Zamknij

Rowerzysta doprowadził do kolizji, bo sądził, że miał pierwszeństwo...

11:35, 20.05.2024 ok. 4 min. czytania
1

W niedzielę doszło do kolizji z winy rowerzysty. Sierpeccy policjanci wyjaśniają wszystkie obowiązki rowerzystów na drodze.
Skutek tego zdarzenia mógł być dużo poważniejszy. W niedzielę, 19 maja oficer dyżurny Komendy Powiatowej Policji w Sierpcu otrzymał informację o zdarzeniu drogowym w miejscowości Gorzewo (gm. Sierpc) z udziałem rowerzysty i samochodu osobowego.
- Ze wstępnych ustaleń funkcjonariuszy, którzy pracowali na miejscu zdarzenia wynika, że kierujący rowerem 65-latek nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu pojazdowi kia, doprowadzając do zdarzenia drogowego. W wyniku zdarzenia, jedna osoba trafiła do szpitala. Badanie policyjnym alkomatem wykazało, że uczestnicy zdarzenia byli trzeźwi - przekazała sierpecka policja.
Na szczęście obrażenia rowerzysty okazały się lekkie. Został ukarany mandatem za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Zasady użytkowania roweru na drogach Obowiązkowe wyposażenie roweru:
  • z przodu - co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być światło migające),
  • z tyłu - co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej,
  • co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
źródło: Komenda Główna Policji Rowerzysta jest obowiązany:
  • korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić,
  • zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym, gdy porusza się po drodze dla rowerów i pieszych.
  • jeśli nie ma drogi przeznaczonej specjalnie dla rowerzystów lub nie można z niej korzystać np. z powodu robót drogowych, wtedy kierujący rowerem powinien poruszać się poboczem, a jeżeli nie nadaje się ono do jazdy - jezdnią (możliwie blisko prawej krawędzi).
  • Przepisy zabraniają ruchu rowerów po drogach ekspresowych i autostradach.
Wyjątek Rowerzysta może korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, gdy:
  • opiekuje się osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem,
  • szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 metry i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź czy gęsta mgła).
Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Z dzieckiem na rowerze
  • Dzieci poniżej 10. roku życia mogą poruszać się na rowerze jedynie pod opieką osoby dorosłej.
  • Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę. Dozwolone jest przewożenie dziecka w przyczepie rowerowej.
  • Przewozić dziecko na rowerze lub w przyczepie rowerowej może tylko osoba, która ukończyła 17 lat.
Rowerzysta a przejście dla pieszych Zbliżając się do przejścia dla pieszych rowerzysta jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Podobnie jak inni kierujący, rowerzysta ma zakaz:
  • wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany,
  • omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu,
  • jazdy wzdłuż po przejściu dla pieszych.
Rowerzysta obowiązany jest przestrzegać następujących zakazów:
  • jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, (dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego),
  • czepiania się pojazdów,
  • jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach,
  • kierowania rowerem w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu,
  • korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.
Bezpieczeństwo rowerzystów zależy również od innych uczestników ruchu. Przede wszystkim kierowców samochodów, którzy powinni respektować pierwszeństwo przejazdu rowerzystów w miejscach wskazanych przepisami, i tak:
  • zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów kierujący jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe,
  • jeżeli skręca w drogę poprzeczną, również jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić,
  • przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, kierujący jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi,
  • kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.
  • Ponadto podczas wyprzedzania roweru, kierujący jest obowiązany zachować odstęp nie mniejszy, niż 1 m.
Rowerzysto zadbaj o własne bezpieczeństwo! Przepisy dotyczące ruchu rowerów nie nakładają obowiązku korzystania z kasków ochronnych i elementów odblaskowych. Należy jednak wziąć pod uwagę, że kask chroni głowę - część ciała najbardziej narażoną na urazy. Z kolei kamizelka odblaskowa, szelki odblaskowe, opaski, ułatwiają dostrzeżenie rowerzysty przez kierowcę, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych.
(Redakcja)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze [1]

komentarz(1)

"Rząd Tuska przeciwn"Rząd Tuska przeciwn

0 0

"Nie będzie terminali zbożowych w Gdańsku i Gdyni. Rozpisane w tych sprawach przetargi zostały odwołane i to z tajemniczych przyczyn. Sprawę opisała “Rzeczpospolita”.

Rząd Tuska walczy z terminalami zbożowymi. W marcu odwołano rozstrzygnięty już przetarg na dzierżawę działki pod terminal zbożowy w Gdyni. W mijającym tygodniu odwołano także bez podania przyczyn przetarg na najem działki, gdzie miał powstać podobny obiekt w Gdańsku.

Uruchomienie terminali umożliwiłoby dostęp do polskich nabrzeży największym na świecie masowcom, a w efekcie zmniejszyłoby koszty transportu i zwiększyłoby atrakcyjność polskiego eksportu zboża. Dzięki powstaniu terminali Polska mogłaby zarobić także na eksporcie ukraińskiego zboża – wobec potencjalnego dołączenia tego państwa do UE.

Globalna firma Viterra, właściciel spółki Ribera, złożyła skargę na unieważnienie przetargu w Gdyni do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Pokazuje to, że nawet za granicą doceniają potencjalne ogromne korzyści z powstania tych terminali. Niestety, nie widzi ich proniemiecki rząd Donalda Tuska.

„Ze względów bezpieczeństwa państwa, po zasięgnięciu opinii właściwych służb i organów, Ministerstwo Infrastruktury podjęło decyzję o niewyrażeniu zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni przez konsorcjum” – napisało do “Rzeczpospolitej” biuro prasowe warszawskiego Ministerstwa Infrastruktury.

Dziennik zauważa, że “przez spory i zakulisowe zagrywki Polska straci szanse na zarobek, oddajemy handel konkurencji z Rumunii i Niemiec”. Oto bowiem we wrześniu br. 130 km od Świnoujścia otwarty zostanie terminal w niemieckim porcie Mukran, o takiej pojemności, jaka mogła powstać w Gdańsku. Jest więc prawdopodobne, że zboże z Polski i Ukrainy będzie jechało właśnie tam, a nie do Gdyni czy Gdańska.

Po zatrzymaniu dwóch największych przetargów na polskim nabrzeżu niewiele się dzieje, trwają tylko dwie prywatne modernizacje: rozbudowa HES Gdynia Bulk Terminal i nowy magazyn OT Logistics.

NASZ KOMENTARZ: Zgodnie ze starym planem niemieckiej Mitteleuropy, polska gospodarka ma być gospodarką peryferyjną wobec niemieckiej. Zdradziecki rząd Tuska realizuje te wytyczne i właśnie dlatego UE i Niemcy dołożyły swoją cegiełkę do zwycięstwa PO w ostatnich wyborach."

16:23, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz
Przeczytaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%