REKLAMA

Radna proponuje darmowe bilety, a prezydent… nagle zmienia zdanie

REKLAMA

Radna Wioletta Kulpa zaprosiła w piątek dziennikarzy na konferencję prasową, podczas której przekazała swój pomysł na komunikację miejską w Płocku. Tymczasem godzinę przed konferencją jej kontrkandydat w wyborach prezydenckich nagle zmienił zdanie w zakresie bezpłatnych przejazdów dla uczniów…

Wioletta Kulpa: To nie jest przypadek…

– Nieprzypadkowo spotykamy się w tym miejscu, przy ulicy i obok przystanku autobusowego – rozpoczęła spotkanie z dziennikarzami w piątek, 8 czerwca, Wioletta Kulpa. – Samochody są odpowiedzialne za wytwarzanie pyłów PM2,5 oraz PM10, co negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Chcielibyśmy, jako Prawo i Sprawiedliwość Płock, zaproponować bezpłatną komunikację miejską dla mieszkańców Płocka – wyjaśniała płocka radna. – Kwestia zanieczyszczenia powietrza i hałasu jest oczywista, ale istnieje również problem związany z demografią – dodała.

Jak tłumaczyła, z roku na rok spada ilość mieszkańców Płocka. Dr Przemysław Śleszyński z Państwowej Akademii Nauk w swoim opracowaniu przewiduje, że z obecnej liczby ok. 120 tys. płocczan, w 2050 roku zostanie 86 tys. osób.

– Do tej pory władze miasta nie zrobiły nic, aby ta ilość mieszkańców Płocka wzrastała. Nie zahamowano też tendencji odpływu mieszkańców do gmin ościennych czy innych miast – podkreśliła Wioletta Kulpa.

Bezpłatna komunikacja dla mieszkańców ma być jedną z propozycji PiS na powstrzymanie zmniejszania się ilości płocczan. Wioletta Kulpa zaznaczała, że nie jest to utopia, a wiele samorządów już poszło w tym kierunku, jak np. Ząbki, gdzie ilość mieszkańców od czasu wprowadzenia darmowej komunikacji wzrosła o 30 proc.

Wyliczyła, że wpływy ze sprzedaży biletów wynoszą 14 mln zł rocznie w 2017 roku, co jest kwotą mniejszą, niż rok wcześniej. Oznacza to, że ilość osób korzystających z usług Komunikacji Miejskiej w Płocku maleje, i to pomimo wprowadzenia różnego rodzaju udogodnień. Pokrycie tej kwoty z budżetu miasta może spowodować wręcz napływ mieszkańców do Płocka, ponieważ darmowy przejazd byłby na podstawie dokumentu wydawanego wyłącznie płocczanom.

Radna nawiązała też do propozycji prezydenta Andrzeja Nowakowskiego, który na godzinę przed rozpoczęciem konferencji prasowej umieścił na swoim profilu facebookowym informację o bezpłatnych przejazdach autobusami Komunikacji Miejskiej dla płockich uczniów podstawówek.

– To nie jest przypadek – zaznaczyła Wioletta Kulpa. – Być może nasza inicjatywa przyczyniła się do zmiany zdania pana prezydenta. My konferencję zwoływaliśmy w środę, a nie dzisiaj – dodała.

Andrzej Nowakowski: Darmowa komunikacja się nie sprawdza

Jak wspomniała Wioletta Kulpa podczas spotkania z dziennikarzami, na nieco ponad godzinę przed zaplanowaną konferencją prasową prezydent Płocka umieścił post na swoim profilu facebookowym, w którym informuje:

„Dobra wiadomość dla dzieci i uczniów płockich podstawówek. Po konsultacjach z całym zespołem zdecydowaliśmy, że od nowego roku szkolnego będziecie jeździć autobusami Komunikacja Miejska – Płock Sp. z o.o. za darmo. Zainspirowała mnie radna Daria Domosławska. Powstaje właśnie zarządzenie w tej sprawie. Dziś z obowiązku kupowania biletu zwolnione są dzieci do czwartego roku życia. Od września za darmo pojadą wszystkie dzieci: maluchy, przedszkolaki i uczniowie szkół podstawowych. O szczegółach – wkrótce”.

