"Nawet kampania wyborcza nie uzasadnia takich działań. Czy w sytuacji, gdy za wschodnią granicą mamy wojnę i hybrydowe ataki z Mińska i Moskwy, jest to odpowiedzialne? Każdy może sobie sam odpowiedzieć na to pytanie" - powiedział prezes ORLENU dla PAP.Kupowanie paliwa letniego na zapas to głupota Ale kupowanie paliwa na zapas jest nierozsądne również z innych powodów. Przede wszystkim, paliwo, które dzisiaj kupujemy na stacjach nie zawiera dodatku zimowego, który zabezpiecza rozruch silnika w przypadku niższych temperatur. To oznacza, że jeśli za kilka tygodni, przy niskich temperaturach, ktoś zatankuje kupione dzisiaj paliwo, może mieć problemy z uruchomieniem auta, a nawet pracą silnika. I dotyczy to nie tylko stacji ORLENU, ale wszystkich paliw na rynku, niezależnie od stacji, na której tankujemy. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych, olej napędowy dostępny na stacjach musi spełniać tzw. wymagania zimowe. Jedną z ich składowych jest tzw. temperatura blokady zimnego filtra (CFPP), tj. temperatura przy której olej napędowy ulega całkowitemu zbryleniu i nie pozwala uruchomić silnika. Dla paliwa zimowego w Polsce minimalne wymaganie od 16 listopada to -20C. W paliwie letnim nie ma takiego dodatku, co zdecydowanie zwiększa ryzyko awarii auta przy niższych temperaturach. Warto wiedzieć, że olej napędowy wraz ze spadkiem temperatury zmienia swoje właściwości fizykochemiczne: rośnie jego gęstość i lepkość. W temperaturze poniżej 0 st. C w paliwie zachodzi proces tworzenia kryształków lodu z wody zgromadzonej w paliwie. Przy dalszym obniżaniu się temperatury oleju napędowego, rozpoczyna się zjawisko wydzielania węglowodorów parafinowych, co w konsekwencji może doprowadzić do zablokowania filtra i unieruchomienia silnika. Dodatkowo, długotrwałe przechowywanie paliw w pojemnikach, które nie są do tego przeznaczone, grozi utratą jakości i w efekcie może prowadzić do uszkodzenia silnika. Kolejnym elementem składowym wymagań jest bowiem tzw. stabilność oksydacyjna, czyli jedna z podstawowych właściwości eksploatacyjnych oznaczanych dla paliwa do silników wysokoprężnych z zapłonem samoczynnym, określająca minimalny czas przechowywania, po którym olej napędowy rozpoczyna proces utleniania. Proces utleniania paliwa prowadzi do tworzenia się w nim różnego rodzaju żywic, osadów i kwasów. Powstałe produkty utleniania mogą uszkadzać pompy paliwowe oraz blokować filtry paliwowe. Kwaśne produkty utleniania przyczyniają się do degradowania elementów silnika, powodując zwiększoną korozję oraz przyspieszając niszczenia różnego rodzaju uszczelnień Ważne jest również, że paliwa, których obecnie używamy do samochodów to mieszaniny, a nie jednorodne związki chemiczne. A to oznacza, że w warunkach długotrwałego składowania taka mieszanina może się rozwarstwić lub utlenić, co jest niekorzystne dla serca samochodu czyli silnika. Stacje paliw oferują produkt zawsze dostosowany do wymagań jakościowych odpowiednich dla danego okresu, a nie do nadchodzącego za kilka czy kilkanaście tygodni. Używanie paliwa niespełniającego wymagań jakościowych niesie za sobą ryzyko uszkodzenia silnika albo braku możliwości jego uruchomienia (zwłaszcza zimą). Kara za przechowywanie paliwa Co więcej, przechowywanie paliwa np. w plastikowych kanistrach jest karalne! Polskie prawo precyzyjnie bowiem określa ile, jak i w czym przechowywać bezpiecznie paliwo. Zgodnie z przepisami Ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych karalny jest "załadunek lub przewóz towaru niebezpiecznego w niecertyfikowanym opakowaniu", czyli takim, który nie jest "szczelnym, przeznaczonym do tego celu przenośnym zbiornikiem wielokrotnego napełniania, który można zamknąć". Grozi za to kara 3 tys. zł. Z tych samych przepisów wynika, iż w zbiornikach przenośnych, takich jak kanistry, na jednostkę transportową można przewozić maksymalnie 60 litrów paliwa, a za przekroczenie limitu grozi kara 2 tys. zł. Jak bezpiecznie przechowywać paliwo? Szczegółowe przepisy związane z właściwym przechowywaniem paliw zawiera Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Zgodnie z przepisami przeciwpożarowymi, paliwa o temperaturze zapłonu poniżej 100°C, czyli benzynę i olej napędowy można przechowywać w garażach o powierzchni powyżej 100 m2. Warunkiem jest magazynowanie paliwa w opakowaniach stosowanych w handlu detalicznym. Najbezpieczniejsze i najlepsze do przechowywania paliw są zbiorniki wykonane z tworzyw sztucznych, ale kluczowe jest, aby posiadały one stosowny certyfikat. Dzisiaj paliwa w większości zawierają biokomponenty, co wynika wprost z przepisów UE. Dlatego popularne jeszcze kilkanaście lat temu kanistry metalowe starszego typu nie spełnią swojej roli. Problemem jest także wlewanie przez niektórych kierowców paliw do nieodpowiednich opakowań plastikowych. Taki plastik może rozpuścić się lub zdeformować pod wpływem paliwa, możliwy jest też zapłon paliwa ze względu na wyładowania elektrostatyczne. Również pozostałości wcześniejszej cieczy (np. woda po płukaniu) mogą zmieszać się z paliwem i pogorszyć jego właściwości. W przypadku większości paliw dostępnych na stacjach, zakładana trwałość wynosi 6 miesięcy w przypadku pojemników dedykowanych do jego przechowywania. W przypadku przechowywania w pojemnikach mających m.in. ograniczoną szczelność czy też dostęp do światła słonecznego oraz zmiennych warunków atmosferycznych, czas ten może ulec znacznemu skróceniu. Należy jednak pamiętać, że paliwa produkowane są w kilku gatunkach, m.in. letnim i zimowym. Jakość tych paliw jest dostosowana do poszczególnych okresów i powinno się je używać wyłączne w tych okresach. Gdzie można przechowywać paliwo?
Dystrybutor20:31, 13.10.2023
Skoro prawie połowa popiera Grupę Kaczora to co was tak dziwi? Są pewnie glupki, które się w tym myją.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas redakcja@petronews.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Nowy obowiązek dla właścicieli budynków
Cytowanie czyiś artykułów na swoim portalu jest jak pisanie pod własnym nazwiskiem.
do mądrego
22:57, 2025-05-15
Służby ratunkowe i ewakuacja w Galerii Wisła
A wiecie, że Galeria Mosty należy do ukraińskiego funduszu inwestycyjnego i została przez nich przejęta w czasie tej "wojny"? Tak w 2022 roku, w czasie tej "wojny".
Won wszyscy
22:56, 2025-05-15
Remont Klasztoru Mariawitów będzie kontynuowany
Może czas otworzyć się chociaż częściowo na turystów......
Rodowity
19:49, 2025-05-15
Z impetem wjechał w ogrodzenie. Jedna osoba ranna
Kolejny *%#)!& który myśli że jest idealnym kierowcą i myśli że drogi publiczne to tor wyścigowy
Rodowity
19:39, 2025-05-15