- W tym roku wydatki połączonego koncernu na inwestycje związane z bezpieczeństwem wyniosą 34 mld zł - mówił podczas konferencji prasowej 1 lutego br. Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN. - W tym ciężkim, wojennym czasie, tego typu inwestycje mają strategiczne znaczenie. Logistyka jest niezbędna, byśmy mogli prawidłowo funkcjonować, zarabiać i zapewnić bezpieczeństwo - podkreślał Daniel Obajtek.Dzięki budowie rurociągu, transport paliw jest szybszy, bardziej efektywny i bezpieczniejszy dla środowiska. Ale ta inwestycja powiązana jest też z drugą - rozbudową terminala paliwowego w Trzebini. Dotychczasowe zdolności terminala obejmowały 1 mln m3 paliw rocznie. Dzięki rurociągowi, wzrosną dwukrotnie. Budowa rurociągu, trwająca niemal trzy lata, była sporym wyzwaniem. Zużyto 5,4 tys. ton stali, pokonano 281 przeszkód w terenie.
- Ten terminal będzie służył nie tylko województwu małopolskiemu, ale również śląskiemu - zaznaczał Daniel Obajtek. - Takie inwestycje mają sens. Dbają o nasze bezpieczeństwo, o naszych klientów i są prośrodowiskowe. Przy tej inwestycji zatrudnione były polskie firmy - zaznaczał prezes ORLENU.Przypomniał też, że jeszcze w 2015 roku spółka ORLEN Południe była przygotowywana do zamknięcia. Dzisiaj spółka funkcjonuje prawidłowo, a rafineria jest przekształcana w biorafinerię. Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN O nowej inwestycji w kontekście bezpieczeństwa energetycznego Polski mówił Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
- Rurociąg między bazą paliw w Boronowie a rafinerią w Trzebini był bardzo potrzebny na energetycznej mapie Polski - przyznał minister Małecki. - Była to luka w logistyce paliw, która od rafinerii w Płocku odcinała województwo małopolskie i śląskie. Dziś to połączenie uzyskaliśmy. Budowa rurociągu produktowego to duży krok dla wzmocnienia odporności polskiej gospodarki - podkreślał Maciej Małecki.Jak zaznaczał, dla rządu bezpieczeństwo energetyczne i nieprzerwane dostawy paliw są bardzo ważne, dlatego systematycznie realizowane są inwestycje w te obszary życia gospodarczego.
- Zbudowaliśmy silną, multienergetyczną firmę, która weszła do ekstraklasy firm paliwowych. ORLEN inwestuje swoje zyski w bezpieczeństwo Polski i konkurencyjność naszej gospodarki - mówił minister Maciej Małecki.Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Co było największym wyzwaniem podczas realizacji tej inwestycji?
- To była duża, strategiczna inwestycja, wpisująca się w politykę bezpieczeństwa państwa - potwierdził Paweł Stańczyk, Prezes Zarządu PERN SA. - Zlokalizowana jest na terenie 11 miast i gmin województwa śląskiego i małopolskiego, a to oznacza współpracę wielu samorządów, instytucji, podmiotów i firm. W ten projekt zaangażowanych było łącznie ponad sto podmiotów. Kluczem była tu współpraca, koordynacja i dobra komunikacja z partnerami, dzięki czemu ta inwestycja została zrealizowana w trybie ekspresowym - powiedział nam Paweł Stańczyk.Ilość paliwa, dostarczana dziennie przez rurociąg Boronów-Trzebinia, odpowiada 70 cysternom kolejowym, czyli dwóm składom kolejowym i ponad 130 autocysternom. Inwestycja istotnie przyczyni się więc do redukcji emisji CO2 i poprawy jakości powietrza na Śląsku i w Małopolsce. Nowy odcinek stanowi przedłużenie istniejącego układu rurociągów produktowych na trasie Płock - Koluszki - Boronów w kierunku terminala paliw w Trzebini. Paweł Stańczyk, Prezes Zarządu PERN SA Do końca tego roku na terenie rafinerii wykonane będą prace, których łączna wartość przekroczy 200 mln zł. W kolejnych miesiącach zaplanowano m.in. modernizację istniejących zbiorników magazynowych, budowę dwóch nowych zbiorników naziemnych (każdy o pojemności 10 tys. m3), a także modernizację i rozbudowę infrastruktury technologicznej na terminalu. Napełnienie rurociągu i pierwsze tłoczenie oleju napędowego odbyło się pod koniec ubiegłego roku. Obecnie trwa rozruch technologiczny. Po jego zakończeniu, czyli na przełomie pierwszego i drugiego kwartału br. rozpocznie się regularny transport oleju napędowego. Natomiast uruchomienie pełnej funkcjonalności rurociągu, czyli przesyłu oleju napędowego i benzyn, planowane jest w trzecim kwartale tego roku.
Drill00:04, 06.02.2023
Niewiem, czy ci krawaciarze wiedzą, ale szykuje się duży odwiert w terenie
Bez majtek i biuston11:02, 06.02.2023
Ja się pytam kiedy Płock zostanie połaczony z reszta kraju droga ekspresowa oraz normalna, nie 19sto wieczna trasa kolejowa lub autobusowa. Kiedy? Co sie musi stac? Musi cos j**nac na smrodlenie i musza zginac ludzie z powodu braku przepustowosci drog ewakuacyjnych? Kiedy??!! Nowa rura smrodlenu dla jeszcze sprawniejszego łupienia Polaków za kierownica mnie nie obchodzi!
Starszy młodzieniec14:20, 06.02.2023
Dlaczego nie podpisano pozostałych osób pod zdjęciami?
Chciałbym poznać imię tej Pani
a po co?21:34, 06.02.2023
Cytat: >>>Jego znaczenie jest znacznie większe, gdyż tym samym do rafinerii w Trzebini paliwa trafią rurociągiem prosto z Płocka.<<<
1.To tak samo jak wozić węgiel z jednej kopalni prosto do innej kopalni. To mógł wymyślić tylko "geniusz biznesu bezmózgi Nikodem Dyzma Bezmajtek wszystko mogę"
2. Bynajmniej nie prosto, bo przez Koluszki i Boronów po drodze. NB czy w Koluszkach, Boronowie i Koluszkach też są rafinerie.
3.Co to za rafineria i co ona produkuje, skoro do dostarcza się do niej gotowe paliwa
@ a po co?09:22, 07.02.2023
To jest na pewno "rafineria procesingowa - blendingowa", cokolwiek to znaczy.
A to co jest "rafineria procesingowa" niech odpowie ten wybitny "ekspert procesów rafineryjnych", który pierwszy w Polsce tak powiedział publicznie o rafinerii Lotosu.
Rząd Donalda Tuska z wotum zaufania
Tusk będzie miał wotum zaufania ale w kryminale
Historyk
19:48, 2025-06-19
Czy Trzecia Droga przetrwa? Będą rozmowy
Od razu mówiłem że ten sztuczny twór ta wydmuszka czyli trzecia droga była stworzona dla potrzeb wyborów parlamentarnych żeby pomóc Tuskowi. Dziś nie mają racji bytu po przegranych wyborach prezydenckich dlatego koniec tej funkcji. Wyborcy jak zwykle zostali *%#)!& w dupy bez wazeliny wierząc tym kłamcom.
Historyk
19:47, 2025-06-19
Tragiczny wypadek w powiecie płockim
Podziwiam zielone łapki w takich przypadkach. Co trzeba mieć w głowie???
Cynik
17:43, 2025-06-19
Trudna akcja strażaków. Pożar auta hybrydowego
Na tą chwilę są chyba tylko 3 firmy w Polsce, które gaszą profesjonalnie auta elektryczne i hybrydowej.
Karol
15:14, 2025-06-19