Sprawa znów zrobiła się istotna, ze względu na planowane uruchomienie strefy płatnego parkowania. Póki co, temat opłat za parkowanie w centrum miasta się odciąga, ale lada dzień znów możemy przekazywać komunikaty w sprawie daty uruchomienia SPP.
Nasi czytelnicy słusznie zaczęli zwracać uwagę, że uruchomienie Roweru Miejskiego byłoby doskonałym uzupełnieniem dla Strefy Płatnego Parkowania. Z powodzeniem moglibyśmy wówczas zostawić samochód nieco dalej (i tym samym nie musieć płacić za zaparkowanie) i przesiąść się na rower. Byłoby taniej, bardziej ekologicznie i przede wszystkim zdrowo. Niektórzy zwracają również uwagę, że w Płocku przydałby się parking typu "Parkuj i Jedź", który na pewno zmniejszyłby ruch w centrum miasta. A tego typu inwestycja także uzasadniałaby stworzenie systemu Rowerów Miejskich.
Inicjatywa Płocki Rower MiejskiPierwsze poważne dyskusje na temat płockiego roweru miejskiego pojawiły się jesienią 2013 roku, w czasie trwania drugiej edycji Budżetu Obywatelskiego. Zgłoszono wówczas projekt, który zakładał, że w Płocku powstanie 18 stacji rowerowych ze 180 rowerami. Pomysł ten uzyskał 1702 głosy i zajął 9. miejsce.
- Przyjmuje się, że aby system rowerów miejskich funkcjonował optymalnie, potrzebne jest nasycenie rowerami na poziomie 1 roweru przypadającego na około 500-1000 mieszkańców. Płock posiada wg danych około 126 tysięcy mieszkańców, a więc przy zastosowaniu przelicznika około 700 mieszkańców na 1 rower wychodzi potrzeba uruchomienia wypożyczalni rowerów miejskich z około 180 jednośladami - tłumaczy jeden z pomysłodawców.
System miał funkcjonować przez 9 miesięcy w roku - od 1 marca do 30 listopada. Projekt zakładał również, że w ramach wypożyczenia użytkownicy powinni otrzymać 20 minut jazdy gratis. Następnie taryfa powinna rosnąć - podróż od 21. do 60. minuty powinna kosztować np. 1 zł, od 61. do 120. minuty - 3 zł, od 181. do 240. minuty i za każdą kolejną godzinę - po 5 zł. Ma to spowodować, że systemu "Płockiego Roweru Miejskiego" będzie służył do szybkiego i sprawnego przemieszczania się między rozstawionymi w obrębie miasta stacjami i będzie realnym elementem wspierającym system komunikacji zbiorowej.
Podobne systemy funkcjonują w innych miastach, np. Warszawie, Opolu, Trójmieście, Wrocławiu czy Poznaniu. Ale nie tylko duże miasta decydują się na takie rozwiązania. Dobrym przykładem z ostatnich kilku dni jest Legnica, która zarówno pod względem liczby ludności, jak i powierzchni, jest miastem mniejszym niż Płock, a mimo to powoli wprowadza pomysł w życie. Na początku mają tam powstać jedynie 4 stacje rowerów miejskich. Niestety, płocka inicjatywa przepadła w głosowaniu, jednak na tyle spodobała się władzom miasta, że swego czasu zapowiadano realizację tego projektu. Zapowiadano, że w czerwcu 2015 roku powinniśmy już móc korzystać z miejskiej wypożyczalni jednośladów. Minął jednak już czerwiec 2015, kończą się wakacje 2016 roku, a realizacji nadal nie widać. Zapytaliśmy w Urzędzie Miasta co dalej z projektem "Rower Miejski".
Najpierw ścieżki roweroweOkazuje się, że miejska wypożyczalnia rowerów powstanie, ale... na końcu. Najpierw środki będą przeznaczone na budowę dróg i szlaków rowerowych. W najbliższym czasie, czyli do 2018 roku, ma powstać 22 km nowych ciągów komunikacyjnych dla rowerzystów.
- Wśród najważniejszych inwestycji jest wybudowanie drogi rowerowej, która połączy wzdłuż głównej osi komunikacyjnej miasta wszystkie osiedla, od Podolszyc do Winiar, a także drogi rowerowej wzdłuż ul. Dobrzykowskiej na osiedlu Radziwie - wyjaśnia Konrada Kozłowski z płockiego ratusza.
Rozważa się także zmiany w organizacji ruchu, budowę parkingów rowerowych, stacji rowerowych i innych przyjaznych rowerzystom zmian w infrastrukturze. Wszystko w oparciu o środki z Unii Europejskiej.
W Płocku mamy ok. 45 km dróg rowerowych. To trzy razy więcej niż 5 lat temu- Finalnie chcemy też uruchomić wypożyczalnię rowerów miejskich - dodaje Kozłowski.
Temat budowy Płockiego Roweru Miejskiego ma powrócić dopiero po ulepszeniu istniejącej infrastruktury rowerowej. Konsultacje społeczne, których podsumowanie odbyło się w kwietniu tego roku, rozmowy z firmami, które specjalizują się w budowie wypożyczalni rowerów miejskich pokazały, że w pierwszej kolejności miasto musi dysponować siecią dróg rowerowych, których u nas stopniowo będzie przybywać.
Gdzie powstaną nowe ścieżkiOgłoszone przez Miejski Zarząd Dróg przetargi na opracowanie dokumentacji dotyczą 7 ścieżek, które zostaną zbudowane w ramach programu zrównoważonego rozwoju dróg rowerowych:
1) szlak R-60 Trasa Nadwiślańska Lewobrzeżna (Szlak Wisły) - od zachodniej do wschodniej granicy miasta - po wale przeciwpowodziowym, szerokość do 3,5 m, długość około 6,00 km,
2) szlak R-70 od Trasa Nadwiślańskiej Lewobrzeżna (R-60) do ronda inż. Jana Marka Lajourdie, ul. Portową - Popłacińską do granicy miasta szerokość do 2,5 m, długość około 2,40 km,
3) droga rowerowa R-62 od alei Kilińskiego do ul Tumskiej poprzez al. Broniewskiego, ul. Mostową, Plac Narutowicza, szerokość 2,0-2,5 m, długość około 1,10 km,
4) droga rowerowa R-1 łącząca osiedle Podolszyce z centrum Płocka przez ciąg ulic: Wyszogrodzka (od al. Armii Krajowej) - al. marsz. Józefa, Piłsudskiego - Al. Stanisława Jachowicza z przejazdem przez ul. Bielską i włączeniem w ścieżkę w Al. Fl. Kobylińskiego, o szerokości 2,0-3,0 m i długości około 5,10 km.
5) droga rowerowa R-21 Ciąg ulic: Obrońców Westerplatte - Nowy Rynek - Tumska, szerokość do 2,0 m lub 2-1,5 m, długość około 1,30 km,
6) droga rowerowa R-23 al. J. Kilińskiego szerokość do 2,0 - 2,5 m, długość około 1,10 km wraz z aktualizacją projektu "Rozbudowy ciągu komunikacyjnego: Kilińskiego - Mostowa - Kolejowa",
7) droga rowerowa R-17 ulica Grabówka od ul. ks. Niedzielaka do ul. Gościniec i ul. Korczaka od ulicy Gościniec do ul. Zarzecznej szerokość 2,0-2,5 m, długość około 2,35 km.
Miłośnikom poruszania się po mieście rowerami pozostaje więc uzbroić się w cierpliwość i zaopatrzyć się we własny jednoślad. Oraz - wnioskując po ostatniej aktywności płockich złodziei - w system zabezpieczeń przed kradzieżą...
Rząd Donalda Tuska z wotum zaufania
Tusk będzie miał wotum zaufania ale w kryminale
Historyk
19:48, 2025-06-19
Czy Trzecia Droga przetrwa? Będą rozmowy
Od razu mówiłem że ten sztuczny twór ta wydmuszka czyli trzecia droga była stworzona dla potrzeb wyborów parlamentarnych żeby pomóc Tuskowi. Dziś nie mają racji bytu po przegranych wyborach prezydenckich dlatego koniec tej funkcji. Wyborcy jak zwykle zostali *%#)!& w dupy bez wazeliny wierząc tym kłamcom.
Historyk
19:47, 2025-06-19
Tragiczny wypadek w powiecie płockim
Podziwiam zielone łapki w takich przypadkach. Co trzeba mieć w głowie???
Cynik
17:43, 2025-06-19
Trudna akcja strażaków. Pożar auta hybrydowego
Na tą chwilę są chyba tylko 3 firmy w Polsce, które gaszą profesjonalnie auta elektryczne i hybrydowej.
Karol
15:14, 2025-06-19
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz