Na lotniskach w Warszawie, Krakowie i Katowicach samoloty mogą już tankować SAF z Orlenu, czyli paliwo wytwarzane z surowców odnawialnych lub odpadowych - poinformował koncern. SAF emituje mniejsze ilości gazów cieplarnianych niż konwencjonalne paliwa lotnicze.
"Wprowadzenie SAF do naszej oferty dla lotnictwa to kolejny krok w realizacji strategii do 2035 r." - powiedział wiceprezes zarządu Orlenu ds. handlu hurtowego i logistyki Ireneusz Sitarski, cytowany w komunikacie koncernu. Jak dodał, SAF to odpowiedź na konieczność dekarbonizacji, zarówno po stronie producenta, jak i kupującego, a także odpowiedź na oczekiwania przewoźników i ich pasażerów, którzy chcą podróżować bardziej ekologicznie.
SAF - Sustainable Aviation Fuel jest paliwem wytwarzanym z surowców odnawialnych lub odpadowych, spełniającym kryteria zrównoważonego rozwoju, które nie wpływają na degradację lasów, zasobów żywności ani wody. W zależności od technologii, do produkcji SAF wykorzystywane mogą być m.in. oleje posmażalnicze oraz odpady komunalne, przemysłowe, rolnicze i leśne. W praktyce komponent powstały z surowców odnawialnych, jest mieszany z tradycyjnym paliwem lotniczym JET.
Według Adama Sanockiego, który w zarządzie Polskich Portów Lotniczych odpowiada za strategię i marketing, wprowadzenie SAF na Lotnisku Chopina w Warszawie "to istotny krok w transformacji lotnictwa w kierunku neutralności klimatycznej".
"Naszym priorytetem jest tworzenie warunków, które umożliwią przewoźnikom redukcję emisji i realizację ich strategii zrównoważonego rozwoju" - podkreślił.
Jak wyjaśnił Orlen, SAF emituje mniejsze ilości gazów cieplarnianych niż konwencjonalne paliwa lotnicze i już obecnie paliwo to mogą tankować samoloty, które startują, oprócz Warszawy, także z lotnisk w Krakowie i Katowicach.
"Paliwo to jest odpowiednie dla obecnie stosowanych silników odrzutowych, co pozwala liniom lotniczym na natychmiastowe wdrożenie go do użytku i obniżenie emisji wykonywanych operacji" - zaznaczył koncern.
Orlen zwrócił jednocześnie uwagę, że wprowadzając SAF do sprzedaży wypełnia wymogi unijnego rozporządzenia ReFuelEU Aviation, które zakłada udział zrównoważonego paliwa w całej sprzedaży w 2025 r. na poziomie 2 proc. Rozporządzenie dotyczy lotnisk na terenie Unii Europejskiej, które w poprzednim roku przekroczyły liczbę 800 tys. obsłużonych pasażerów lub 100 tys. ton cargo.
Rozporządzenie ReFuelEU Aviation zakłada wzrost udziału SAF w ogólnej sprzedaży paliw lotniczych w kolejnych latach: do 6 proc. w 2030 r., 20 proc. w 2035 r. i 70 proc. w 2050 r..
"Aby wypełnić te wymagania, Orlen rozwija instalację uwodornienia olejów roślinnych - HVO w Płocku, która ma pozwolić na produkcję paliwa lotniczego z posmażalniczych olejów spożywczych. Do czasu jej uruchomienia, koncern pozyskuje komponent z zagranicy" - przekazał koncern.
Także Dorota Dmuchowska, członek zarządu ds. operacyjnych Polskich Linii Lotniczych LOT, podkreśliła, że wprowadzenie SAF do sprzedaży w Polsce to dla tej spółki "ważny krok w procesie dostosowywania się do wymogów regulacyjnych, wynikających z rozporządzenia ReFuelEU Aviation".
"Choć dostęp do SAF nadal pozostaje ograniczony, jego dostępność na wybranych lotniskach w kraju znacząco ułatwi nam realizację przyjętej w LOT strategii zrównoważonego rozwoju i dekarbonizacji, w powiązaniu z planami rozwojowymi spółki. Wdrożenie tego typu paliw wymaga precyzyjnego planowania łańcuchów logistycznych, dlatego doceniamy inicjatywę Orlenu, która zapewne ułatwi nam realizację założeń unijnych wymogów" - dodała Dmuchowska.
Jak podkreślił Orlen, sprzedaż paliwa SAF to nie jedyne jego działania prowadzące do dekarbonizacji lotnictwa. Koncern przypomniał, że w ramach projektu HySPARK - Hydrogen Solutions for euroPean Airports & Regional Kinetics planuje budowę stacji wodorowej przy Lotnisku Chopina w Warszawie - zasilane na niej wodorem będą zeroemisyjne pojazdy obsługi naziemnej lotniska, dostarczone właśnie w ramach projektu HySPARK.
Orlen i jego spółki zależne to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje też rozwój energetyki jądrowej opartej o małe modułowe reaktory SMR.
HySPARK to projekt realizowany przez Orlen i międzynarodowe konsorcjum kilkunastu partnerów, w tym z Polski, Włoch, Irlandii i Wlk. Brytanii, który w 2024 r. otrzymał blisko 9 mln euro dofinansowania z Clean Hydrogen Partnership w ramach programu Horizon Europe. (PAP)
mb/ malk/
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas redakcja@petronews.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
"Migranci mile widziani" - wydarzenie w Płocku
Niedźwiecka zupełnie przypadkowo biegała w 2019 z "tęczową" flagą na Jasnej Górze w dniu pielgrzymki Narodowców. Jest założycielem płockiego oddziału Amnesty International, była podejrzewana o udział (albo brała udział, nie pamiętam) w rozklejaniu wlepek przy jednym z płockich kościołów z Matką Boską "tęczową". Więc widać Drodzy Państwo z kim mamy do czynienia. A i nie zapominajmy o jej miłości do żydów.
Ta cała
21:44, 2025-07-23
Ruszają bezpłatne badania profilaktyczne [FILM]
Czy będą też bezpłatne badania na zawartość metali ciężkich w tym ołowiu? Ludzie z Płocka są zatruci metalami ciężkimi a kompletnie profilaktycznie pod tym kątem się ich nie bada
Lekarz
20:50, 2025-07-23
"Migranci mile widziani" - wydarzenie w Płocku
Pani Moniko. Ile Soros płaci za tego typu akcje?
Socjolog
18:37, 2025-07-23
"Migranci mile widziani" - wydarzenie w Płocku
ruskie trolle to też imigranci
real
15:36, 2025-07-23
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz