Główny Inspektor Sanitarny przygotował poradnik, jak się zachować, gdy wystąpią u nas objawy COVID-19 oraz co zrobić po otrzymaniu pozytywnego wyniku badania w kierunku Sars CoV-2. Jakie są główne objawy choroby i gdzie zgłosić się po pomoc?
1. Jeśli masz objawy infekcji m.in.: gorączkę, kaszel, odczuwasz duszność lub straciłeś węch lub smak i podejrzewasz u siebie zakażenie koronawirusem (wirusem SARS-CoV-2), nie idź do pracy, pozostań w domu i umów telefonicznie termin teleporady lub porady u lekarza POZ. Adres POZ możesz sprawdzić na stronie: zip.nfz.gov.pl/GSL/GSL/POZ.
Najczęstsze objawy COVID-19 to: gorączka, suchy kaszel, osłabienie i duszności. Rzadziej występuje: utrata smaku i powonienia, ból głowy, gardła i mięśni, biegunka, zapalenie spojówek, wysypka. Poważne problemy, świadczące o zaawansowaniu choroby, to: problemy z oddychaniem, ból w klatce piersiowej, utrata mowy i możliwości poruszania się. Wówczas powinieneś od razu dzwonić na numer alarmowy 112 lub 999. Powiadom, że możesz mieć COVID-19.
W razie jakichkolwiek wątpliwości, jak się zachowywać podejrzewając u siebie SARS-CoV-2, możesz również zatelefonować na całodobową infolinię Narodowego Funduszu Zdrowia. Jest ona dostępna pod numerem 800 190 590. W sprawie wystąpienia objawów COVID-19 nie kontaktuj się bezpośrednio z sanepidem.
Jeżeli lekarz POZ skieruje Cię na test, zawiadom pracodawcę. Za okres nieobecności w pracy i samoizolacji w domu w oczekiwaniu na wynik otrzymasz zwolnienie lekarskie.
2. Jeśli dowiesz się, że miałeś kontakt z osobą zakażoną, natychmiast poinformuj o tym telefonicznie sanepid, np. dzwoniąc do Centrum kontaktu COVID-19 pod numerem 22 25 00 115. Zostaniesz objęty kwarantanną, ale dopóki nie wystąpią objawy, nie zostaniesz skierowany na test.
Z sanepidem powinieneś się skontaktować również w przypadku, gdy będziesz miał wątpliwości co do funkcjonowania systemu. Na przykład, gdy po dodatnim teście nie zostaniesz poproszony o przekazanie listy osób, z którymi się kontaktowałeś.
3. Badanie możesz wykonać w punkcie, w którym zostanie Ci pobrany wymaz z nosogardła. Listę punktów znajdziesz pod adresem: pacjent.gov.pl/aktualnosc/test-w-mobilnym-punkcie-pobran.
Aby nie zafałszować wyniku, przed badaniem:
- Przynajmniej trzy godziny wcześniej nie jedz i nie pij. Tuż przed wymazem możesz przepłukać usta przegotowaną wodą.
- W dniu badania nie myj zębów, nie używaj płynu do płukania ust, nie żuj gum, powstrzymaj się też od palenia papierosów.
- Przed pobraniem nie wydmuchuj ani nie przepłukuj nosa. Nie stosuj inhalacji, czy aerozoli, które również mogą zaburzyć wynik testu.
- Nie rezygnuj z leków, które przyjmujesz na stałe, przyjmij je tak jak zwykle.
Na badanie zabierz dokument ze zdjęciem i swoim nr PESEL oraz przestrzegaj zasad higieny i społecznego dystansu. Nie korzystaj z komunikacji zbiorowej, aby nie narazić innych osób na zakażenie. Po przyjeździe na miejsce nie wysiadaj z samochodu, wymaz zostanie pobrany przez otwarte okno. Test jest bezpłatny.
W Płocku znajdują się dwa punkty pobierania wymazów:
- Płocki Zakład Opieki Zdrowotnej Sp. z o.o., ul. Kościuszki 28 (wjazd do Punktu Pobrań od bramy bocznej przy ul. Kościuszki 26), 09-402 Płock, tel. 243645110.
Godziny przyjęć: poniedziałek: 09:00-11:00, wtorek: 15:00-17:00, środa: 09:00-11:00, czwartek: 15:00-17:00, piątek: 09:00-11:00, sobota: 09:00-11:00, niedziela: 09:00-11:00 - Centrum Medyczne Corten Medic (punkt w Płocku), Al. Kobylińskiego 21A, 09-400 Płock, tel. 412460011, 226020997
Godziny przyjęć: poniedziałek: 08:00-14:00, wtorek: 08:00-14:00, środa: 13:30-19:30, czwartek: 08:00-14:00, piątek: 08:00-14:00, sobota: 08:00-14:00, niedziela: 13:30-19:30.
Jeśli nie możesz samodzielnie dojechać do punktu mobilnego, poinformuj lekarza – zleci w systemie, aby przyjechała do ciebie karetka wymazowa.
Informacja o dodatnim wyniku badania zostanie zamieszczona przez laboratorium w systemie EWP, dostępnym dla zaangażowanych podmiotów, w tym Policji, służb sanitarnych. Wynik badania będzie również dostępny dla Twojego lekarza POZ w aplikacji gabinet.gov.pl oraz dla Ciebie na Internetowym Koncie Pacjenta (instrukcję założenia konta znajdziesz tutaj pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta).
Lekarz POZ poinformuje Cię o wyniku badania. W przypadku braku kontaktu telefonicznego ze strony lekarza POZ, skontaktuj się z przychodnią, w której zlecono Ci badanie.
4. Wynik pozytywny
Badanie możesz wykonać również prywatnie, korzystając z usług komercyjnych. Na rynku są dostępne zarówno testy genetyczne RT-PCR, takie jak w punktach drive-thru, jak i tańsze testy. Te ostatnie jednak nie są uznawane przez sanepid jako jednoznaczne potwierdzenie lub wykluczenie zakażenia. Cena zestawu do samodzielnego pobrania próbki do testu RT-PCR, który następnie trzeba odesłać do laboratorium to koszt około 500 złotych.
Jeśli robiłeś badanie komercyjnie bez skierowania od lekarza POZ, a wynik jest dodatni, to nie wychodź z domu. Umów telefonicznie termin teleporady u lekarza POZ. Lekarz POZ zadecyduje czy powinieneś dochodzić do zdrowia w domu, czy też twój stan wymaga leczenia w warunkach szpitalnych i zostaniesz skierowany do szpitala. W przypadku, gdy nie masz warunków do odbywania izolacji w warunkach domowych, lekarz może skierować Cię do izolatorium.
Jeżeli lekarz skierował Cię do odbywania izolacji w warunkach domowych, to przekaże tę informację systemem gabinet.gov.pl do powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej. Jeśli jesteś osobą pracującą, powinieneś otrzymać również zwolnienie lekarskie.
Po pojawieniu się tej informacji w systemie, powiatowa stacja sanitarno-epidemiologiczna rozpoczyna procedurę:
- zostaniesz poproszony o sporządzenie listy osób, z którymi ostatnio kontaktowałeś się – Inspekcja Sanitarna przeprowadzi wywiad i rozpocznie dochodzenie epidemiologiczne,
- możesz zostać poproszony o odpowiedzi na inne ważne w dochodzeniu pytania.
- Jeśli potrzebujesz kontaktu do stacji sanitarno-epidemiologicznej zadzwoń na infolinię: +48 22 25 00 115.
Na osoby, z którymi miałeś kontakt może zostać nałożona 10-dniowa kwarantanna, jeżeli charakter tego kontaktu niósł ryzyko przeniesienia zakażenia (tzw. bliski kontakt). Pozostałe osoby z kontaktu zostaną objęte nadzorem epidemiologicznym. Natomiast w każdym przypadku odbywania przez Ciebie izolacji w domu, kwarantanną zostaną objęte osoby, które z Tobą zamieszkują – jeśli są zatrudnione powinny złożyć pracodawcy oświadczenie, że przebywają w kwarantannie co usprawiedliwi ich nieobecność w pracy i pozwoli ustalić zasady wykonywania telepracy lub gdy jest to niemożliwe będzie podstawą do wypłacenia zasiłku chorobowego. W przypadku wątpliwości ze strony pracodawcy, może on zweryfikować informację o kwarantannie w powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej.
Konieczne jest zainstalowanie aplikacji „Kwarantanna domowa” – aplikację pobierzesz z App Store lub Google Play, po jej zainstalowaniu zarejestruj się za pomocą numeru telefonu. W razie problemów z działaniem aplikacji, kontaktować się możesz z uruchomioną w tym celu infolinią: 22 165 57 44.
Pamiętaj, że w czasie izolacji nie będziesz mógł samodzielnie zrobić zakupów, wyprowadzić psa czy wyrzucić śmieci.
5. Co dalej?
Monitoruj swój stan zdrowia: regularnie mierz temperaturę, zwracaj uwagę na swoje samopoczucie i na ewentualne objawy COVID-19. Jeśli twój stan zdrowia się pogorszy – skontaktuj się ze swoim lekarzem. Jeśli będziesz miał duszności i twój stan będzie ciężki – zadzwoń na pogotowie. Po 10 dniach, jeżeli nie masz objawów, zostajesz automatycznie zwolniony z izolacji domowej. Jeśli objawy utrzymują się – poinformuj lekarza. Lekarz podejmie decyzję o dalszym postępowaniu wobec Ciebie, może zdecydować o przedłużeniu izolacji. W takim przypadku trwa ona minimum 13 dni i kończy nie wcześniej, niż po trzech z rzędu dniach bez objawów choroby.
Pamiętaj, że nie otrzymasz pisemnego zaświadczenia o rozpoczęciu i zakończeniu kwarantanny lub izolacji, ponieważ wszystkie informacje są przetwarzane elektronicznie.
Przestrzegaj zasad związanych z odbywaniem izolacji i zadbaj, aby przestrzegały ich osoby, które z tobą mieszkają i są skierowane do izolacji (w przypadku wyniku dodatniego) lub kwarantanny (w przypadku bliskiego kontaktu z osobą dodatnią).
W przypadku pojawienia się niepokojących objawów, niezbędny jest kontakt z pogotowiem ratunkowym, zadzwoń na numer 999 lub 112, poinformuj o tym, że jesteś na izolacji domowej lub kwarantannie.