Zamknij

Pierwsza ogólnodostępna stacja wodorowa ORLENU już działa!

Agnieszka StachurskaAgnieszka Stachurska 19:51, 27.06.2024 Aktualizacja: 19:56, 27.06.2024
Skomentuj Fot. Tomasz Stachurski Fot. Tomasz Stachurski

W Poznaniu została uruchomiona pierwsza, ogólnodostępna i całodobowa stacja tankowania wodoru. Mogą z niej korzystać zarówno samochody osobowe, jak i ciężarowe czy autobusy. Kiedy planowana jest podobna stacja w Płocku?

Stacja wodorowa ORLEN w Poznaniu jest częścią projektu Clean Cities, dofinansowanego ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF kwotą w wysokości 60 milionów euro oraz krajowych z programu „Zielony transport publiczny”. Będzie ona zasilać flotę 25 autobusów, należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu. Paliwo wodorowe dostarczy ORLEN.

Artur Osuchowski, Członek Zarządu ORLEN ds. Energetyki i Transformacji Energetycznej podkreślał podczas otwarcia stacji 27 czerwca br., że produkcja i dystrybucja paliw alternatywnych jest jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej Grupy ORLEN.

- To właśnie tu, każdego dnia będzie można tankować 25 autobusów wodorowych, jednocześnie z możliwości tankowania wodorem skorzystają użytkownicy samochodów osobowych. W trakcie naszej piętnastoletniej umowy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym, dostarczymy do poznańskich autobusów prawie 2 miliony kilogramów wodoru, co pozwoli uniknąć emisji 21 tysięcy ton dwutlenku węgla. Przyczyni się to do ekologicznego, zeroemisyjnego transportu w mieście Poznań, pozytywnie wpłynie na środowisko i na pewno poprawi jakość życia mieszkańców stolicy Wielkopolski - mówił Artur Osuchowski.

Członek Zarządu ORLEN ds. Energetyki i Transformacji Energetycznej zaznaczał, że inwestycje Orlenu przyśpieszają transformację energetyczną całej Europy Centralnej i Wschodniej.

- Zgodnie z naszą strategią, do roku 2030 wybudujemy ponad 100 stacji tankowania wodoru, z czego połowa zostanie zlokalizowana w Polsce. Wodór będzie dostarczany z naszych hubów wodorowych, czyli źródeł wytwarzania i dystrybucji tego paliwa. Do końca dekady wybudujemy 10 hubów wodorowych. Tego typu instalacje już dzisiaj funkcjonują w Trzebini, Włocławku oraz naszym czeskim Litwinowie. Kolejne powstaną w Szczecinie, Bystrej, Ostrołęce, Płocku oraz Gdańsku - wymieniał wiceprezes ORLENU.

Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura technologii wodorowych i paliw syntetycznych ORLEN zaznaczał natomiast, że otwarcie tej stacji to kolejny krok w zakresie budowy infrastruktury sieci stacji tankowania wodoru w Polsce.

- To nie tylko budowa infrastruktury, którą dzisiaj możemy tutaj zobaczyć, ale przede wszystkim symbol, że ORLEN wkroczył na ścieżkę neutralności emisyjnej i realizuje zobowiązania, które przyjął ponad 4 lata temu, jeżeli chodzi o dążenie do neutralności emisyjnej. Dzisiaj oprócz paliw tradycyjnych, paliw bio, w naszym ofercie paliw mamy również wodór. To dzisiaj jest pierwszy dzień, w którym oferujemy wodór, jako ogólnodostępne paliwo dla naszych klientów - mówił Grzegorz Jóźwiak.

Wyjaśniał, że stacja w Poznaniu jest jedną z największych w Europie  - jest w stanie zatankować 34 autobusy wodorowe w ciągu 12 godzin. Natomiast stacje wodorowe planowane są tam, gdzie wdrożona będzie również wodorowa komunikacja miejska.

- Przy współpracy z Komunikacją Miejską w Płocku zrealizowaliśmy pierwsze testy autobusów wodorowych, które potwierdziły, że to paliwo w Płocku zdało egzamin. Były testowane różne autobusy wodorowe, był testowany nasz wodór z dwóch źródeł: z źródła w Trzebini i z Włocławka. Testy się udały, więc jesteśmy gotowi dostarczać wodór dla Płocka. Mamy też w planach budowę pierwszej stacji tankowania wodorem w Płocku i myślę, że nasze działanie będą przebiegać tak, jak chociażby w Poznaniu. Pewnie więc za około dwa lata spotkamy się w Płocku na otwarciu ogólnodostępnej stacji tankowania. I tak jak dzisiaj zapowiedział tutaj przedstawiciel Komisji Europejskiej, jest gotów za około 3 lata, po realizacji całego programu, wystąpić  i po polsku powiedzieć, że to się udało - podsumował nasz rozmówca.

Stacja wodorowa w Poznaniu jest zlokalizowana na terenie stacji paliw ORLEN przy ul. Warszawskiej 231, w pobliżu pętli tramwajowej Miłostowo. Obiekt działa całodobowo i jest dostępny publicznie, a to oznacza, że mogą z niej korzystać wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym. Do ich dyspozycji są trzy dystrybutory. Dwa, o ciśnieniu 350 bar, służą do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, natomiast dodatkowy dystrybutor, o ciśnieniu 700 bar, jest przeznaczony dla samochodów osobowych.

Tankowanie wodorem przypomina nieco tankowanie LPG, natomiast cały proces zatankowania autobusu do pełna trwa ok. 15 minut. Dzienne zapotrzebowanie autobusu na wodór wynosi ok. 30 kg, co umożliwia przejechanie około 350 km. Natomiast czas tankowania samochodu osobowego, ze zbiornikiem o pojemności 5 kg wodoru, wynosi ok. 5 minut, co wystarczy do przejechania około 600 km.

Wodór do stacji w Poznaniu dostarczany jest z instalacji wytwórczej Grupy ORLEN we Włocławku. Stacja pozwala na zatankowanie w ciągu doby ponad jednej tony wodoru - tyle będą potrzebowały 34 autobusy miejskie, którymi docelowo będzie dysponować MPK Poznań, oraz kilka pojazdów osobowych.

Warto podkreślić, że z pojazdów zasilanych wodorem już od czerwca ubiegłego roku korzystają pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie, gdzie na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka ORLEN uruchomił pilotażową stację. W tym przypadku wodór dostarczany jest z pierwszego w Polsce HUB-u produkcji wodoru jakości automotive, zlokalizowanego w Trzebini. Testy autobusów napędzanych paliwem wodorowym zostały zorganizowane także m.in. w Płocku i Katowicach. I właśnie w tym ostatnim mieście wodór do pojazdów osobowych będzie można zatankować jeszcze w tym roku. Następne stacje wodorowe powstaną: w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie - będę oddawane do eksploatacji sukcesywnie w kolejnych latach. Obiekty te powstaną w ramach II etapu projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland. W III etapie natomiast planowane jest wybudowanie 16 kolejnych stacji - to właśnie na ten cel ORLEN w kwietniu otrzymał bezzwrotne, rekordowe unijne dofinansowanie w wysokości 62 mln euro.

Do 2030 roku Grupa ORLEN planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wodór będzie dostarczany do nich dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie ORLEN do 2030 roku wyniesie około 1 GW mocy, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 tysięcy ton rocznie odnawialnego wodoru na koniec obecnej dekady.

[WIDEO]6386[/WIDEO]

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

1stein1stein

2 0

" co pozwoli uniknąć emisji 21 tysięcy ton dwutlenku węgla"
Dalej nie czytałem. Był covidiotyzm, teraz jest ekologizm, wspólnym mianownikiem jest bezkresna głupota. 21:16, 27.06.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@ 1stein@ 1stein

0 0

Jak powiedział Einstein "Są dwie rzeczy bez granic - wszechświat i głupota ludzka". I ta głupotą cechują się prawie wszyscy (90%) przy urnach. 08:56, 28.06.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kiedy to się zwróci?Kiedy to się zwróci?

0 0

cyt. "W III etapie natomiast planowane jest wybudowanie 16 kolejnych stacji - to właśnie na ten cel ORLEN w kwietniu otrzymał bezzwrotne, rekordowe unijne dofinansowanie w wysokości 62 mln euro". Czyli jedna stacja 18 000 000 złotych. Oczywiście z naszych podatków! SKANDAL. PO PROSTU PAŃSTWOWE DZIADOSTWO. 19:26, 28.06.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

$$$$$$

1 0

A może jeszcze by podali cenę kilograma wodoru. Oszczędność pełna gębą.... 07:23, 29.06.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%