Zamknij

Są zmiany w nowej edycji Budżetu Obywatelskiego Płocka

Wiktor PleczyńskiWiktor Pleczyński 12:23, 19.02.2025 Aktualizacja: 15:14, 19.02.2025 ok. 6 min. czytania
Skomentuj

Budżet Obywatelski Płocka w 2025 roku został poddany kilku zmianom. Powstała między innymi nowa platforma, skorygowano zasady i formalności.

Urząd Miasta Płocka ogłosił, że przeznaczył na budżet obywatelski ponad 7,7 miliona złotych. Mieszkańcy będą mogli zdecydować na co te środki zostaną przeznaczone, składając projekty i głosując.

– Słuchamy głosu mieszkańców, dlatego od ponad 12 lat realizujemy Budżet Obywatelski Płocka. Gdy go wprowadzaliśmy, nie był obowiązkowy. Chcieliśmy, aby mieszkańcy mieli bezpośredni wpływ na kształtowanie miejskiej przestrzeni i wydatków z budżetu miasta. Byli aktywnie zaangażowani w budowanie Płocka. Budżet partycypacyjny jest świetnym narzędziem do zaspokajania potrzeb lokalnej społeczności, bo sami mieszkańcy wskazują, czego w danym momencie potrzebują. Dlatego zależy nam, by proces składania wniosków i głosowania był jak najbardziej przejrzysty i dostępny dla wszystkich – mówił prezydent Andrzej Nowakowski.

Ratusz wprowadził kilka zmian do Budżetu Obywatelskiego Płocka na 2025 rok. Stworzono nową platformę, wprowadzono ułatwienia w głosowaniu i uproszczono część formularzy, a niektóre zapisy zostały doprecyzowane.

Kwota i podział środków 

Do podziału będzie ponad 7,7 mln zł. Dokładna kwota zostanie podana zatwierdzeniu sprawozdania z wykonania budżetu za 2024 rok. Około 4,6 mln złotych ma być przeznaczone na projekty osiedlowe, a maksymalna wartość takiego projektu to 550 tysięcy złotych.

Pozostała część, około 3,1 mln złotych, posłuży do realizacji zadań ogólnomiejskich. Ich maksymalna wartość to 2 mln złotych. Urząd przypomina, że projekty ogólnomiejskie to te dotyczące więcej niż jednego osiedla lub projekty dotyczące jednostek organizacyjnych płockiego samorządu: żłobków, przedszkoli, szkół, poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówek wychowania przedszkolnego, domów pomocy społecznej, środowiskowych domów samopomocy, placówek opiekuńczo-wychowawczych i instytucji kultury.

Kluczowe terminy

  • Składanie projektów: 26 lutego – 17 marca.
  • Weryfikacja projektów i przedstawienie listy zgłoszonych projektów, które przeszły pozytywnie weryfikację formalną i merytoryczną – do 30 lipca.
  • Odwołania od negatywnej oceny projektów – 5 dni roboczych od daty ogłoszenia wyników.
  • Przedstawienie ostatecznej listy projektów poddanych pod głosowanie – do 20 sierpnia.
  • Głosowanie: 15 – 28 września.
  • Wyniki: do 10 października.
  • Realizacja projektów: 2026 rok.

Nowa platforma dla BOP

Największą zmianą w tej edycji jest nowoczesna platforma internetowa obsługująca Budżet Obywatelski Płocka.

– Adres pozostaje bez zmian: mojemiasto.plock.eu. Strona zyskała nowoczesny i responsywny design, dostosowany do wszystkich urządzeń, a głosowanie na projekty stanie się zdecydowanie prostsze i szybsze – wyjaśnia UMP.

Funkcje platformy

  • Składanie projektów online – wymaga jedynie utworzenia konta.
  • Przeglądanie zgłoszonych inicjatyw, zobaczymy też ich lokalizację na mapie.
  • Dostęp do kluczowych informacji o BOP i miejskiego cennika, z którego dowiemy się na przykład: ile kosztuje ustawienie ławki, kosza na śmieci, remont chodnika, wykonanie placu zabaw lub skateparku, założenie łąki kwietnej, ustawienie sygnalizacji świetlnej.
  • Głosować przez system będzie można bez zakładania konta.
  • Szybka prezentacja wyników po zakończeniu głosowania.
  • Mapa realizacji – pokazuje status projektów z poprzednich edycji: tytuł zadania, stan realizacji, zdjęcia, lokalizacja na mapie, (projekty z różnych edycji oznaczono na mapie innym kolorem znacznika).

Ułatwienia dla wnioskodawców

Urząd Miasta Płocka usprawnił proces składania i edycji projektów.

  • W razie konieczności można poprawić projekt na etapie oceny formalnej lub merytorycznej – pomysłodawca zostanie poinformowany odnośnie zakresu wymaganych zmian oraz maksymalnym czasie, jaki ma na poprawę swojej propozycji.
  • W przypadku negatywnej weryfikacji będzie można złożyć odwołanie przez platformę.
  • Automatyczne generowanie plakatów promocyjnych – każdy projekt otrzyma gotowy do druku/ publikacji plakat zawierający numer, tytuł, lokalizację i opis.

Zmiany w procesie głosowania 

Ratusz zdecydował się na wprowadzenie zmian w głosowaniu. Mają one sprawić, że będzie ono szybsze i bardziej dostępne.

  • Brak konieczności zakładania konta.
  • Weryfikacja SMS-em – każdy głos będzie potwierdzany kodem (maks. 3 SMS-y na numer telefonu).
  • Większe bezpieczeństwo danych osobowych – na karcie do głosowania podajemy tylko 4 ostatnie cyfry numeru PESEL.
  • Głosowanie stacjonarne pozostaje. Tak jak dotychczas będą punkt stały i punkty mobilne.
  • W punktach do głosowania nadal obowiązuje weryfikacja dokumentem tożsamości, a osoby poniżej 13. roku życia głosują w obecności opiekuna prawnego.

Aktualizacja zasad i formularzy

Zaktualizowano: formularz składania projektów, zgodę na realizację projektów, kartę do głosowania. Zmianie uległy też zapisy dotyczące własności nieruchomości – precyzyjnie określono, gdzie mogą być realizowane projekty, czyli:

  • projekt ma być zlokalizowany na nieruchomości stanowiącej mienie Miasta spełniającej łącznie następujące warunki:
  • nieobciążonej na rzecz osób trzecich;
  • nieprzeznaczonej do obciążenia na rzecz osób trzecich;
  • nieplanowanej do zbycia;
  • nieprzeznaczonej na realizację zadania inwestycyjnego lub na inny cel.

Ratusz określił, że dopuszcza się realizację projektów na nieruchomościach znajdujących się w użytkowaniu wieczystym lub dzierżawionych od Miasta przez spółdzielnie mieszkaniowe oraz spółki prawa handlowego z minimum 50% udziałem Miasta, ewentualnie będących własnością tych podmiotów, pod warunkiem ich realizacji w przestrzeniach dostępnych dla ogółu mieszkańców. Trzeba uzyskać zgodę tych podmiotów na realizację zadania oraz na przejęcie odpowiedzialności za jego bieżące utrzymanie.

W przypadku realizacji zadań na nieruchomościach należących do Miasta oddanych w trwały zarząd lub oddanych do dyspozycji jednostek organizacyjnych Miasta do wniosku należy dołączyć pisemne oświadczenie kierownika jednostki organizacyjnej o wyrażeniu zgody na realizację projektu oraz jego udostępnieniu ogółowi mieszkańców.

Jakich projektów nie składać w BOP?

Do realizacji w Budżecie Obywatelskim Płocka nie zostaną zakwalifikowane projekty:

  • których realizacja byłaby ekonomicznie nieuzasadniona ze względu na zbyt wysokie koszty utrzymania w stosunku do proponowanego zadania.
  • zawierające wskazanie potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych.
  • dotyczące zakupu środków transportu, np. bus, samolot, statek, rower itp.
  • o charakterze politycznym lub wyznaniowym.
  • ujęte w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej.
  • których realizacja miałaby nastąpić na działkach lub w obiektach, na/w których realizowane jest zadanie inwestycyjne wyłonione w poprzedniej edycji BOP.

Dotychczas nie można było składać projektów:

  • dotyczących wykonania wyłącznie dokumentacji projektowej.
  • zakładających wykonie wyłącznie jednego z elementów (etapów) projektu, który w latach kolejnych będzie wymagał wykonania dalszych jego elementów (etapów).
  • polegających na budowie pomników lub innych form upamiętnienia.
  • dotyczących zakupu biletów, kart wstępu, voucherów.
  • pozostających w sprzeczności z zasadami współżycia społecznego lub prowadzące do naruszenia dobrych obyczajów.

Kto może zgłosić projekt?

Wnioskodawcą może być każdy mieszkaniec lub grupa mieszkańców Płocka, niezależnie od wieku i posiadania zameldowania. W przypadku osób poniżej 13 roku życia wymagana jest zgoda rodzica/opiekuna prawnego. Każda osoba może zgłosić dowolną liczbę projektów.

Jak zgłosić projekt?

Projekt można zgłosić na stronie internetowej mojemiasto.plock.eu lub w formie papierowej, składając wypełniony formularz w Biurze Obsługi Klienta UMP albo wysyłając go pocztą na adres Urzędu (liczy się data stempla pocztowego).

Do każdego zgłoszenia należy dołączyć:

  • Listę poparcia – 15 podpisów dla projektu ogólnomiejskiego, a dla osiedlowego liczba podpisów zależy od liczby mieszkańców danego osiedla (informacja podana jest na stronie).
  • Zgodę na realizację zadania (jeśli jest wymagana).
  • Dodatkowe załączniki – opcjonalnie zdjęcia, mapy, kosztorysy itp.

BOP dotychczas

Do tej pory odbyło się 13 edycji Budżetu Obywatelskiego Płocka, w których złożono 915 projektów, a 178 zostało wybranych do realizacji. Urząd Miasta Płocka przeznaczył na wykonanie obywatelskich projektów blisko 68 milionów złotych. Ratusz wydał do tej pory na wykonanie 149 projektów 53 miliony złotych.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%