Już wówczas, nie znając tematu spotkania z radną Prawa i Sprawiedliwości, zdziwiła nas ta deklaracja. Jeszcze w 2014 roku bowiem prezydent deklarował się jako zdecydowany przeciwnik darmowej Komunikacji Miejskiej.

– Nie ma nic za darmo, ani w domowym budżecie każdego z nas, ani w budżecie miasta. Płock dopłaca do zniżek, które oferuje Komunikacja Miejska. Bilety nie mają rynkowych cen, inaczej byłyby dużo droższe. Każda ulga w cenie biletu musi być wyrównana z budżetu miasta. Do ulgowych biletów rocznie dopłacamy do KM 20 mln zł. Gdybyśmy zrobili sobie w Płocku autobusy za darmo – z budżetu miasta musielibyśmy dopłacać 40 mln rocznie lub nawet więcej – twierdził na swoim blogu tuż przed poprzednią kampanią wyborczą, we wrześniu 2014 roku.

– A przecież pieniądze z tych dopłat można by wydać na coś innego: remont chodników, budowę kolejnych ścieżek rowerowych, czy kolejnego żłobka, albo parkingu. Słowem: dać za darmo ludziom jeździć autobusami oznacza zabrać im pieniądze z innych wydatków – podkreślał wówczas Andrzej Nowakowski.

Podobny tok myślenia miał jeszcze… w styczniu tego roku. Wówczas radna z klubu Platformy Obywatelskiej złożyła interpelację o wprowadzenie bezpłatnych przejazdów autobusami Komunikacji Miejskiej na terenie Płocka dla wszystkich dzieci, od urodzenia do ukończenia szkoły podstawowej.

– Uważam, że Płock powinien wykorzystać doświadczenia innych miast i wprowadzić bezpłatną komunikację miejską dla dzieci do ukończenia szkoły podstawowej – argumentowała radna. – Mając na uwadze fakt, że często dzieci dowożone są przez rodziców do żłobków, przedszkoli, szkół oraz na zajęcia pozalekcyjne prywatnymi samochodami, bezpłatne przejazdy dla dzieci być może stanowiłyby zachętę do skorzystania z bogatej oferty KM. Taki gest w kierunku płocczan to również krok w kierunku przyzwyczajania płocczan od najmłodszych lat, do korzystania z Komunikacji Miejskiej – tłumaczyła, dodając, że jeśli to rozwiązanie się sprawdzi, można w późniejszym terminie wprowadzić także bezpłatne przejazdy dla uczniów szkół średnich.



W odpowiedzi radna została pouczona, że… nie ma darmowej komunikacji miejskiej, a konsekwencją takich działań jest m.in. konieczność „wyasygnowania z budżetu dodatkowych kwot, służących na pokrycie kosztów świadczenia usług komunikacji miejskiej przez podmioty je wykonujące”.

Przed podjęciem takiej decyzji należy więc najpierw określić jakie są wpływy ze sprzedaży biletów dla dzieci w wieku określonym przez radną, a następnie „odpowiedzieć na pytanie, z czego zrezygnować w przyszłych budżetach miasta, aby znaleźć środki na pokrycie utraconych wpływów ze sprzedaży biletów”.

– Słowem: na komunikację miejską płacą wszyscy, a z ulg korzystają wybrani – zaznaczono w odpowiedzi na interpelację.

Nie przeszkadza to jednak w fundowaniu kibicom darmowych przejazdów przez spółkę miejską, której budżet również pochodzi ze środków Płocka.

W odpowiedzi podkreślono również, że konsultacje byłyby konieczne z gminami ościennymi, które też korzystają z usług Komunikacji Miejskiej, a więc i z ich strony dopłaty musiałyby zostać zwiększone. A jednak do dzisiaj nikt z wójtami gmin ościennych na ten temat nie rozmawiał. Przynajmniej z tymi, których o to zapytaliśmy.

