- W ORLENIE wytwarzane są paliwa o jakości odpowiadającej danemu okresowi klimatycznemu: letniemu, przejściowemu i zimowemu. Wymagania stawiane paliwom dla poszczególnych okresów w trakcie roku kalendarzowego są określone polskimi normami oraz rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dn. 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych paliw ciekłych. Rafinerie przestawiają się na produkcję paliw zimowych z odpowiednim wyprzedzeniem. Związane jest to ze stanami magazynowymi na stacjach paliw oraz terminalach paliw, jak również ciągiem logistycznym, aby w odpowiednim momencie dostarczyć paliwo do stacji paliw - wyjaśnia Daniel Pruski, kierownik Działu Paliw, Biokomponentów i Normalizacji ORLEN.Daniel Pruski Dla benzyny są to daty: - okres letni: 1 maja - 30 września - okres przejściowy: 1 marca - 30 kwietnia oraz 1-31 października - okres zimowy: 1 listopada - ostatni dzień lutego. Natomiast dla olejów napędowych są to daty: - okres letni: 16 kwietnia - 30 września - okres przejściowy: 1 marca - 15 kwietnia oraz 1 października - 15 listopada - okres zimowy: 16 listopada do końca lutego. Czym różni się benzyna zimowa od letniej?
- Benzyna zimowa od letniej różni się większą lotnością. Wydzielenie w ciągu roku okresów klimatycznych, kiedy dostępne w sprzedaży benzyny różnią się właściwościami charakteryzującymi lotność jest zasadne, z punktu widzenia łatwości odparowania benzyny i utworzenia w cylindrze silnika mieszanki paliwo/powietrze w odpowiednich proporcjach, ulegającej łatwo zapłonowi w danej temperaturze otoczenia podczas rozruchu silnika. Zimą benzyna powinna charakteryzować się większą lotnością, aby podczas mrozów łatwo ulegała odparowaniu, latem natomiast, gdy temperatura otoczenia jest wysoka, wyjściowa lotność produkowanej i trafiającej do sprzedaży benzyny jest odpowiednio niższa, aby parowanie nie było zbyt intensywne, co w teorii mogłoby prowadzić do powstawania tzw. korków parowych np. w przewodach paliwowych, a to z kolei mogłoby skutkować ich zatykaniem się - tłumaczy nasz rozmówca.Skoro mamy benzynę zimową i letnią, czy podobnie jest z olejem napędowym?
- W przypadku oleju napędowego kluczowe jest stosowanie oleju napędowego o właściwościach jakościowych odpowiednich dla tego sezonu. Są to właściwości niskotemperaturowe, takie jak temperatura zmętnienia i temperatura zablokowania zimnego filtra. Temperatura zmętnienia nie jest co prawda parametrem normatywnym, jednak mówi nam o wytrąceniu się pierwszych kryształków parafiny. Natomiast temperatura zablokowania zimnego filtra jest to temperatura graniczna, w której następuje takie wydzielenie kryształków parafiny, które zatykają filtr paliwa i uniemożliwiają dopływ paliwa do do silnika. Dlatego też zalecamy, żeby na okres zimowy wymienić to paliwo w baku samochodu i zatankować paliwo o parametrach jakościowych odpowiednich dla sezonu zimowego - radzi Daniel Pruski.Wiemy, że niektóre osoby kupowały ostatnio paliwo na tzw. zapas. Było to oczywiście paliwo o parametrach letnich. Czy mogą nadal używać tego paliwa?
- Posiadając w zbiorniku benzynę o jakości dla sezonu letniego i dolewając do tego około połowy baku benzyny silnikowej o parametrach dla sezonu zimowego, można ujednolicić tę jakość w zbiorniku i dzięki temu silnik będzie sprawniej uruchamiany, zapewniona będzie regularna praca silnika. W przypadku oleju napędowego, zalecamy wymianę na olej napędowy o właściwościach jakościowych dla sezonu zimowego, gdyż mogą pojawić się kryształki parafiny, które zablokują filtr paliwa - mówi kierownik Działu Paliw, Biokomponentów i Normalizacji ORLEN.W przypadku używania w niskich temperaturach oleju napędowego o właściwościach letnich, może dojść do krystalizacji parafin i braku dopływu paliwa do układu wtryskowego, a w efekcie:
- Trzeba stosować tzw. zimowy płyn do spryskiwaczy, ponieważ płyn tzw. letni zamarza w ujemnej temperaturze i nie tylko nie da się go wówczas użyć, ale i dodatkowo może uszkodzić elementy zbiornika płynu czy dysze - wymienia Daniel Pruski.Inne kluczowe aspekty dla naszego bezpieczeństwa to zadbanie o widoczność (wymiana piór wycieraczek, gdy pozostawiają smugi), sprawne światła (najlepiej mieć komplet zapasowych żarówek), opony zimowe (stosowane poniżej 7 st. C) oraz sprawny akumulator (warto przeczyścić klemy i sprawdzić napięcie). W przypadku aut z silnikiem diesla, warto dodatkowo wymienić filtr paliwa przed sezonem zimowym, a także sprawdzić stan świec żarowych.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas redakcja@petronews.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Ten wynik już się nie zmieni. Kto prezydentem?
Wielu mieszkańców Płocka wyprowadziło się pod gimmne wsie z uwagi na domy i działki.To nadal są ludzie z więzami z Płocka.
Płocczanka
10:15, 2025-06-03
Orlen i ukraiński Naftogaz rozszerzają współpracę
czyli będą im dostarczać ropę i gaz za darmo ? bo jakoś nie słyszałem żeby ukraina miała złoża !
dżezo
09:07, 2025-06-03
Ten wynik już się nie zmieni. Kto prezydentem?
Gratulacje dla nowego prezydenta. Każdy Polak bez względu na poglądy polityczne szanuje ten wybór i jest dumny z nowego prezydenta . Na tym polega demokracja
Brawo 🇵🇱
05:23, 2025-06-03
Wisła Płock w ekstraklasie - nasza fotorelacja!
I teraz Ratusz ma duży problemy- kasa na klub musi być większa.. A tego Dent nie przewidywał...
$$$
20:05, 2025-06-02
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz