
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Spółka CPK przedstawiła już projekt koncepcyjny, a RDOŚ wydał decyzję środowiskową dla budowy lotniska i węzła kolejowego.
CPK – jak ma wyglądać?
W odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów planowany jest Port Lotniczy Solidarność, który po zakończeniu pierwszego etapu ma obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie. Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała już koncepcję architektoniczną nowego lotniska, zaplanowanego jako przesiadkowy. Opublikowano wizualizacje terminala pasażerskiego oraz zintegrowanej z nim głównej stacji kolejowej i węzła przesiadkowego.
Koncepcja architektoniczna lotniska przygotowana została przez brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold.
Centralnym elementem multimodalnego węzła CPK będzie atrium, które pod jednym dachem w kształcie „diamentu” połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. To tutaj spotka się większość pasażerów, niezależnie od środka transportu, którym dotrą na lotnisko.
Atrium zaplanowano przed kontrolą bezpieczeństwa, co oznacza, że będzie dostępne dla wszystkich. Może być również atrakcyjnym miejscem do spędzania czasu dla pracowników i gości pobliskiego Airport City, czyli części hotelowej, biurowej i handlowej. Projektowane rozwiązanie ma zachęcić przechodnia i gościa Airport City do wejścia do części komercyjnej.
– Nasz projekt CPK koncentruje się na pasażerach. Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży – mówi Grant Brooker, Head of Studio, Foster + Partners. – Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne powiązania widokowe: od strony podjazdu do terminalu w kierunku płyty lotniska, co sprawia, że orientacja jest niezwykle łatwa. Sklepiony dach wypełnia przestrzeń światłem i prowadzi pasażerów przez budynek, kierując ich do miejsc docelowych. Łącząc trzy rodzaje transportu w jednym miejscu, integruje nową stację, która jest częścią krajowego systemu Kolei Dużych Prędkości. Wierzymy, że CPK całkowicie zmieni sposób, w jaki ludzie podróżują po Polsce, a także stanie się nową, potężną bramą do Europy i reszty świata – dodaje.
Terminal pasażerski lotniska, który zajmie powierzchnię ok. 400 tys. mkw. będzie zlokalizowany na dwóch poziomach. Przyloty i kontrola bezpieczeństwa znajdą się zarówno w strefie Schengen, jak też Non-Schengen. Dalej pasażerowie Non-Schengen przemieszczą się na poziom, na którym znajdzie się osobna część terminala, restauracje, sklepy itd. Terminal będzie połączony bezpośrednio z czterema modułowymi pirsami, czyli przedłużoną częścią terminala pasażerskiego (z możliwością rozbudowy w przyszłości, kiedy pojawi się takie zapotrzebowanie rynkowe). We wszystkich strefach terminala pasażerowie będą mieli do dyspozycji dwukierunkowe ruchome chodniki, co ma zminimalizować czas przesiadek i podwyższyć standard obsługi.
Oprócz tradycyjnych punktów do odprawy (check-in) terminal będzie wyposażony w samoobsługowe stanowiska tzw. self-bag drop i kioski z możliwością obsługi biometrycznej. Kontrola bezpieczeństwa i dokumentów ma być prowadzona m.in. przy pomocy skanerów CT, które odwzorowują trójwymiarowy obraz bagażu, i automatycznych bramek. Projektant przewiduje zastosowanie najnowszych rozwiązań w ramach systemu transportu i skanowania bagażu, w tym na potrzeby szybkiej obsługi bagażu transferowego.
Dworzec kolejowy obsłuży lotnisko, ale ma też pełnić rolę ogólnokrajowego węzła transportowego, integrując połączenia kolejowe z głównych miast w Polsce. Dworzec kolejowy CPK to 6 podziemnych peronów (12 torów) obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. Perony będą zadaszone w taki sposób, że da się wygodnie dotrzeć suchą stopą do dworca, który znajdzie się w atrium po północnej stronie terminalu i będzie z nim połączony.
Z dworca kolejowego pasażerowie przejdą do dworca autobusowego i Airport City. Węzeł zostanie wyposażony w zatoki autobusowe, poczekalnie z kasami biletowymi, a także obiekty handlowe. W pobliżu dworca autobusowego inwestor przewiduje hotele, które będą pierwszymi zabudowaniami Airport City.
Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) wynika, że w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów.

Jest już decyzja środowiskowa
10 lipca br. spółka CPK przekazała, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał decyzję środowiskową dla budowy lotniska i węzła kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dzięki temu spółka może wnioskować o decyzję lokalizacyjną, a w dalszej kolejności o pozwolenia na budowę.
Decyzja RDOŚ w Warszawie oznacza także terminową realizację wyznaczonego harmonogramu. W czerwcu Minister Infrastruktury zatwierdził Plan Generalny dla CPK, a spółka przyjęła projekt koncepcyjny lotniska i dworca kolejowego. Jeszcze w lipcu natomiast jest możliwe uzyskanie promesy zezwolenia na budowę z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a to z kolei jest podstawą do złożenia wniosku do wojewody o wydanie decyzji lokalizacyjnej.
Decyzja środowiskowa obejmuje m.in. terminal pasażerski, budynki i obiekty wspierające funkcjonowanie lotniska, wieżę kontroli ruchu lotniczego, drogi startowe i kołowania, płyty postojowe, węzeł kolejowy i drogowy, a także infrastrukturę towarzyszącą, np. hotele, budynki komercyjne oraz parkingi. Jej otrzymanie umożliwia inwestorowi dodatkowo m.in. usuwanie drzew i krzewów, prowadzenie prac geologicznych oraz wymaganych badań archeologicznych i konserwatorskich.
Raport środowiskowy dla CPK, przekazany do RDOŚ w październiku 2022 r., był podstawą wniosku o decyzję i liczył ok. 20 tys. stron wraz z załącznikami. Jak podkreśla spółka, opracowanie to efekt kilkunastu miesięcy badań przyrodniczych zespołu m.in.: botaników, ichtiologów, ornitologów, herpetologów, chiropterologów, akustyków, geodetów i geologów. Decyzja środowiskowa ma ponad 350 stron.
Swoje uwagi do raportu w ramach udziału społeczeństwa mogli zgłaszać obywatele. W efekcie do RDOŚ w Warszawie wpłynęło kilkaset zgłoszeń – łącznie ponad tysiąc pytań i wniosków, do których Regionalny Dyrektor odniósł się w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Obecnie trwają prace nad projektem budowlanym, prowadzony jest także proces wyboru partnera strategicznego projektowanego lotniska CPK, czyli mniejszościowego udziałowca spółki lotniskowej, która będzie odpowiadać za budowę i zarządzanie lotniskiem. Skarb Państwa zachowa w niej co najmniej 51 proc. udziałów. Obecnie rozważane są trzy zagraniczne podmioty – każdy z ogromnym doświadczeniem i uznaną światową reputacją.
Od początku roku na dużą skalę trwają już pierwsze budowlane prace przygotowawcze: rozbiórki, przeprowadzki i odwierty geologiczne.

CPK a Płock
Koncepcja rozwoju sieci kolejowej i drogowej dla Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada, że między innymi Płock i Grudziądz, obecnie miasta wykluczone transportowo, przestaną być dziurami komunikacyjnymi. Przypomnijmy, że w ramach Programu Centralnego Portu Komunikacyjnego, na trasie CPK – Płock – Włocławek powstanie 122 km nowej linii kolejowej dużych prędkości, na których pociągi będą mogły poruszać się nawet 250 km na godzinę. Z Płocka linia będzie kierowała się dalej w stronę Włocławka do Grudziądza i Warlubie, co będzie wymagało powstania kolejnych 115 km torów kolejowych. W powiecie płockim warianty planowanej linii kolejowej przebiegają przez gminy: Bielsk, Bodzanów, Brudzeń Duży, Mała Wieś, Radzanowo, Słupno, Stara Biała, Wyszogród i Miasto Płock.
Łącznie te dwa nowe odcinki nowych torów mają pozwolić na szybkie przemieszczanie się zarówno w kierunku północnym do Gdańska oraz Kołobrzegu, jak i południowym w stronę CPK i dalej Warszawy. Z Płocka dojazd do Warszawy ma trwać 45 minut. Znacząco ma się poprawić czas dojazdu do Trójmiasta i Krakowa. Obecnie trwają analizy nad przygotowanymi wstępnymi wariantami tras linii kolejowych.
13 czerwca na stronie internetowej CPK pojawiła się podstrona, zawierająca dane dotyczące wariantów przebiegu linii kolejowych 5 i 50 na trasie CPK – Płock – Włocławek. Jednak, jak podała w oświadczeniu spółka, informacje te nie miały być na tym etapie podawane do publicznej wiadomości.
– Podlegają one dalszym uzgodnieniom i pracom, ponieważ propozycje przebiegów nie uzyskały jeszcze ostatecznego kształtu. Trwają analizy, które ze szczególnym uwzględnieniem dotyczą weryfikacji uwag i preferencji strony społecznej i samorządowej, jakie uzyskaliśmy na etapie konsultacji. Bardzo przepraszamy za błąd z naszej strony – w odpowiednim czasie będziemy informować mieszkańców, samorządy oraz opinię publiczną o dalszych krokach w projekcie – zapewnia CPK.
Program Kolejowy CPK obejmie 183 powiaty zamieszkałe przez łącznie 24 mln mieszkańców. W bezpośrednim zasięgu sieci CPK znajdzie się ponad 62 proc., czyli prawie 2/3 mieszkańców Polski. Wszyscy mieszkańcy Polski będą w zasięgu stacji kolejowej, w odległości nie większej niż 30 km od miejsca zamieszkania.

Jaki wpływ ma miasto na wyznaczanie linii kolejowy? I dlaczego w Płocku trasa planowana jest tuz przy nowo powstałym osiedlu Graniczna? Gdzie w planach dewelopera jest jeszcze kilka budynków mieszkalnych? Co to ma na celu? Polepszenie życia mieszkańców, czy raczej jego pogorszenie? Wyznaczane trasy alternatywne nie obejmują zmian na tym odcinku. Czy miasto planuje zainterweniować w tej sprawie i zaproponować alternatywną trasę w większej odległości od zabudowań mieszkalnych?
Już drugą kadencję opowiadają bajkę o CPK. Ale przez 8 lat nie naszkicowali nawet koncepcji przebiegu nowej linii Baranów – Płock – Włocławek.
Ja całkowicie popieram budowę CPK jak i szybkich linii kolejowych .Może wreszcie Płock doczeka się po tylu latach prawdziwych pociągów dużych prędkości i nie będzie grajdołem komunikacyjnym z jednym szynobusem z Sierpca do Kutna.Brawo PIS.
byc po co przyjechac do tego Płocka ta szybką koleją.
Bo teraz to chyba tylko żeby nawdychac się oparów z Orlen- Zdrój :-D
Nie chodzi o przyjazd do Płocka. Chodzi o sprawny wyjazd🙂
Nie mamy jak dojechać do Warszawy, ale do Baranowa dotrzemy w 30 minut… Kipna!
Linie kolejowe, to chyba ktoś po pijaku projektował lub to celowa dywersja, bo moja wieś zniknie całkowicie, a i sporo mieszkańcó Płocka się zdziwi, w wielu inych miejscach jest czasem jeszcze gorzej. Planowane trasy, nawet przez optymistów, oceniane są jako mocno deficytowe (ok 40%), a jak będzie w rzeczywistości? Kto będzie dopłacał? MY!
CPK – Centralny Przewał Kasy
Od decyzji o budowie CPK minęło już ponad 5,5 roku a nasze samorządy razem z Mazowieckim Biurem Planowania Regionalnego nie wiedzą jak przeprowadzić najlepiej linie kolejowe i drogi do CPK! O wszystkim jest mnóstwo dyskusji a nie ma propozycji rozwiązań! Rozpatrywanie wariantów tras kolejowych i dróg nie może być autonomicznie opracowywane przez zespoły projektowe, które nie znają uwarunkowań obszaru! W przypadku Płocka warianty drogi S10, tras kolejowych KDP omijałyby Płock od strony północnej a więc byłyby dla Płocka nieodpowiednie gdyż nie rozwiązują problemu wykluczenia komunikacyjnego miasta! TRZEBA ZAPROJEKTOWAĆ SPÓJNIE UKSZTAŁTOWANIE I FUNKCJONOWANIE PŁOCKA ORAZ REGIONU PŁOCKIEGO a w tym przystosować obszar do funkcjonowania ze strategicznym kompleksem przemysłowym zapewniając optymalne bezpieczeństwo funkcjonowania tego kompleksu oraz bezpieczeństwo dla ludności tu zamieszkałej. A więc PŁOCK i obszar funkcjonalny miasta muszą mieć stworzony wewnętrzny i zewnętrzny system dróg dojazdowych, ewakuacyjnych i ratowniczych oraz tak zaprojektowane trasy kolejowe aby one zapewniały dobre funkcjonowanie Płocka i optymalne bezpieczeństwo dla ludności oraz możliwość wytransportowania produktów produkowanych przez Orlen nie tylko w kierunku wschodnim ale też w kierunku zachodnim oraz integrację tras! Dyskutowałem o tym w dyskusji nad :Raportem o stanie miasta” na sesji Rady Miasta w dniu 29.06.2023 roku a również przedstawiłem koncepcje optymalnych spójnych rozwiązań, stosownych do uwarunkowań i potrzeb. Płock potrzebuje dojazdów drogowych i kolejowych do CPK a jest to przedstawione w koncepcjach. Aby pociągi KDP nie omijały Płocka jest w koncepcjach propozycja budowy nowego dworca kolejowego – PŁOCK GŁÓWNY, którego lokalizację przewidziałem na terenie Gminy Radzanowo w aktualnej wsi Stare Boryszewo /tuż za Nowym Gulczewem!/. W koncepcjach jest optymalne pełne zintegrowanie dróg i tras kolejowych, stosownie do uwarunkowań obszaru oraz aktualnych i perspektywicznych potrzeb!
Człowieku, co ty bredzisz? Zejdź na ziemię. Nawet S10 w pobliżu Płocka ci nie odpowiada.
niż podróz samochodem – taka to ekologia
40 mln ludzi???
W tej chwili wszystkie lotniska w Polsce obsługują mniej więcej tyle. To chyba będzie jedyne lotnisko w kraju. Reszta lotnisk to będzie chyba do zamknięcia.
Pociągi też super sprawa, ciekawe czy będzie tak dużo połączen jak i odlotów.
Zabiorą ludziom samochody i każą jeździć koleją.
Inwestycja robiona kosztem ludzi. Ja z tego powodu nie wsiądę do żadnego samolotu tam. Będę wolał przesiadkę zrobić lub jechać do Niemiec!
A jak mają zamiar tyle ludzi obsługiwać to oni nie myślą o tym że samoloty generuja chalas i wytwarzają ogomne ilości zanieczyszczeń? Emisja CO2 już nie będzie im przeszkadzała?
Wbrew wielu malkontentom, widzę, że szybko zbudowali lotnisko. Mam nadzieję, że za 1-2 miesiące będzie połączenie kolejowe.
520 domów do wyburzenia. Nowe czy stare, wszystkie w gruz idą
Tak samo mówisz, jak budują nową autostradę, czy już opozycja ci struła glowę? ;)
Nie przejmuj się. Oni tego N I G D Y nie zbudują.
kto buduje autostrady? pisory? hahahaha
powołana za premierostwa Tfuska. W 2021 jedynym udziałowcem został Skarb Państwa, który przejął udziały o wartości nominalnej 750,9 mln zł. Tyle dotąd wydano na budowę, która się jeszcze nie rozpoczęła. Tworzenie takich firm służy WYŁĄCZNIE do wyciągania kasy podatnikom i przejmowania tej kasy przez aktualnie rządząca partię.
Po ch……komu to lotnisko, jak nie będzie czum na nie dojechać.Tak jak Modlin z Płocka autobus na lotnisko o godz 4 -tej odlot samolotu o 11-tek około 5 godzin czekania.Nie każdy chce zostawiać samochód na lotnisku jak leci za granicę na dłużej.