środa, 6 sierpnia, 2025
  • Reklama na portalu i w gazecie
  • Kontakt z redakcją
  • Polityka Prywatności
#PetroNews
11 °c
Plock
slide 1 to 2 of 2
7 ° sob.
8 ° niedz.
Reklama
  • Start
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Informacje
  • Tylko u Nas
Brak rezultatów
Zobacz wszystkie wyniki
#PetroNews
11 °c
Plock
slide 1 to 2 of 2
7 ° sob.
8 ° niedz.
Reklama
#PetroNews
Reklama
Home Informacje Biznes i Gospodarka

Wiceprezes Ligi Morskiej i Rzecznej: Transport rzeczny może zastąpić kilkaset tirów

by Wiktor Pleczyński
24 sierpnia 2019
98
SHARES
1k
VIEWS
Podziel się na FacebookuUdostępnij na Twitterze

Płock leży nad Wisłą, mieszkańcy miasta spacerują nad królową polskich rzek, pływają po niej. W falach wiślanych tkwi jednak dużo większy potencjał, o którym rozmawialiśmy z wiceprezesem Ligi Morskiej i Rzecznej.

W lipcu 2019 roku tratwa „Pielgrzym” po raz kolejny odwiedziła Płock. Poprzednio w naszym mieście pojawiła się rok wcześniej na obchodach rocznicy Bitwy Warszawskiej 1918 roku. W tym roku tratwa wyruszyła w podróż z okazji 100-lecia istnienia organizacji, której celem jest przybliżenie Polski do jej wód.

Reklama

17 sierpnia tratwa oficjalnie zakończyła swą tegoroczną podróż. „Pielgrzym”, przepływając w jednej wyprawie Wisłę, Bug, Narew, Noteć, Odrę i trasę przez Morze Bałtyckie aż do Kołobrzegu, symbolicznie połączył ze sobą wszystkie najważniejsze dla Polski wody. Maszt jednostki, stając się częścią pomnika Ligi, który stanął w Kołobrzegu, tę ideę przypieczętował.

Żeby zbliżyć Polskę do rzek, mórz i oceanów, potrzebne jest jednak poza symbolami również zrozumienie znaczenia wód przez Polaków i właśnie o tym rozmawialiśmy z wiceprezesem Ligi Morskiej i Rzecznej, Markiem Padjasem.

– Polska stoi rzekami, przez wiele lat nie patrzyliśmy na nie tak, jak powinniśmy patrzeć – powiedział nam wiceprezes LMiR. – Ja zawsze podaję taki przykład, kiedy do portu gdańskiego zacumował największy kontenerowiec świata i wszyscy się chwalili, jakie to jest wielkie osiągnięcie, jaki wspaniały statek zacumował i na końcu tych wszystkich wypowiedzi wyszedł kapitan, Polak zresztą, bo to nie był polski statek, ale Polak był jego kapitanem, no i mówi tak: „Ja tylko się zapytam, a czym wy te tysiące kontenerów do Płocka czy do Zakopanego wywieziecie?”. Powiem tylko tyle, jeden kontener to jeden tir. Jeżeli mamy barkę, załadujemy kilkadziesiąt, a nawet i kilkaset kontenerów, i możemy je tutaj przywieźć – zwracał uwagę Marek Padjas.

Wiceprezes Ligi Morskiej i Rzecznej podkreślił, że do transportu rzeką kontenerów z towarami konieczne jest stworzenie i utrzymanie żeglownego szlaku. Jednak, pomimo że jest to bardzo poważna inwestycja, to szybko się ona zwróci, co szczególnie widać na zachodzie Europy.

Marek Padjas zwrócił uwagę, że kiedyś ludzie osiedlali się nad rzekami właśnie dlatego, że tam odbywał się handel. Rzeki żywiły wszystkich, którzy nad nimi mieszkali. Rzekami podróżowali ludzie, transportowano towary, żywność, pocztę, a nawet gazety.

Transport towarów na barkach jest efektywniejszy od transportu kołowego. Na barce załoga składa się z trzech marynarzy, którzy transportują 100 kontenerów, a każdy TIR to jest jeden kontener i jeden kierowca. Barki zużywają również znacznie mniejszą ilość paliwa do przewiezienia takiej samej ilości towaru, co transport kołowy.

Mniejsze zużycie paliwa przekłada się na oszczędności i mniejszą emisję spalin do atmosfery, a to oznacza czystsze powietrze w miastach. Przeniesienie transportu towarów z dróg na rzeki wiążę się również ze zwiększeniem bezpieczeństwa na drogach, z których zniknęłyby ważące dziesiątki ton ciężarówki, stanowiące śmiertelne zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu i niszczące drogi.

– Na przykład jak oceniam, co się dzieje na Odrze. Tam sukcesywnie to robią, a to przecież ta sama Polska jest. Co roku na Kanale Gliwickim kolejna śluza jest wyremontowana. Byłem mile zaskoczony w tym roku w maju, gdy płynąłem tam, że bardzo dużo barek już się pojawiło, to jest bardzo optymistyczne. Na Wiśle jest zupełnie co innego, płynąc z Krakowa prawie nikogo nie spotkaliśmy, jedynie pojedyncze łódki. Tutaj, bliżej Włocławka, już jest coraz lepiej, coraz więcej jachtów, ale tej żeglugi zawodowej nie ma. Jedynie kapitan Pielaciński prowadzi tutaj firmę, ale z pewnością, gdyby tylko mógł, to by się bardziej rozwinął. To jest przyszłość dla nas i wszędzie na świecie tak jest. Ja nie jestem odkrywcą żadnym, tylko patrzę, co się dzieje w Holandii, Belgii, Niemczech, Austrii czy innych krajach. Oni korzystają z tych rzek i umieją z tego pieniądze brać, a przy okazji tworzy się kultura wodniacka – argumentował wiceprezes Ligi Morskiej i Rzecznej.

Marek Padjas zaznaczył, że rozwój żeglugi śródlądowej to też odrodzenie szkolnictwa i kultury wodniackiej. Szczególnie w tym aspekcie ważne ma być to, by jak najszybciej doprowadzić do odnowienia nauczania, póki w kraju jeszcze są specjaliści od żeglugi, znawcy rzek, starzy kapitanowie, którzy będą mogli wykształcić nowe pokolenie.

Wiceprezes wyjawił na koniec, że w przyszłym roku „Pielgrzym” również ma odwiedzić Płock. Liga Morska i Rzeczna będzie świętowała wiele ważnych rocznic w 2020 roku, w związku z czym planuje rejs, w którym pokona jak najdłuższy odcinek Wisły. Możliwe, że tratwa wyruszy już z Tyńca, a jej celem będzie Puck, gdzie doszło do zaślubin Polski z morzem w 1920 roku.

 

1 of 8
fot. Wiktor Pleczyński
- +
slide 1 to 8 of 8
Reklama
REKLAMA

1. fot. Wiktor Pleczyński

2. fot. Wiktor Pleczyński

3. fot. Wiktor Pleczyński

4. fot. Wiktor Pleczyński

5. fot. Wiktor Pleczyński

6. fot. Wiktor Pleczyński

7. fot. Wiktor Pleczyński

8. fot. Wiktor Pleczyński

Share54Tweet18

Reklama

Aktualności

Romani Rat 2025: Płock ponownie rozbrzmi muzyką romską

Regaty Omega ORLEN Cup [FILM, ZDJĘCIA]

Fundacja ORLEN buduje społeczność absolwentów programu Bona Fide

Płocka Pływalnia Podolanka zostanie ponownie otwarta

Rusza przetarg na przebudowę dwóch płockich ulic

Sławomir gwiazdą Dni Gostynina. Będą też didżeje, piknik średniowieczny i Silent Disco

Polityka

Manifestacja „Migranci mile widziani” w Płocku. Przyszło niewiele osób

„Migranci mile widziani” – wydarzenie w Płocku. Lewica również odpowiada na protesty Konfederacji

Konfederacja protestuje przeciwko imigracji. Demonstracja również w Płocku [FILM, FOTO]

Wioletta Kulpa: „Najważniejsze jest bezpieczeństwo mieszkańców” [PODCAST]

Maciej Krajewski: Swoje życie związałem z Lewicą [PODCAST]

Wicepremier w Płocku. Wojsko wraca na teren powiatu płockiego

Bezpieczeństwo

Policjanci odnaleźli porwanego mężczyznę w polu kukurydzy

Samotny mężczyzna umarł, pies został w mieszkaniu

Strażacy z pasją i historią. Wyjątkowy film o jednostce OSP

Pożar składowiska śmieci. Spłonęła część hałdy [FOTO]

Zderzenie osobówki z szynobusem. Przejazd zablokowany

Pijany przyjechał na płocką komendę. Jak to się skończyło? [FILM]

Sport

Regaty Omega ORLEN Cup [FILM, ZDJĘCIA]

Płocka Pływalnia Podolanka zostanie ponownie otwarta

Międzynarodowy turniej piłki ręcznej w ORLEN Arenie!

Żeglarze ruszą do rywalizacji na Wiśle w Płocku. Czas na Omega ORLEN Cup

Wisła Płock zaskakuje w Częstochowie. Zwycięstwo z Rakowem

ORLEN Wisła Płock i Puma łączą siły. Są też mocne transfery

  • Start
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Informacje
  • Tylko u Nas

© 2025 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

Nasza strona używa plików cookies. Zaakceptuj przez kliknięcie lub przewiń stronę. Akceptuje
Polityka plików Cookie

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Brak rezultatów
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona Główna
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka i Politycy
  • Rozrywka i Wydarzenia
  • Sport
  • Tylko u Nas
  • Warto przeczytać!
  • Reklama w mediach
  • Kontakt

© 2025 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.