„Analizowaliśmy to od wielu tygodni”

Skąd więc ta nagła decyzja ogłoszona, przypomnijmy, na godzinę przez konferencją prasową kontrkandydatki w wyborach aktualnego prezydenta? Próbuje to wyjaśnić Hubert Woźniak z zespołu współpracy z mediami płockiego ratusza, który przesłał informację 8 czerwca w godzinach popołudniowych.

– Pomysł wprowadzenia takich przejazdów nie jest nowy – zapewnia. Tłumaczy, że rozważano to od momentu złożenia interpelacji przez radną, ale jej propozycja wymagała przeprowadzenia wielu analiz. Dlatego poproszono radną o czas.

Jak tłumaczy, Komunikacja Miejska przeprowadziła analizę wpływu finansowego takiego rozwiązania, z której wynika, że wprowadzenie takiej ulgi będzie kosztowało budżet miasta od 1 do 3 mln zł. Wyjaśnia, że urzędnicy od pewnego czasu pracują nad kształtem zarządzenia wprowadzającego tę ulgę oraz szczegółami technicznymi.

Dotychczas ustalono, że prawdopodobnie dzieci uprawnione do bezpłatnych przejazdów będą posługiwać się specjalnymi, elektronicznymi kartami, na których będzie zakodowana informacja o prawie do bezpłatnego przejazdu. Problemem jest tu jedynie rocznik uczniów wygaszanych gimnazjów.

– Wstępnie zdecydowaliśmy, że w projekcie zarządzenia użyjemy sformułowania, iż bezpłatnie będą jeździć „uczniowie płockich szkół podstawowych poruszający się w obszarze strefy taryfowej A”. Oznacza to, że ulga będzie dotyczyć młodzieży mieszkającej w Płocku. Nie wyklucza to rozmów z sąsiednimi gminami na temat zwolnienia z opłat dzieci mieszkających na ich terenie i nie zamyka możliwości wprowadzenia ulgi również dla nich – zapewnia Hubert Woźniak.

Według urzędnika wszystko wskazuje na to, że w najbliższych dniach zarządzenie zostanie przez prezydenta Płocka podpisane i wprowadzone w życie.

Odnosząc się do obaw zawartych w odpowiedzi na styczniową interpelację radnej, pozostaje więc pytanie: z czego zrezygnujemy w przyszłych budżetach miasta? A może jednak te koszty nie są tak duże, jeśli weźmiemy pod uwagę głosy wyborców i zbliżające się wybory samorządowe?

No i jeszcze jedno, w jaki sposób wpłynie to na ograniczenie jazdy samochodem przez dorosłych? Czy rodzice zrezygnują z odwożenia małych dzieci do szkoły i przedszkola? Sens bezpłatnej komunikacji miejskiej jest wówczas, gdy biletów nie musi kupować nikt. Pozwala to bowiem na ograniczenie kosztów, chociażby przez rezygnację z usług kontrolerów czy monitoringu płatności za mandaty. Może więc warto po prostu porozmawiać o różnych propozycjach, a nie na szybko wprowadzać tylko jedną?

REKLAMA

PowiązaneArtykuły

Komentarze 25

  1. tedd says:

    kolejny populistyczny bełkot PiS co jeszcze ma być za darmo ? może karkówka i mielone i dopłata do Wieśmaca i frytek w McDonaldzie 5 zł też z budżetu? te miernoty z pis co się zwą radnymi należałoby jak najszybciej wysłać na przyśpieszony kurs ekonomii i tak miasto za to powinno zapłacić bo wzrosły by szanse aby nie gadali głupot i dyrdymał w przyszłości ..szokujące że te same osoby pełnią funkcje w spółkach skarbu państwa skoro taka jest ich wiedza ekonomiczna to strach pomyśleć ile szkody mogą w tych samych spółkach spowodować ..na koniec żeby być sprawiedliwym obecny zarząd miasta z PO również wysyła populistyczne sygnały i słono one kosztują , przykładowo chce remontować molo za kilka mln czy to ma sens? czy nie lepiej byłoby wyburzyć i pozbyć się kłopotu/koszty utrzymania/ raz na zawsze? zapraszam do dyskusji .

  2. Anonim says:

    ŚMIERDZĄCY UŻYTKOWNIK,

    Neofaszysta pogardzający ludźmi.

    Neo płoty otaczają bloki , domy pośrodku miasta. Ze Starówki wyrzucają ubogich a ich miejsca zasiedlają ludzie iinnej Kasty…..Nadludzie, który jeszcze chwilę wcześniej , nic nie mieli .Teraz po Operatach dopiero co się wzbogacili, często kosztem…tych pogardzanych.
    Zamienił stryjek siekierkę na kijek…

    Istnieje ten problem od lat. Kształtowany np na Forum D. Gazety , teraz doszło do tego ich genetycznie nienawidzące ludzi potomstwo………gimbazy itd…
    T
    PAMIĘTAM TAKIE ZDARZENIE NA STARYM RYNKU Z WW OKRESU……….

    .Dwie staruszki rozmawiały na Starym Rynku…………..kiedy ukończyłam Sorbonę…… z pewnością mieszkały tam całe życie….

    Dla kramarzy suku, były to stare zapyziałe staruchy, zalegające Starówkę. Do utylizacji .Robił to i Hitler…..

    Ci „menele” śmierdzą tym, którzy jak Hana w stolicy, zajmują się przemysłem CZYSZCZENIA KAMIENIC. W Płocku , dołączono do 447 , skutecznie….

    Bez litości. Stąd pomysły nadludzi aby bilety w KM, kosztowały po 11 zł. Kłamią pisząc, że KM jeździ mało ludzi……..co za nowina. Cały świat jeździ komunikacją miejską………..oprócz PALESTYNY.

    I Stamtąd te zbrodnicze zamiary……. Faszyzm rozwinął sie w IV Zaborze. gdzie Polacy znowu nic nie warci….Nieludzkość , jak mawia Szewach Weiss…….

    NIŻEJ OWOCE PREPAROWANIA UMYSŁU LUDZI….

    GIMBY – GENETYCZNIE SPREPAROWANI DORWAŁY SIĘ DO OFIARY I……BYLI DUMNI……………..JAK UŻYTKOWNIK KM W PŁOCKU.

    …..CYTAT ……..JAK ZEZNAŁ W SĄDZIE AHMET R., ZAATAKOWAŁ I UDERZYŁ 40-LETNIEGO THOMASA K., ABY ZAIMPONOWAĆ KOLEGOM.
    ZAATAKOWANY MĘŻCZYZNA UPADŁ NA ZIEMIĘ, A UDERZENIE O CHODNIK DOPROWADZIŁO DO ZŁAMANIA KOŚCI CZASZKI. K. TRAFIŁ DO SZPITALA, GDZIE DZIEŃ PÓŹNIEJ ZMARŁ.

    JAK DONOSI DZIENNIK „KOELNER EXPRESS”, AHMET I JEGO KOLEDZY PODEJRZEWALI, ŻE MĘŻCZYZNA BYŁ BEZDOMNY I

    NAWET PO FAKCIE GRATULOWALI NAPASTNIKOWI.

    W RZECZYWISTOŚCI K. ZOSTAWIŁ ŻONĘ I DWÓJKĘ DZIECI W WIEKU 9 I 13 LAT.

    PROKURATURA CHCIAŁA SKAZAĆ NAPASTNIKA NA 2 LATA I 8 MIESIĘCY WIĘZIENIA. ALE SĄD ZDECYDOWAŁ SIĘ WYPUŚCIĆ GO NA WOLNOŚĆ. WYDAJĄC WYROK DWÓCH LAT W ZAWIESZENIU,
    Patrz Sieć Internetu.

  3. Użytkownik KM says:

    Będą wtedy jeździć za darmo wszyscy smierdzący menele z reklamówkami pełnymi śmieci i puszek po piwie. Ludzie chcąc uniknąć takich warunków podróżowania, przesiądą się do aut prywatnych.

    • Agnieszka says:

      Bezdomni nie mają zameldowania w Płocku, a tylko osoby zameldowane otrzymają kartę przejazdu :)

      • Użytkownik KM says:

        Czyli będzie jakaś kontrola w autobusach. Uczniowie, studenci oraz osoby tu pracującę ale bez meldunku w Płocku nie będą mogli korzystać z darmowej komunikacji? A to ciekawe.

  4. Edward says:

    Główna przyczyną spadku liczby mieszkańców jest brak miejsc pracy w mieście. PiS przed wyborami krzyczał, zeby ORLEN wróciła do Płocka, ale poza zatrudnieniem pani Kulpy i innych członków PiS w ORLENie, nic do Płocka nie wróciło. Prezes i większość „kadry menadżerskiej” nadal zdalnie zarządza z Warszawy i tam tworzą kolejne miejsca pracy, co pani Kulpa zrobiła aby to zmienić ? nic………. a szkoda bo miałem nadzieję, że PiS dotrzyma słowa i ORLEN rzeczywiście wróci do Płocka. Niestety jest jak, jest moje dzieci kończą studia i już tu nie wrócą, bo o co………..

    • Gerry says:

      Gdyby PO nadal było u władzy to teraz miałbyś dawno upadek Wisły Płock która zaczeli finansować, a podatki posżły bo do wawy. Nie wiesz to nie pisz.

    • jacob says:

      ta cała ekipa z pis to mocna jest w gębie przed wyborami obiecują gruszki na wierzbie i powszechny dobrobyt a w chwili kiedy już lud czy to suweren zadecyduje realizują tzw „program” który z grubsza polega na tym żeby rodzince , pociotkom znajomkom załatwić posady gdzie się tylko da podobny „program” realizuje PO , kolesie partyjni , rodzinka , pociotkowie itp są wszędzie w zarządach spółek miejskich i zależnych , radach nadzorczych , na bardziej lub mniej eksponowanych posadach no fakt tam gdzie prawo nakazuje organizują ustawiane konkursy ale i tak na koniec posadę zdobywa się po znajomościach. czy nie czas z tym skończyć? z sitwami pis po psl itp .won!

  5. Chronić Polskę przed islamizacją says:

    Jaki jest stosunek pani radnej Kulpy do przyjmowania muzułumańskich imigrantów ?

  6. Roman says:

    Rozdawnictwo zrujnuje Polskę

  7. petropolis says:

    wybory i tak wygra osoba, która obieca obwodnicę

  8. Zenon Dylewski OMPN says:

    Niestety Portal PetroNews, padł ofiarą zorganizowanej Grupy działającej wg Systemu Izraela – Hasbara. Wg mnie ,subiektywnie , Bazą jest PP , gdzie dniem i nocą czatują na ludzi piszących nie wg . potrzeb Żydów. Cechą szczególną jest wulgarność języka wypowiedzi i ciągle atakowanie. Temat ataku jest bez znaczenia. WW są pod szczególną Opieką……….

    Taki jest Los Polski pod okupacją…..

    Dziękuję Pani Wioli Kulpie za rewolucyjny w dobrym Znaczeniu Plan dla Płock.

    Pozornie niedochodowy, przyniesie zyski globalnie i widocznie. Miasto odżyje. Ludzie też.

    • KAT says:

      Jezus też był Żydem :))) To fakt za dużo tych polityków na usługach watykańczyków.

    • płocczanin says:

      dziwny człowiek, pisze o jakiejś okupacji, jak zwykły pisowiec…

  9. TRDS says:

    Akurat ! Już tych darmowych Pisowych rozwiązań trochę mamy. Ktoś przecież musi za to zapłacić. Trzeba być idiotą – wyborcą Pisu żeby łykać taki badziew.

    • Gerard says:

      Niestety słabo u ciebie z myśleniem.
      Teraz płacimy blisko 30 milionów na KM i korzysta mało kto. I mało kto wie, że tyle dopłacamy.
      Po sprawieniu że KM będzie darmowa a to koszt ledwo 1/4 większy – korzystać będzie prawie każdy.
      Jeśli nie widzisz w tym logiki to ja już nie pomogę.
      W dodatku to co proponuje prezydent jest połowiczne a znowu kosztuje pełno pieniędzy i jest czysto pod publiczke a masz w zamian kompleksowe rozwiazanie.

      • TRDS says:

        To ja mam lepszy pomysł zabrać 14 miliardów z budżetu które przekazywane jest na Kościół w PL. I dać to na szpitale komunikację niepełnosprawnych itp. Czy to nie jest bardziej logiczne ? Nie ma czegoś takiego jak darmowa komunikacja skoro będzie w twoim mniemaniu o 1/4 droższa niż teraz to kto za to zapłaci ? Otóż my wszyscy. Wystarczy mi już kolejny podatek na paliwa zaraz pójdzie prąd żywność itp. To może ze swojego portfela dopłać żeby do Kościoła zasuwać a od mojego się odpierr…

      • Gerard. says:

        Idąc tym tropem, to można wyciągnąć pieniądze które przepili w AmberGold.
        Mieszasz się w wielkiej polityce a sprawa dotyczy Płocka. Wracaj do Brukseli. Autobusem.

      • TRDS says:

        Najpierw trzeba wyciągnąć pieniadze ze Skoków i te 100mln od rydzyka + grunty które rozdali Klerowi. Jak się mają te miliardy do Amber Gold nie ośmieszaj się…..

    • Marta says:

      TRDS. Ale masz racje. Po pierwsze bilety powinny być 4 razy droższe i nie powinno być żadnych dopłat. Czyli 12 zł i już. Nikt nie dopłaca a ty szczególnie.
      Skomentujesz wyborczą propozycje Nowakowskiego? W końcu to z twojej kieszeni.

  10. XYZ says:

    Kiełbasa wyborcza może i dobra naiwni ludzi mogą w to uwierzyć natomiast chciałbym zwrócić uwagę że nie ma czegoś takiego jak darmowe bilety i najwyższy czas zrozumieć to że jeśli jaki kolwiek polityk mówi nam darmowe bilety, darmowe przedszkole czy proponuje nam jakie kolwiek pieniądze tzn że chce nas obrabować bo przecież ze swojej kieszeni nam tego nie da a jak nie ze swojej to z czyjej no z naszej bo w budżecie czy to miasta czy państwa są nasze pieniądze i na prawdę ludzie zrozumcie to to co robią politycy którzy nam obiecują tego typu rzeczy to sie nazywa kradzież zuchwała bo gdybym ja z twojego portfela wziął 100zł to byś powiedział złodziej i albo strzelił mnie w ryj albo zadzwonił na policje a gdy polityk robi to samo bo musi zapłacić za te darmowe bilety to jest okey ? no nie jest

    • proRock says:

      Komunikacja jest darmowa, tak samo jak darmowa jest służba zdrowia czy obsługa w ratuszu. To, jak są wydawane podatki to jedno a cynizm aktualnego prezydenta to dwa.
      Jak PIS proponuje – nie da się, poumierają wszyscy, nic nie zbudujemy a potem chce PO? Świetny pomysł, już pędzę to na fejsika wrzucać. To jest żałosne.
      Jest tam dobra uwaga na koniec całego tekstu, że jak chcą ekologii to nic nie zmienią. Oszczędność faktyczną może przynieść pomysł PIS. Elektryczne autobusy + darmowa komunikacja to eliminacja kanarów, zbędnej infrastruktury biletowej i tak ulubiona w PO promocja miasta. Wystarczy, że np. każdy z twórców jednego festiwalu kupi tańsze ferrari a my nie dołożymy do niego i już można jeżdzić za darmoszke.

      • Robson says:

        proRock a serwisowanie autobusów – opony media pensje kierowców przecież to nie tylko paliwo cała obsługa. Przecież mechanikom sprzątaczom kierowcom też trzeba płacić. Nie wystarczy likwidacja paru kiosków. Najlepiej by było wybudować 100m krzyż z betonu za publiczne pieniądze. Wy Psio smrodki tylko w czyiś kieszeniach szukacie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

Popularne Dyskusje

Reklama

Przeczytaj

REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU