W niedzielę doszło do kolizji z winy rowerzysty. Sierpeccy policjanci wyjaśniają wszystkie obowiązki rowerzystów na drodze.
Skutek tego zdarzenia mógł być dużo poważniejszy. W niedzielę, 19 maja oficer dyżurny Komendy Powiatowej Policji w Sierpcu otrzymał informację o zdarzeniu drogowym w miejscowości Gorzewo (gm. Sierpc) z udziałem rowerzysty i samochodu osobowego.
- Ze wstępnych ustaleń funkcjonariuszy, którzy pracowali na miejscu zdarzenia wynika, że kierujący rowerem 65-latek nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu pojazdowi kia, doprowadzając do zdarzenia drogowego. W wyniku zdarzenia, jedna osoba trafiła do szpitala. Badanie policyjnym alkomatem wykazało, że uczestnicy zdarzenia byli trzeźwi - przekazała sierpecka policja.
Na szczęście obrażenia rowerzysty okazały się lekkie. Został ukarany mandatem za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Zasady użytkowania roweru na drogach
Obowiązkowe wyposażenie roweru:
- z przodu - co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być światło migające),
- z tyłu - co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej,
- co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
źródło: Komenda Główna Policji
Rowerzysta jest obowiązany:
- korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić,
- zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym, gdy porusza się po drodze dla rowerów i pieszych.
- jeśli nie ma drogi przeznaczonej specjalnie dla rowerzystów lub nie można z niej korzystać np. z powodu robót drogowych, wtedy kierujący rowerem powinien poruszać się poboczem, a jeżeli nie nadaje się ono do jazdy - jezdnią (możliwie blisko prawej krawędzi).
- Przepisy zabraniają ruchu rowerów po drogach ekspresowych i autostradach.
Wyjątek
Rowerzysta może korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, gdy:
- opiekuje się osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem,
- szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 metry i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów,
warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź czy gęsta mgła).
Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Z dzieckiem na rowerze
- Dzieci poniżej 10. roku życia mogą poruszać się na rowerze jedynie pod opieką osoby dorosłej.
- Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę. Dozwolone jest przewożenie dziecka w przyczepie rowerowej.
- Przewozić dziecko na rowerze lub w przyczepie rowerowej może tylko osoba, która ukończyła 17 lat.
Rowerzysta a przejście dla pieszych
Zbliżając się do przejścia dla pieszych rowerzysta jest obowiązany zachować
szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.
Podobnie jak inni kierujący, rowerzysta ma zakaz:
- wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany,
- omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu,
- jazdy wzdłuż po przejściu dla pieszych.
Rowerzysta obowiązany jest przestrzegać następujących zakazów:
- jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, (dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego),
- czepiania się pojazdów,
- jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach,
- kierowania rowerem w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu,
- korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.
Bezpieczeństwo rowerzystów zależy również od innych uczestników ruchu. Przede wszystkim kierowców samochodów, którzy powinni respektować pierwszeństwo przejazdu rowerzystów w miejscach wskazanych przepisami, i tak:
- zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów kierujący jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe,
- jeżeli skręca w drogę poprzeczną, również jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić,
- przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, kierujący jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi,
- kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.
- Ponadto podczas wyprzedzania roweru, kierujący jest obowiązany zachować odstęp nie mniejszy, niż 1 m.
Rowerzysto zadbaj o własne bezpieczeństwo!
Przepisy dotyczące ruchu rowerów nie nakładają obowiązku korzystania z kasków ochronnych i elementów odblaskowych. Należy jednak wziąć pod uwagę, że kask chroni głowę - część ciała najbardziej narażoną na urazy. Z kolei kamizelka odblaskowa, szelki odblaskowe, opaski, ułatwiają dostrzeżenie rowerzysty przez kierowcę, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych.
0 0
"Nie będzie terminali zbożowych w Gdańsku i Gdyni. Rozpisane w tych sprawach przetargi zostały odwołane i to z tajemniczych przyczyn. Sprawę opisała “Rzeczpospolita”.
Rząd Tuska walczy z terminalami zbożowymi. W marcu odwołano rozstrzygnięty już przetarg na dzierżawę działki pod terminal zbożowy w Gdyni. W mijającym tygodniu odwołano także bez podania przyczyn przetarg na najem działki, gdzie miał powstać podobny obiekt w Gdańsku.
Uruchomienie terminali umożliwiłoby dostęp do polskich nabrzeży największym na świecie masowcom, a w efekcie zmniejszyłoby koszty transportu i zwiększyłoby atrakcyjność polskiego eksportu zboża. Dzięki powstaniu terminali Polska mogłaby zarobić także na eksporcie ukraińskiego zboża – wobec potencjalnego dołączenia tego państwa do UE.
Globalna firma Viterra, właściciel spółki Ribera, złożyła skargę na unieważnienie przetargu w Gdyni do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Pokazuje to, że nawet za granicą doceniają potencjalne ogromne korzyści z powstania tych terminali. Niestety, nie widzi ich proniemiecki rząd Donalda Tuska.
„Ze względów bezpieczeństwa państwa, po zasięgnięciu opinii właściwych służb i organów, Ministerstwo Infrastruktury podjęło decyzję o niewyrażeniu zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni przez konsorcjum” – napisało do “Rzeczpospolitej” biuro prasowe warszawskiego Ministerstwa Infrastruktury.
Dziennik zauważa, że “przez spory i zakulisowe zagrywki Polska straci szanse na zarobek, oddajemy handel konkurencji z Rumunii i Niemiec”. Oto bowiem we wrześniu br. 130 km od Świnoujścia otwarty zostanie terminal w niemieckim porcie Mukran, o takiej pojemności, jaka mogła powstać w Gdańsku. Jest więc prawdopodobne, że zboże z Polski i Ukrainy będzie jechało właśnie tam, a nie do Gdyni czy Gdańska.
Po zatrzymaniu dwóch największych przetargów na polskim nabrzeżu niewiele się dzieje, trwają tylko dwie prywatne modernizacje: rozbudowa HES Gdynia Bulk Terminal i nowy magazyn OT Logistics.
NASZ KOMENTARZ: Zgodnie ze starym planem niemieckiej Mitteleuropy, polska gospodarka ma być gospodarką peryferyjną wobec niemieckiej. Zdradziecki rząd Tuska realizuje te wytyczne i właśnie dlatego UE i Niemcy dołożyły swoją cegiełkę do zwycięstwa PO w ostatnich wyborach."