w webinarium zostało wysłane do 19 placówek, w których przeprowadzono badanie oraz dodatkowo do 10, które potencjalnie mogły być zainteresowane jego wynikami.
(Agnieszka Stachurska)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

0 0

A co "Róbta co chceta" nie jest już autorytetem? A może przywódczyni "wyp.....ć?
Serio: Sądzę,że jednak nie są to autorytety dla współczsnych młodych ludzi.
Uważam,że większość młodzieży to ambitni ludzie,nie poddający się indoktrynacjom starszych. 19:11, 24.06.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

A twoim autorytetem A twoim autorytetem

0 0

Jedraszewski, Gadecki, Putin czy jarkacz ? 22:04, 24.06.2021


MicMic

0 0

Lepiej żeby autorytetem był "Spieprzaj dziadu" czy jakiś ochroniarz czarnych pedofili? 15:32, 25.06.2021


MajaMaja

0 0

Jak widać młodzi potrzebują autorytetów i wsparcia dorosłych tylko, że ci dorośli mają swoje życie i mówią do młodych - radź sobie sam! Czy szkoła im pomoże? Czy nauczyciel może być aotorytetem? Oj teraz w czasie zdalnych to chyba nie 23:40, 24.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%