sobota, 2 sierpnia, 2025
  • Reklama na portalu i w gazecie
  • Kontakt z redakcją
  • Polityka Prywatności
#PetroNews
Reklama
  • Start
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Informacje
  • Tylko u Nas
Brak rezultatów
Zobacz wszystkie wyniki
#PetroNews
Reklama
#PetroNews
Reklama
Home Tylko u Nas Okiem Robaka

„Archiwum Wyobraźni” – wystawa Stasysa Eidrigevičiusa w Płockiej Galerii Sztuki

by Waldemar Robak
23 kwietnia 2017
671
SHARES
7.6k
VIEWS
Podziel się na FacebookuUdostępnij na Twitterze

Wszystko wskazuje na to, że kwiecień zakończy się w Płockiej Galerii Sztuki niezwykle „spektakularnym uderzeniem”, bowiem premierowo – po raz pierwszy w Płocku – zagościł tu ze swą retrospektywną wystawą Stasys Eidrigevičius, artysta o niekwestionowanej światowej sławie.

Jego twórczość jest wielopłaszczyznowa – od malarstwa, rysunku, fotografii grafiki, rzeźbiarstwa, po scenografie, performance i reżyserię sztuk teatralnych. Na płockiej wystawie, obejmującej okres twórczości 2000-2014 możemy podziwiać bogatą kolekcję olejów, pasteli, akwafort, kolaży, rzeźb, masek, i tzw. aranżowanych fotografii.

Reklama

Stasys Eidrigevičius urodził się w 1949 roku na Litwie w miejscowości Medyniszki. W latach 1964-68 uczęszczał do Szkoły Rzemiosł Artystycznych w Kownie. Tam uczył się artystycznego projektowania wyrobów ze skóry. W latach 1968-73 podjął studia na wydziale malarstwa i grafiki w Instytucie Sztuk Pięknych w Wilnie. Od 1980 roku mieszka w Polsce.

Jego dorobek artystyczny jest niezwykle bogaty i nie do przecenienia. Pierwsze nagrody pojawiły się już na Międzynarodowym Biennale Exlibrisu Współczesnego w Malborku (1973, 1975) i na Interexlibris we Frederikshavn (1979-82), także w 1979 i 1981 roku na Międzynarodowej Wystawie Ilustracji dla Dzieci w Bratysławie. W 1984 roku Prezes Rady Ministrów przyznał artyście nagrodę za ilustracje dla dzieci.

W dużej mierze w tym czasie grafika i ilustracja książkowa stały się jego domeną na tyle, że jego prace drukowały elitarne wydawnictwa poświęcone grafice książkowej w Japonii, gdzie znalazł się na liście 110 najwybitniejszych ilustratorów świata. W 1986 roku artysta zdobył Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie na Ilustrację Książkową dla dzieci w Barcelonie.

Stasys Eidrigevičius osiąga spektakularne sukcesy również w innych dziedzinach swej twórczości. W 1988 roku Amerykańska Krytyka Filmowa nagrodziła artystę za plakat do filmu „Maskarady” Janusza Kijowskiego. Jest laureatem Gold Hugon na Międzynarodowym Festiwalu Plakatu w Chicago w 1987 roku, Srebrnego Medalu II Międzynarodowej Wystawy Grafiki w Nowym Jorku w 1988 roku, Grand Prix I Międzynarodowego Biennale Ilustracji w Belgradzie w 1990 roku i w Bratysławie w 1991 roku, Złotego Medalu Stowarzyszenia Ilustratorów w Nowym Jorku i Grand Prix Międzynarodowego Salonu Plakatu w Paryżu w 1993 roku, Złotego Medalu IV Międzynarodowego Triennale Plakatu w Toyamie w Japonii w 1994 roku i Polskiego Biennale Plakatu w Katowicach w 1999 roku.

Artysta Jest również laureatem litewskiego Orderu Giedymina i doktorem Honoris Causa wileńskiej Akademii Sztuk Pięknych; w 2010 roku został nagrodzony Srebrnym Medalem „Gloria Artis” przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a od 2012 roku jest członkiem honorowym Rosyjskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Stasys Eidrigevičius wystawiał swe prace na całym świecie – w USA, Francji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Japonii, Niemczech i wielu innych krajach. W mieście Otaru w Japonii znajduje się jego pierwsze muzeum, Jego prace zasilają największe elitarne kolekcje na całym świecie, dla porządku wymienię tylko kilka: British Museum w Londynie, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, National Library w Waszyngtonie, Creation Gallery w Tokio, Muzeum Watykańskie w Rzymie, Muzea Narodowe w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Szczecinie, Muzeum Plakatu w Wilanowie, oraz zbiory prywatne na całym świecie.
Tak zatem w Płockiej Galerii Sztuki mamy do czynienia z artystą ponadprzeciętnego, wybitnego wręcz formatu.

– Obserwuję uważnie ludzi wokół mnie. Przyglądam się ich twarzom, postaciom, ruchom. Z tych okruchów rzeczywistości nieustannie tworzę własny teatr gestów i sylwetek – powiedział w jednym z wywiadów artysta. I pewnie jest to niemal cała prawda o twórczości Stasysa Eidrigevičiusa.

Mimo tak wielu form artystycznej wypowiedzi w centrum zainteresowań artysty wciąż pozostaje człowiek i jego kondycja. Obrazy, grafiki, rzeźby wciąż prowokują nas do pytań o to, kim jesteśmy, jak wygląda nasza egzystencja, do czego dążymy w każdej chwili naszego życia, co starannie próbujemy ukryć pod maską nawet przed samymi sobą?

Nietrudno się zorientować, że Stasys Eidrigevičius sięga dylematów z zakresu filozofii, stara się prowadzić dialog z zadanym problemem, dotknąć istoty rzeczy, analizuje zarówno nasze życie wewnętrzne, meandry psychiki, jak też i zachowania w relacjach społecznych. A z obrazów i grafik za każdym razem bije cicha melancholia, zaduma, niemal bajkowa idylla, wtopiona w świat dorosłego człowieka; wobec otaczających go współczesnych problemów staje się on śmieszną pacynką, pozbawioną indywidualnych rysów twarzy, często ułomną, kołaczącą się ze swymi słabościami, myślami, rozterkami skrywanymi pod teatralną maską.

Nieuchronnie nasuwa się pytanie dlaczego świat Stasysa Eidrigevičiusa nas nie odstręcza, dlaczego nie czujemy się urażeni, tylko spokojnie przyjmujemy jego metaforykę i szukamy własnych odniesień? Pewnie z tego powodu, że artysta nawet nie próbuje spojrzeć na nas z mentorskiego, czy też moralizatorskiego piedestału, nie ocenia nas, bo przecież tacy jesteśmy i w gruncie rzeczy nie zmieniamy się od tysiącleci; on jedynie opisuje własnym artystycznym językiem to wszystko, co dostrzega wokół siebie i co również widzi w sobie. Niejako w geście poczucia tożsamości i solidarności z nami – postaciami ze swych obrazów, artysta w czasie wernisażu przywdział wykonaną własnoręcznie ze skóry maskę kota.

Wielu krytyków sztuki próbowało wpisać cały nieprzebrany dorobek Stasysa Eidrigevičiusa w jakiś konkretny kierunek artystyczny poszukując w nim wątków metaforycznych, surrealistycznych, czy też symbolicznych, od których zresztą sam mistrz się nie odżegnuje; nad wszystkim jednak bierze górę wyobraźnia, nieokiełznany świat powracających motywów, zbudowanych na poetyckich skojarzeniach i swobodnie przepływającej podświadomości. To właśnie jest to tytułowe „Archiwum wyobraźni”…

A co sądzi o swej twórczości sam Stasys Eidrigevičius? „To bardzo osobista opowieść. Ten drewniany człowiek to ja – niepasujący do XXI wieku, trzymający się gdzieś na uboczu, z dala od tłumu, nauczony cieszyć się najprostszymi sprawami”.

Śmiało możemy powiedzieć, że oto uczestnicząc w piątkowy wieczór w wernisażu, mieliśmy do czynienia z niezwykle istotnym wydarzeniem kulturalnym w skali kraju i kto wie, czy nie najważniejszym eventem tego typu w tym roku w Płocku. Wystawę uświetni szereg wydarzeń towarzyszących, przygotowanych przez Płocką Galerię Sztuki, które w zamyśle mają przybliżyć zainteresowanym niezwykle bogatą i różnorodną twórczość artysty.

Wystawa będzie czynna do 21 maja br.

 

1 of 58
Fot. Waldemar Robak
- +
slide 1 to 8 of 58
Reklama
REKLAMA

1. Fot. Waldemar Robak

2. Fot. Waldemar Robak

3. Fot. Waldemar Robak

4. Fot. Waldemar Robak

5. Fot. Waldemar Robak

6. Fot. Waldemar Robak

7. Fot. Waldemar Robak

8. Fot. Waldemar Robak

9. Fot. Waldemar Robak

10. Fot. Waldemar Robak

11. Fot. Waldemar Robak

12. Fot. Waldemar Robak

13. Fot. Waldemar Robak

14. Fot. Waldemar Robak

15. Fot. Waldemar Robak

16. Fot. Waldemar Robak

17. Fot. Waldemar Robak

18. Fot. Waldemar Robak

19. Fot. Waldemar Robak

20. Fot. Waldemar Robak

21. Fot. Waldemar Robak

22. Fot. Waldemar Robak

23. Fot. Waldemar Robak

24. Fot. Waldemar Robak

25. Fot. Waldemar Robak

26. Fot. Waldemar Robak

27. Fot. Waldemar Robak

28. Fot. Waldemar Robak

29. Fot. Waldemar Robak

30. Fot. Waldemar Robak

31. Fot. Waldemar Robak

32. Fot. Waldemar Robak

33. Fot. Waldemar Robak

34. Fot. Waldemar Robak

35. Fot. Waldemar Robak

36. Fot. Waldemar Robak

37. Fot. Waldemar Robak

38. Fot. Waldemar Robak

39. Fot. Waldemar Robak

40. Fot. Waldemar Robak

41. Fot. Waldemar Robak

42. Fot. Waldemar Robak

43. Fot. Waldemar Robak

44. Fot. Waldemar Robak

45. Fot. Waldemar Robak

46. Fot. Waldemar Robak

47. Fot. Waldemar Robak

48. Fot. Waldemar Robak

49. Fot. Waldemar Robak

50. Fot. Waldemar Robak

51. Fot. Waldemar Robak

52. Fot. Waldemar Robak

53. Fot. Waldemar Robak

54. Fot. Waldemar Robak

55. Fot. Waldemar Robak

56. Fot. Waldemar Robak

57. Fot. Waldemar Robak

58. Fot. Waldemar Robak

Share31Tweet11

Reklama

Aktualności

Piękne upamiętnienie bohaterów Powstania Warszawskiego w Płocku [FILM, ZDJĘCIA]

Zderzenie osobówki z szynobusem. Przejazd zablokowany

Pijany przyjechał na płocką komendę. Jak to się skończyło? [FILM]

Letnia promocja Orlenu spodobała się użytkownikom

W aucie 40 kg narkotyków o wartości 20 mln zł. Do kogo należą?

„Kajtek” – bohater z ulicy Grottgera [FILM]

Polityka

Manifestacja „Migranci mile widziani” w Płocku. Przyszło niewiele osób

„Migranci mile widziani” – wydarzenie w Płocku. Lewica również odpowiada na protesty Konfederacji

Konfederacja protestuje przeciwko imigracji. Demonstracja również w Płocku [FILM, FOTO]

Wioletta Kulpa: „Najważniejsze jest bezpieczeństwo mieszkańców” [PODCAST]

Maciej Krajewski: Swoje życie związałem z Lewicą [PODCAST]

Wicepremier w Płocku. Wojsko wraca na teren powiatu płockiego

Bezpieczeństwo

Zderzenie osobówki z szynobusem. Przejazd zablokowany

Pijany przyjechał na płocką komendę. Jak to się skończyło? [FILM]

W aucie 40 kg narkotyków o wartości 20 mln zł. Do kogo należą?

Pobił i okradł. Namierzył go monitoring

Emerytowany policjant w akcji. Zatrzymał 25-latka

Stracił prawko i otrzymał wysoki mandat za pośpiech. Taryfikator jest bezwzględny

Sport

Międzynarodowy turniej piłki ręcznej w ORLEN Arenie!

Żeglarze ruszą do rywalizacji na Wiśle w Płocku. Czas na Omega ORLEN Cup

Wisła Płock zaskakuje w Częstochowie. Zwycięstwo z Rakowem

ORLEN Wisła Płock i Puma łączą siły. Są też mocne transfery

Boisko powstaje przed płockim ratuszem. Finał mistrzostw już w weekend

Wakacyjna Olimpiada Przedszkolaków już wkrótce na płockiej starówce

  • Start
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Informacje
  • Tylko u Nas

© 2025 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

Nasza strona używa plików cookies. Zaakceptuj przez kliknięcie lub przewiń stronę. Akceptuje
Polityka plików Cookie

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Brak rezultatów
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona Główna
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka i Politycy
  • Rozrywka i Wydarzenia
  • Sport
  • Tylko u Nas
  • Warto przeczytać!
  • Reklama w mediach
  • Kontakt

© 2025 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

Powiadomienia