Zamknij

Morski Terminal Przeładunkowy wkracza w końcowy etap

16:32, 23.07.2024 Redakcja Aktualizacja: 16:32, 23.07.2024
Skomentuj Fot. ORLEN Fot. ORLEN

Ponad 75 proc. wynosi zaawansowanie budowy Morskiego Terminalu Przeładunkowego na Martwej Wiśle. Właśnie zakończył się montaż ośmiu zautomatyzowanych ramion nalewczych, o masie około 18 ton każde, które posłużą do przeładunku surowców i produktów między statkami i instalacjami rafinerii w Gdańsku. To kluczowy etap tego projektu.

Na Martwej Wiśle powstaje Morski Terminal Przeładunkowy Produktów Ropopochodnych, który ma poprawić rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesla) oraz transportu produktów, powstających w gdańskiej rafinerii. Według założeń, jego docelowe moce mogą wynieść nawet do 2 milionów ton produktów rocznie. Łączna wartość inwestycji to ok. 500 mln zł, a jej zakończenie planowane jest w drugiej połowie 2025 r.

Jak wyjaśnia Łukasz Wojtaszek, dyrektor Biura Rozwoju Logistyki ORLEN, terminal w Gdańsku będzie obsługiwać m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe: przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do rafinerii w Gdańsku drogą kolejową oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowobudowanej instalacji HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy).

- Posłuży także do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających oraz półproduktów rafineryjnych. Dostęp do morza zwiększy naszą efektywność zakupową i handlową – podkreśla Łukasz Wojtaszek.

Zadaniem terminala w Gdańsku będzie też odciążenie funkcjonującej na terenie zakładu bocznicy kolejowej, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów pomiędzy rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. Obecnie produkty przesyłane są za pośrednictwem zewnętrznych portów w Gdańsku i Gdyni.

Jak podaje biuro prasowe koncerny, w drugiej połowie lipca 2024 roku wszystkie ramiona nalewcze są już zamontowane na pomostach przeładunkowych 380-metrowego nabrzeża. W przyszłości obsłuży ono jednostki morskie o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metra i szerokości do 17,6 metra. Powstaną dwa nowoczesne stanowiska przeładunkowe do obsługi zbiornikowców, każde z nich wyposażono w cztery dwukierunkowe ramiona nalewcze.

Obecnie na placu budowy są wykonywane prace drogowe i technologiczne, a także montaże rurociągów i estakad, które połączą terminal z rafinerią. Trwają również prace wykończeniowe w budynku zaplecza technicznego - znajdzie się tu centrum dowodzenia nabrzeżem oraz infrastruktura pomocnicza. Realizowany jest też montaż rozdzielnic, transformatorów i szaf sterowniczych instalacji elektrycznych, teletechnicznych oraz automatyki.

Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI wyjaśnia, że zrealizowano już nie tylko montaż ramion nalewczych, ale też największe prace hydrotechniczne.

- Jednym z trudniejszych zadań było pogrążenie w linii cumowniczej nabrzeża dwunastu potężnych dalb rurowych średnicy 1,8 m, każda o masie 32 ton i długości bliskiej 30 m. Ukończyliśmy również betonową nawierzchnię na nabrzeżu, oczyszczanie akwenu Martwej Wisły, montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz podbudowę pod nawierzchnię betonową we wschodniej części nabrzeża. Obecnie budujemy nasypy zjazdów do terminala. Prowadzimy też montaż rurociągów technologicznych oraz pomostów przeładunkowych – relacjonuje Maciej Klecha.

Teraz czas na kolejny etap, w którym na nabrzeżu realizowany będzie montaż masztów z działkami gaśniczymi, a także armatury przeciwpożarowej i prace wykończeniowe w budynku zaplecza technicznego. Następnie wykonane zostaną rozruchy układów sterowniczych. Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum spółek sopockiej Grupy NDI, która jest liderem oraz Biproraf, BPBM „PROJMORS” i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH.

(Redakcja)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

Jan WyrębkowskiJan Wyrębkowski

0 0

Musimy myśleć nie tylko o rozwoju portów nadmorskich i tam nabrzeży przeładunkowych ale też trzeba podejmować działania aby tak integrować infrastrukturę transportową kraju żeby na nabrzeżach wiślanych przed Płockiem stworzyć Centralny Węzeł Multimodalny /CWM/, zintegrowany również z CPK-iem!
Więcej:
https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/intermodal-i-logistyka/wyrebkowski-plock-chce-dostepu-do-morza-52994.html 17:37, 23.07.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Fur DojczlandFur Dojczland

1 1

"Rząd Tuska zamyka inwesycje na Odrze. Wszystko po myśli Niemców

21 lipca 2024

Rząd warszawski ogłosił zmiany w planach dotyczących spławności Odry i jej dopływów. Nowa specustawa odrzańska zakłada rezygnację z budowy obiektów hydrotechnicznych na rzecz inwestycji w odbudowę starorzeczy oraz naturalnych terenów zalewowych. Odra ma być skansenem, a nie pracować na wzrost gospodarczy kraju.
...

Udrożnienie Odry i rozwój żeglugi śródlądowej, a także planowana rozbudowa portu w Świnoujściu, od lat wzbudzają sprzeciw Niemców. W sprawie tego ostatniego niemieckie władze samorządowe, europosłowie i organizacje ekologiczne wyrażali obawy o przyrodę i turystykę, które w ich ocenie mogłyby ucierpieć po uruchomieniu nowego terminala. Ostatecznie udało się jednak dojść do porozumienia ze stroną niemiecką w toku postępowania transgranicznego.

Pomimo ustępstw Polski Niemcy byli przez długi czas przeciwni polskim planom budowy portu w Świnoujściu. Strona niemiecka podkreślała, że inwestycja to element “budowania konkurencji z portem kontenerowym w Hamburgu”, która przyniesie “szkody gospodarcze” Niemcom.

W temacie udrożnienia Odry w celu umożliwienia prowadzenia żeglugi śródlądowej spór także trwa od dłuższego czasu. W sierpniu 2022 roku ministerstwo środowiska Niemiec zwróciło się o wstrzymanie robót, natomiast w listopadzie Brandenburgia skierowała pozew do Sądu Administracyjnego w Warszawie. Działaniom państwa niemieckiego towarzyszy regularna akcja propagandowa grup pseudoekologicznych, finansowanych z niemieckich pieniędzy.
....
Na początku br., nowy wojewoda zachodniopomorski Adam Rudawski przekazał, że rozpoczął już prace na rzecz utworzenia Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry. Zapowiedziała to także nowa minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska. To deklaracje zgodne z postulatami organizacji pseudoekologicznych, które działają w Polsce m.in. za pieniądze niemieckiego ministerstwa środowiska. Wobec zarzutów o promowanie niemieckich interesów, grupa “Czas na Odrę” przedstawiła alternatywną drogę żeglugi śródlądowej prowadzącą głównie przez… Niemcy.

Internauci zwracali uwagę, że stowarzyszenie w przeszłości prowadziło akcję propagandową wymierzoną w budowę zbiorników retencyjnych w Wielkopolsce mających służyć także do chłodzenia reaktorów atomowych.

...
NASZ KOMENTARZ: Rząd Tuska zrobi wszystko, czego domagają się Niemcy. Niech nikt nie ma co do tego jakichkolwiek złudzeń." 18:23, 23.07.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Myślę żeMyślę że

0 0

ktoś tych sprzedawczyków i durniów jednak wybrał. 10:07, 24.07.2024


TubylecTubylec

0 0

Płock żonda dostempu do morza. 10:06, 24.07.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%