poniedziałek, 4 sierpnia, 2025
  • Reklama na portalu i w gazecie
  • Kontakt z redakcją
  • Polityka Prywatności
#PetroNews
Reklama
  • Start
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Informacje
  • Tylko u Nas
Brak rezultatów
Zobacz wszystkie wyniki
#PetroNews
Reklama
#PetroNews
Reklama
Home Informacje Biznes i Gospodarka

Alternatywa na Wiejskiej?

by Redakcja
8 lipca 2014
39
SHARES
564
VIEWS
Podziel się na FacebookuUdostępnij na Twitterze

Po telefonicznej interwencji naszego czytelnika odpowiadamy na poruszony przez niego problem: Czy zapomniana, choć kiedyś istniejąca ulica Wiejska może przynieść ulgę mieszkańcom osiedla Wielka Płyta?

Nie ma chyba innej, tak uniwersalnej nazwy ulicy jak ulica Wiejska. Dlaczego? W dziejach Płocka nazwę tę nosiły przynajmniej trzy uliczki. Dziś tak nazywa się uliczka osiedlowa na Borowiczkach, wcześniej nazywano tak uliczkę łączącą ulicę Gwardii Ludowej z Jarem Brzeźnicy. Jednak starsi mieszkańcy Płocka dobrze pamiętają ulicę Wiejską w jeszcze innej lokalizacji. Dziś najłatwiej byłoby ja sobie wyobrazić jako łącznik dwóch skrzyżowań Bielska/Obrońców Westerplatte oraz Przemysłowej/Gawareckiego.

Reklama

Spoglądając na mapę Płocka z 1976 roku, uliczka ta o długości około 250 metrów nie miała wówczas większego znaczenia dla układu komunikacyjnego osiedla. Dziś, gdyby istniała, wpływ mogłaby mieć ogromny. No właśnie, gdyby była… Na mapach z 1987 roku ulicy trudno już szukać. Pas drogowy stał się częścią terenów Zakładów Mięsnych, a o uliczce zapomniano.

Teraz, gdy mieszkańcy osiedla Łukasiewicza (Wielka Płyta) borykają się, szczególnie w godzinach szczytu, z uciążliwymi korkami, jeden z naszych czytelników przypomniał mi o tej ulicy i zainspirował do napisania tego tekstu.

Obsługa komunikacyjna osiedla praktycznie w całości opiera się na ulicy Tysiąclecia oraz ulicy Przemysłowej i tak jest od wielu lat. Osiedle, pomimo tego, iż nie należy do najmłodszych, szczególnie w ostatnim okresie ciągle się rozwijało. Powstały galerie handlowe i sklepy wielkopowierzchniowe, które generują duży ruch. Sam układ komunikacyjny, niestety, zmienił się niewiele, gdyż dokończono jedynie realizację przebicia ulicy Przemysłowej od Gwardii Ludowej do Tysiąclecia. Codzienną bolączką dla kierowców stały się korki na skrzyżowaniu Bielska/Tysiąclecia/Mickiewicza oraz Przemysłowa/Tysiąclecia, a dla pieszych krótki czas zielonego światła na przejściu przy Nomi. Już dziś wiadomo, że bez nowego rozwiązania i wyprowadzenia przynajmniej części aut z ulicy Tysiąclecia niewiele da się zrobić. Dlatego, według mnie, jak najbardziej warto zabiegać o przywrócenie byłej ulicy Wiejskiej mieszkańcom, pomimo, iż jej realizacji nie przewiduje obecnie obowiązujący na tym terenie miejscowy plan zagospodarowania terenu. Odtworzenie tej ulicy powinno pomóc, i to stosunkowo niedużym kosztem.

Jeszcze za czasów, gdy prezydentem Płocka był Mirosław Milewski, snuto plany przebicia ulicy Rutskich. Nic z tych planów jednak nie wyszło, a na przeszkodzie stanęły m.in. sprawy własności gruntów. Tymczasem od jakiegoś czasu wiadomo, iż na terenach za Starostwem Powiatowym powstają plany realizacji kolejnego sklepu wielkopowierzchniowego. Realizacja tego typu obiektu zaskutkuje wzrostem natężenia ruchu. Przewidziano, iż obsługa sklepu zapewniona będzie zarówno od strony ulicy Przemysłowej, jak i od ulicy Bielskiej, w związku z czym powstanie swego rodzaju połączenie ulic. Jednak tak naprawdę to rozwiązanie dedykowane będzie klientom, a nie pozostałym uczestnikom ruchu, co w konsekwencji nie wniesie nic pozytywnego, biorąc pod uwagę cały układ komunikacyjny osiedla.

Jak sprawdziłem, pas drogowy ulicy pozostał wydzielony (działka nr 93) i ma szerokość w granicach 12-15 m. Co więcej – jak widać na mapach, wzdłuż ulicy pozostała kanalizacja deszczowa. Do realizacji pełnoprawnej ulicy pozostałoby więc jedynie wykonanie nowej nawierzchni jezdni z chodnikami i ścieżką rowerową oraz przebudowa skrzyżowań zwykłych np. na ronda (wykluczam w tym przypadku realizację kolejnych sygnalizacji świetlnych). Koszt budowy 250-metrowego odcinka nie powinien przekroczyć kwoty 500 tys. złotych. Oczywiście, pozostaje kwestia własności terenu. Stosunkowo niedawno, bo w połowie 2010 roku, tereny po upadłych Zakładach Mięsnych kupił płocki Budmat. Czy dziś firma byłaby zainteresowana odsprzedaniem miastu tego terenu? Nie wiadomo. Zawsze można jednak wykorzystać specustawę drogową, aby polepszyć życie mieszkańcom.

Piotr Gryszpanowicz

mapka

Piotr Gryszpanowicz – mgr inż. budownictwa, były dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg, obecnie prowadzi własną działalność – projektuje drogi, nadzoruje ich budowę i kieruje ich budową w Płocku i okolicach. Jest również wykładowcą na Politechnice Warszawskiej, prowadzi zajęcia z budownictwa komunikacyjnego (uczy jak powinno się budować i projektować drogi itp.). Pisze książkę o przemianach układu komunikacyjnego Płocka od końca XVIII wieku do dziś.

Share16Tweet10

Reklama

Aktualności

Policjanci odnaleźli porwanego mężczyznę w polu kukurydzy

Wystawa „Przebłyski” rozświetli płockie muzeum

Samotny mężczyzna umarł, pies został w mieszkaniu

Tłumy na zlocie pojazdów militarnych i terenowych w Płocku [FILM, ZDJĘCIA]

To było widowisko napędzane benzyną i adrenaliną. I Rajd Płock za nami [FILM, ZDJĘCIA]

Strażacy z pasją i historią. Wyjątkowy film o jednostce OSP

Polityka

Manifestacja „Migranci mile widziani” w Płocku. Przyszło niewiele osób

„Migranci mile widziani” – wydarzenie w Płocku. Lewica również odpowiada na protesty Konfederacji

Konfederacja protestuje przeciwko imigracji. Demonstracja również w Płocku [FILM, FOTO]

Wioletta Kulpa: „Najważniejsze jest bezpieczeństwo mieszkańców” [PODCAST]

Maciej Krajewski: Swoje życie związałem z Lewicą [PODCAST]

Wicepremier w Płocku. Wojsko wraca na teren powiatu płockiego

Bezpieczeństwo

Policjanci odnaleźli porwanego mężczyznę w polu kukurydzy

Samotny mężczyzna umarł, pies został w mieszkaniu

Strażacy z pasją i historią. Wyjątkowy film o jednostce OSP

Pożar składowiska śmieci. Spłonęła część hałdy [FOTO]

Zderzenie osobówki z szynobusem. Przejazd zablokowany

Pijany przyjechał na płocką komendę. Jak to się skończyło? [FILM]

Sport

Międzynarodowy turniej piłki ręcznej w ORLEN Arenie!

Żeglarze ruszą do rywalizacji na Wiśle w Płocku. Czas na Omega ORLEN Cup

Wisła Płock zaskakuje w Częstochowie. Zwycięstwo z Rakowem

ORLEN Wisła Płock i Puma łączą siły. Są też mocne transfery

Płocczanie będą mieli zmodernizowane boisko do tenisa i nową bieżnię

Boisko powstaje przed płockim ratuszem. Finał mistrzostw już w weekend

  • Start
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Informacje
  • Tylko u Nas

© 2025 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

Nasza strona używa plików cookies. Zaakceptuj przez kliknięcie lub przewiń stronę. Akceptuje
Polityka plików Cookie

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Brak rezultatów
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona Główna
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka i Politycy
  • Rozrywka i Wydarzenia
  • Sport
  • Tylko u Nas
  • Warto przeczytać!
  • Reklama w mediach
  • Kontakt

© 2025 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

Powiadomienia