środa, 6 sierpnia, 2025
  • Reklama na portalu i w gazecie
  • Kontakt z redakcją
  • Polityka Prywatności
#PetroNews
11 °c
Plock
slide 1 to 2 of 2
7 ° sob.
8 ° niedz.
Reklama
  • Start
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Informacje
  • Tylko u Nas
Brak rezultatów
Zobacz wszystkie wyniki
#PetroNews
11 °c
Plock
slide 1 to 2 of 2
7 ° sob.
8 ° niedz.
Reklama
#PetroNews
Reklama
Home Informacje Bezpieczeństwo

Rowerzyści już nie mają pierwszeństwa na przejazdach? Ministerstwo prostuje doniesienia medialne

by Agnieszka Stachurska
7 września 2022
274
SHARES
3.9k
VIEWS
Podziel się na FacebookuUdostępnij na Twitterze

W ostatnich dniach pojawiła się informacja, że przez dwa słowa usunięte z rozporządzenia ministerstwa infrastruktury, rowerzyści stracili przywilej wjeżdżania na przejazd rowerowy, kolidujący ze skrzyżowaniem dróg. Ministerstwo zapewnia, że interpretacja mediów jest fałszywa.

Rowerzyści nie mogą wjeżdżać na przejazd?

O sprawie poinformował portal BRD.24.pl. Jak twierdzi autor artykułu, od ubiegłego roku kierowca musi ustępować pierwszeństwa wyłącznie rowerzystom, którzy już znajdują się na przejeździe. Ma to być wynik „po cichu skasowanego” przez ministra infrastruktury obowiązku ustąpienia „wjeżdżającym” na przejazd rowerowy.

Reklama

– O zmianie nikogo nie poinformowano. Bo jest tylko krokiem do jeszcze większej zmiany prawa dla rowerzystów – resort planuje umożliwić przypisywanie im „wtargnięć” pod koła – dywaguje BRD24.pl.

Tłumaczy też, że w listopadzie ubiegłego roku zmieniono rozporządzenie ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Zapisano w nim, że „w § 47 uchyla się ust. 4”. Ustęp ten określał zachowanie kierowcy przy dojeżdżaniu do znaku pionowego, zapowiadającego przejazd dla rowerów.

Dotychczas rozporządzenie określało, że w przypadku znaków D-6a (przejazd dla rowerzystów) oraz D-6b (przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów) kierowca „jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających”. Kierowca musiał więc zachować się tak, jak w stosunku do pieszego – widząc rowerzystę, który zamierza wjechać na przejazd, miał obowiązek zatrzymać się, nawet jeśli rowerzysty nie było jeszcze na przejeździe.

Według autora artykułu, w sprawie rowerzystów nie sformułowania o ustępowaniu „wjeżdżającym” na przejazd dla rowerów, przez co kierowcy muszą ustąpić pierwszeństwa tylko tym, którzy znajdują się na przejeździe, a nie rowerzystom, którzy na niego dopiero wjeżdżają.

W materiale kilkukrotnie podkreślany jest sposób wprowadzenia tych przepisów („po cichu”), a dodatkowo autor przypuszcza, że ministerstwo infrastruktury posunie się dalej i wprowadzi przepisy, które narażą rowerzystów na przypisywanie im winy „wtargnięcia” na przejazdy. Zapowiadać to miał pełnomocnik ministra ds. BRD i ruchu rowerowego, Marek Dworak, który w rozmowie z portalem mówił, że chce „przywrócić usunięty kiedyś zapis, czyli art. 33 ust. 4 Prawa o ruchu drogowym – zabronienie rowerzyście wjazdu bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd”.

– Tak samo, jak pieszemu – mimo ostatnich przywilejów – wciąż zabrania się wejścia bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd. No nie może być tak, że rowerzysta, nie do końca dobrze widoczny, wjeżdża bez opamiętania przed pojazd, który jest np. metr przed przejazdem rowerowym. Dlatego ten przepis o zakazie wjeżdżania bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd chcę przywrócić – tłumaczył Marek Dworak w rozmowie z portalem.

Autor zaznacza, że jeśli zostanie to dopisane po usunięciu ustępu, nakazującego kierowcom zatrzymanie się przed wjeżdżającym na przejazd rowerzystom, będzie bardzo łatwo przypisać winę kierującym rowerem.

Ministerstwo: Informacja jest nieprawdziwa

Z wnioskami wysnuwanymi przez BRD24.pl nie zgadza się Ministerstwo Infrastruktury, które wprost w oświadczeniu pisze, iż informacja, jakoby „po cichu odebrało rowerzystom pierwszeństwo przed przejazdami rowerowymi”, która pojawiła się w mediach, jest całkowicie nieprawdziwa.

Przede wszystkim zaprzecza, że zmiana rozporządzenia odbyła się „po cichu”.

– Zmiana przepisów, która odbyła się z zachowaniem zasad procesu legislacyjnego, miała na celu zapewnienie zgodności rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych z ustawą – Prawo o ruchu drogowym, która jest aktem prawnym wyższego rzędu. Nowelizacja w zakresie paragrafu 47 ust. 4 tego rozporządzenia nastąpiła wskutek uwag Rządowego Centrum Legislacji, przeszła konsultacje publiczne oraz uzyskała akceptację Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Na każdym etapie prac projekt zmiany przepisów był dostępny na stronie Rządowego Centrum legislacji – podkreśla ministerstwo.

Tłumaczy też, że przed zmianą rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych kierujący pojazdem zbliżający się do przejazdu rowerowego był obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo rowerzystów znajdujących się na przejeździe lub na niego wjeżdżających.

– Obecnie, w myśl przepisów ustawowych, kierujący pojazdem zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, znajdującym się na przejeździe – wyjaśnia ministerstwo infrastruktury.

Precyzuje też, iż ujęte w ustawie – Prawo o ruchu drogowym określenie „szczególna ostrożność” polega na upewnieniu się, czy można bezpiecznie przejechać przejazd dla rowerzystów, bez narażania na niebezpieczeństwo kierujących rowerami, tj. bez spowodowania zagrożenia.

– Innymi słowy, kierujący pojazdem musi być na tyle uważny, by zdążyć zatrzymać pojazd, jeśli kontynuowanie ruchu stwarzałoby zagrożenie dla innego uczestnika ruchu drogowego. Zmiana ta nie doprowadziła zatem do odebrania rowerzystom i uczestnikom ruchu drogowego poruszających się przy pomocy UTO pierwszeństwa podczas wjeżdżania na przejazd rowerowy. Zarówno obecnie, jak i przed zmianą przepisów, użytkownicy ci nie mieli pierwszeństwa podczas wjeżdżania na przejazd rowerowy – tłumaczy ministerstwo.

Wymienia także działania, jakie prowadzone są na rzecz poprawy bezpieczeństwa drogowego, co spowodowało, że w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku nastąpił spadek liczby ofiar na polskich drogach o 12 proc. w stosunku do 2021 r.

Podkreślmy, że sprawa dotyczy wyłącznie skrzyżowań, przez które prowadzą ścieżki rowerowe. Przez przejście dla pieszych rowerzysta nadal musi przeprowadzać rower.

Share110Tweet69

Reklama

Aktualności

Romani Rat 2025: Płock ponownie rozbrzmi muzyką romską

Regaty Omega ORLEN Cup [FILM, ZDJĘCIA]

Fundacja ORLEN buduje społeczność absolwentów programu Bona Fide

Płocka Pływalnia Podolanka zostanie ponownie otwarta

Rusza przetarg na przebudowę dwóch płockich ulic

Sławomir gwiazdą Dni Gostynina. Będą też didżeje, piknik średniowieczny i Silent Disco

Polityka

Manifestacja „Migranci mile widziani” w Płocku. Przyszło niewiele osób

„Migranci mile widziani” – wydarzenie w Płocku. Lewica również odpowiada na protesty Konfederacji

Konfederacja protestuje przeciwko imigracji. Demonstracja również w Płocku [FILM, FOTO]

Wioletta Kulpa: „Najważniejsze jest bezpieczeństwo mieszkańców” [PODCAST]

Maciej Krajewski: Swoje życie związałem z Lewicą [PODCAST]

Wicepremier w Płocku. Wojsko wraca na teren powiatu płockiego

Bezpieczeństwo

Policjanci odnaleźli porwanego mężczyznę w polu kukurydzy

Samotny mężczyzna umarł, pies został w mieszkaniu

Strażacy z pasją i historią. Wyjątkowy film o jednostce OSP

Pożar składowiska śmieci. Spłonęła część hałdy [FOTO]

Zderzenie osobówki z szynobusem. Przejazd zablokowany

Pijany przyjechał na płocką komendę. Jak to się skończyło? [FILM]

Sport

Regaty Omega ORLEN Cup [FILM, ZDJĘCIA]

Płocka Pływalnia Podolanka zostanie ponownie otwarta

Międzynarodowy turniej piłki ręcznej w ORLEN Arenie!

Żeglarze ruszą do rywalizacji na Wiśle w Płocku. Czas na Omega ORLEN Cup

Wisła Płock zaskakuje w Częstochowie. Zwycięstwo z Rakowem

ORLEN Wisła Płock i Puma łączą siły. Są też mocne transfery

  • Start
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Informacje
  • Tylko u Nas

© 2025 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

Nasza strona używa plików cookies. Zaakceptuj przez kliknięcie lub przewiń stronę. Akceptuje
Polityka plików Cookie

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Brak rezultatów
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona Główna
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka i Politycy
  • Rozrywka i Wydarzenia
  • Sport
  • Tylko u Nas
  • Warto przeczytać!
  • Reklama w mediach
  • Kontakt

© 2025 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.