Podczas najbliższej sesji Rady Miasta Płocka radni będą głosować nad projektem uchwały, dotyczącym podwyższenia stawek w Strefie Płatnego Parkowania (SPP) oraz rozszerzenia jej zasięgu. Podwyżki mają wejść w życie już od 1 stycznia 2026 r.
Zmiany po dziewięciu latach
Płocka Strefa Płatnego Parkowania działa od 26 października 2016 r., a stawki obowiązujące – jak podkreślono w uzasadnieniu uchwały – od tamtej pory nie były aktualizowane. Zespół ds. SPP, powołany przez prezydenta miasta, przeprowadził analizę kosztów i wpływów z opłat w ostatnich latach, z której wynika, że koszty funkcjonowania strefy w ostatnich pięciu latach przewyższały wpływy, a opłaty w Płocku są „zdecydowanie niższe, niż w miastach o podobnej liczbie mieszkańców”.
Zespół wykazał również, że stawka za pierwszą godzinę postoju jest ponad dwukrotnie niższa od ceny biletu komunikacji miejskiej (obecnie 4,80 zł). Na tej podstawie przygotowano projekt podwyżek.
Dotychczasowe opłaty
Od momentu wprowadzenia SPP w 2016 roku obowiązywały następujące stawki:
- pierwsza godzina postoju – 2,00 zł,
- druga godzina – 2,40 zł,
- trzecia godzina – 2,80 zł,
- czwarta i każda kolejna – 2,00 zł,
- całodzienne parkowanie (8:00-17:00) – 12,00 zł,
- abonament miesięczny ogólny – 250 zł,
- abonament ekologiczny – 100 zł miesięcznie.
Proponowane nowe stawki
Zgodnie z projektem uchwały, od nowego roku zapłacimy następujące stawki za parkowanie na starówce:
- pierwsze 30 minut – bezpłatnie (wyłącznie dla posiadaczy Płockiej Karty Mieszkańca),
- pierwsza godzina – 4,00 zł,
- druga godzina – 4,40 zł,
- trzecia godzina – 4,80 zł,
- czwarta i każda następna godzina – 4,00 zł,
- całodzienne parkowanie (8:00-17:00) – 30,00 zł,
- brak rozróżnienia dla uczestników programu Płockiej Karty Mieszkańca – obowiązują te same stawki.
Porównanie stawek: było – będzie
- Pierwsza godzina: wzrost z 2,00 zł do 4,00 zł (+100%)
- Druga godzina: wzrost z 2,40 zł do 4,40 zł (+83%)
- Trzecia godzina: wzrost z 2,80 zł do 4,80 zł (+71%)
- Czwarta i kolejne godziny: wzrost z 2,00 zł do 4,00 zł (+100%)
- Cały dzień parkowania: wzrost z 12,00 zł do 30,00 zł (+150%).
Oznacza to, że od nowego roku stawka podstawowa za godzinę parkowania wzrośnie dwukrotnie, a całodniowy bilet będzie droższy o 18 zł.
Nowe stawki abonamentów
- Abonament mieszkańca (M1) – za pierwszy samochód: 30 zł rocznie
- Abonament mieszkańca (M2) – za drugi samochód: 100 zł miesięcznie
- Abonament ekologiczny (E): 100 zł miesięcznie
- Abonament ogólny (P): 300 zł miesięcznie
- Abonament koperty (zastrzeżone miejsce): 1 125 zł miesięcznie
- Abonament działacza opozycji antykomunistycznej (DOA): 0 zł rocznie.
Wprowadzono też opłatę dodatkową za brak biletu
- nowa opłata dodatkowa za nieuiszczenie opłaty – 200 zł,
- możliwość obniżenia do 100 zł, jeśli zostanie uregulowana w ciągu 3 dni roboczych od daty wystawienia zawiadomienia.
Rozszerzenie strefy
Strefa Płatnego Parkowania ma zostać powiększona o następujące ulice:
- Kościuszki,
- plac Generała Jarosława Dąbrowskiego,
- Zacisze,
- Warszawską.
W uzasadnieniu wskazano, że rozszerzenie SPP ma „wymusić rotację na miejscach postojowych w tym rejonie, co ułatwi znalezienie miejsca dla klientów Szpitala Św. Trójcy przy ul. Kościuszki 28”.
Abonament dla działaczy opozycji
Na wniosek środowisk kombatanckich, do projektu wprowadzono abonament działacza opozycji antykomunistycznej (DOA).
Będzie on bezpłatny, wydawany na podstawie legitymacji wydanej przez Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych i uprawnia do parkowania we wszystkich sektorach SPP.
Terminy wejścia w życie
Zgodnie z projektem uchwały:
- zmiany stawek mają obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.,
- zapisy dotyczące nowego sektora i załączników – od 1 kwietnia 2026 r.,
Wykonanie uchwały powierzono Prezydentowi Miasta Płocka, a dokument po przyjęciu zostanie opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Jeżeli radni przyjmą projekt uchwały, stawki w Strefie Płatnego Parkowania w Płocku wzrosną po raz pierwszy od 2016 roku. Zmiana – zgodnie z uzasadnieniem projektu uchwały – ma na celu zrównoważenie kosztów utrzymania systemu oraz zwiększenie rotacji pojazdów w centrum miasta.



