REKLAMA

Orlen buduje terminal do obsługi jednostek morskich. W jakim celu? [FILM, ZDJĘCIA]

ORLEN Bez Tajemnic

REKLAMA

Ponad pół miliarda złotych zainwestuje Grupa ORLEN w rafinerię w Gdańsku. Dzięki budowie terminala przeładunkowego do obsługi jednostek morskich, wzmocni tym samym bezpieczeństwo i pewność dostaw produktów.

Na nabrzeżu rafinerii w Gdańsku powstaje terminal do obsługi jednostek morskich, który już od 2025 r. umożliwi przeładunek ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych, paliw żeglugowych czy biododatków do paliw. W piątek, 20 stycznia br. odbyło się symboliczne wmurowanie kamienia węgielnego pod tę inwestycję.

Wykonawcą terminala będzie konsorcjum firm, na czele z sopocką grupą NDI. Jak podkreślał podczas konferencji prasowej Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN, nie jest to jedyna inwestycja w Gdańsku. Równolegle powstaje, związana z terminalem, nowoczesna instalacja HBO, czyli tzw. Hydrokrakingowy Blok Olejowy. Wartość tego projektu to ponad 1,4 miliarda złotych.

– Nie uciekniemy przed inwestycjami, tak jak nie uciekniemy przed transformacją i nową technologią – tłumaczył Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN. – Do tego potrzeba nam dużo siły i odpowiednich sojuszy. Musimy patrzeć w przyszłość – podkreślał.

Jak tłumaczył, służą temu inwestycje, jakie prowadzi obecnie Grupa ORLEN, zarówno w logistykę, jak i w energetykę, w tym SMR (małe modułowe reaktory jądrowe) i MMR (małe reaktory modułowe). ORLEN prowadzi już prace w zakresie lokalizacji tych inwestycji. Unowocześniane są też rafinerie Grupy ORLEN, rozwijana jest sprzedaż detaliczna, w tym usługi pocztowe. To wszystko jest możliwe dzięki stworzeniu koncernu multienergetycznego.

– Fuzja z Lotosem nie była zachcianką. To okno na świat, jakie mamy w Gdańsku, jest bardzo ważne w zakresie logistycznym. Jeśli chcemy być koncernem liczącym się w Europie i na świecie, jest to niezbędne – zaznaczał Daniel Obajtek.

Terminal przeładunkowy to również istotny element produkcji olejów bazowych. Dzięki realizowanej od 2021 r. instalacji HBO, poprawi się ekonomika przerobu ropy naftowej. Na rynek polski oraz rynki zagraniczne wprowadzone zostaną najnowocześniejsze oleje bazowe grupy II, które są zupełnie nową kategorią produktów. Spowoduje to znaczący wzrost konkurencyjności koncernu. Instalacja ma produkować rocznie ponad 400 tys. ton tych olejów oraz kilkadziesiąt tysięcy ton półproduktów paliwowych.

Jak wyjaśniał Błażej Krawczyszyn, Dyrektor Wykonawczy ds. Logistyki PKN ORLEN, budowa terminala przeładunkowego jest w tym kontekście niezwykle potrzebna, ponieważ koncern multienergetyczny musi funkcjonować w oparciu o nowoczesne technologie logistyczne. Surowiec nadal będzie sprowadzany przez Naftoport, natomiast nowy terminal będzie służył do importu komponentów do produkcji biopaliw silnikowych (benzyn i olejów napędowych), a także do eksportu paliw żeglugowych i olejów bazowych, pochodzących właśnie z budowanego Hydrokrakingowego Bloku Olejowego.

Błażej Krawczyszyn, Dyrektor Wykonawczy ds. Logistyki PKN ORLEN

Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Grupy NDI, czyli wykonawcy terminala, podkreślała, że reprezentowane przez nią konsorcjum jest gotowe do tej inwestycji.



– W 2023 roku wykonywane będą przede wszystkim prace hydrotechniczne, związane z wykonstruowaniem nabrzeża i robotami pogłębiarskimi na obszarze martwej Wisły, natomiast w 2024 roku zajmiemy się pracami technologicznymi. Zakończenie prac planujemy na połowę 2025 roku – wyjaśniała Małgorzata Winiarek-Gajewska.

Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Grupy NDI

Marcin Horała, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej zaznaczał, że pandemia, a następnie wojna w Ukrainie pokazały, jak ważny jest łańcuch dostaw i dostęp do rynków surowców.

– Państwo, które tego nie ma, postrzegane jest jako państwo zagrożone, a to przekłada się również na gospodarkę – mówił minister. – Widzimy, jak zachwianie bezpieczeństwa w naszym regionie, spowodowane rosyjską agresją, od razu przełożyło się na wyższe ceny w sklepach, na to, że państwo polskie musi płacić wyższe oprocentowanie od swoich obligacji. To pokazuje, jak ważne jest zabezpieczenie bezpieczeństwa energetycznego, surowcowego, również z przyczyn gospodarczych – wyjaśniał Marcin Horała.

Marcin Horała, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej

Dariusz Drelich, Wojewoda Pomorski podkreślał, że na lata 2020-2026 zaplanowano na terenie województwa pomorskiego inwestycje budowlane o łącznym koszcie 150 mld zł.

– Gdyby te analizy rozszerzyć na lata 2021-2030, to te inwestycje sięgają 500 mld zł. Nie ma takiego drugiego województwa, gdzie wartość inwestycji jest tak duża i ma tak wielkie znaczenie – zaznaczał.

Dariusz Drelich, Wojewoda Pomorski

Łącznie budowa instalacji HBO i terminala to koszt ok. 2 mld złotych. Docelowe moce przeładunkowe morskiego terminala zlokalizowanego na Martwej Wiśle w kolejnych latach mogą wynieść nawet do 2 milionów ton produktów rocznie. Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową – to właśnie tą drogą odbywa się obecnie transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.

Projekt obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m. W ramach prac zaplanowano m.in. wykonanie nabrzeża wraz z dwoma stanowiskami przeładunkowymi, służącymi do obsługi zbiornikowców (każdy z 4 ramionami nalewczymi) oraz niezbędnej infrastruktury, tj. min.: budynków, rurociągów, stalowych estakad, infrastruktury podziemnej i pomocniczej, łączącej terminal z rafinerią w Gdańsku. Projekt zrealizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI (lider konsorcjum) oraz Biproraf sp. z o.o., BPBM „PROJMORS” Sp. z o.o. i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH. Generalny wykonawca będzie działać w tzw. formule „pod klucz”.

źródło: Grupa NDI

Zarówno projekt instalacji HBO, jak i projekt budowy morskiego terminala przeładunkowego przygotowali specjaliści z Grupy LOTOS. Dzięki bardzo dobrej współpracy zespołów obydwu łączących się firm, zostały one płynnie przejęte i są obecnie kontynuowane przez PKN ORLEN.

Zostań Patronem PetroNews.pl - Wspieraj swoje lokalne media KLIKNIJ!

REKLAMA
Kolejny Artykuł

Komentarze 4

  1. Pomyśl says:

    Na stacjach płacimy za wszystkich którzy poszli w auta elektryczne i solary ….
    Panowie w prześcieradłach mają przez nich mniej klientów więc podnoszą ceny ropy.
    Proste, ale dla myślących.
    Jednocześnie ci którzy poszli w prąd ( konsumenci aut elektrycznych i prosumcenci szeroko rozumianych OZE) nie cofną się ze swojej decyzji (mają umowy kilkuletnie na leasingi aut i dotacje na OZE, których nie mogą zbyć przez min. 5 lat) sprawiają że dostawcy prądu podnoszą ceny bo już mają złapanych klientów i mogą rąbać ich jak chcą. To samo co którzy mają nadal „starą” technologie tj. auta na benzyne/ropę. … Muszą płacić wyższą cenę tak jak etatowcy Muszą płacić składki za siebie i za bezrobotnych.
    Podsumowując …. zwykły człowiek jest w dooopie

  2. Dobrze że to w Gdańsku says:

    bo już się wystraszyłem, że Płock ma dostęp do morza i w Radziwiu wybudują ten terminal. Nie byłem ostatnio nad Wisłą. Czy latarnia już stoi?

    • J60 says:

      Nie w Gdańsku,tylko w Radomiu będą tankowane nowo wybudowane łodzie podwodne i będą miały bliżej do morza śródziemnego i czarnego.

  3. Kasa says:

    Oj, zapłacimy za paliwo na stacjach, zapłacimy….

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

Reklama

Najchętniej komentowane 7 dni

Reklama


REKLAMA

  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU