Zamknij

Jazda na suwak i obowiązkowy korytarz życia już od dzisiaj. Jakie zasady?

08:16, 06.12.2019 Aktualizacja: 12:36, 06.12.2019 ok. 2 min. czytania
1

Od 6 grudnia br. wchodzą w życie przepisy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wprowadzają one obowiązek tworzenia drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak.
Przepisy, które zaczynają obowiązywać od dzisiaj, jednoznacznie określają zasady zachowania kierowców w dwóch przypadkach: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego oraz gdy występuje zwężenie drogi, które zmniejsza liczbę dostępnych pasów. Korytarze życia Teoretycznie, były tworzone, choć zasada ta nigdzie nie była zapisana. Zdarzało się jednak, że bezmyślni kierowcy utrudniali przejazd służbom, które dbają o nasze bezpieczeństwo.
- W sytuacji zagrożenia życia na drodze ważna jest każda sekunda. Dzięki korytarzom życia odpowiednie służby będą mogły szybko dotrzeć do osób potrzebujących pomocy. Także przepisy o jeździe na suwak są ważne dla bezpieczeństwa polskich kierowców. Pozwolą na łatwiejsze rozładowywanie zatorów i unikanie konfliktów w takich sytuacjach - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Obowiązująca od 6 grudnia nowelizacja ustawy doprecyzowuje obowiązujące przepisy - dokładnie określa zasady tworzenia przez kierujących wolnej przestrzeni dla pojazdów służb ratunkowych i ustępowania im pierwszeństwa, wskazuje również właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia korytarza.
- W skrócie, kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem mają obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami na prawo, tak aby umożliwić swobodny przejazd pojazdom ratunkowym - informuje ministerstwo infrastruktury.
Jazda na suwak Od 6 grudnia przepisy określają też zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje zator (!). Nie dotyczy to więc sytuacji, gdy ktoś znajduje się na pasie, który służy do włączania się do ruchu, ale nie chce czekać, lecz od razu wjechać na pas środkowy. W przypadku zatoru, od teraz obowiązuje zasada naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu.
- Nowe rozwiązania są zbliżone do sprawdzonych od lat przepisów funkcjonujących w wielu krajach Europy. Zmiany ustawowe są wynikiem działań zapisanych w Programie realizacyjnym na lata 2018-2019 do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020, za który odpowiedzialna jest Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego - uzasadnia ministerstwo.
Jak prawidłowo jechać, pokazuje poniższa grafika. Jeśli występuje jeden pas zwężający się, każdy kierowca ma obowiązek wpuścić jeden samochód przed siebie przy końcu zwężenia. Jeśli występują dwa pasy ruchu zwężające się, po lewej i po prawej stronie, najpierw wpuszczamy samochód z prawej strony, później z lewej i dopiero jedziemy.

[WIDEO]2528[/WIDEO]

=emb_logo
(Agnieszka Stachurska)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze [1]

komentarz(1)

Zawodowy kierowcaZawodowy kierowca

0 0

Na rysunku (jazda na suwak) wszystko wygląda bardzo ładnie tylko w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Pojazd numer 1 zazwyczaj jak zostanie wpuszczony na prawidłowy pas to zatrzymuje się bądź zwalnia i zaczyna wpuszczać inne pojazdy z pasa który się kończy. I w tym momencie kierujący pojazdem nr 2 zostaje zmuszony do zatrzymania się i zamiast wpuścić jednego wpuszcza 10 (co jest bardzo wkurwiające)

20:25, 06.12.2019
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

RobertRobert

0 0

?

12:32, 08.12.2019


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas redakcja@petronews.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%