ZUS ostrzega, że konsultanci nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych, czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami.
Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych docierają sygnały o tak zwanym spoofingu telefonicznym. Polega on na podszywaniu się pod dowolny numer lub nazwę kontaktu.
Choć telefon odbiorcy wyświetla daną informację o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów.
W ostatnich dniach placówki ZUS otrzymują od klientów zgłoszenia z informacją, że otrzymali połączenia z numeru infolinii ZUS (nr 22 560 16 00 wyświetlany na telefonie klienta). Osoba łamaną polszczyzną pytała, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE oraz, czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu.
– Należy podkreślić, że konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS czy zmiany numerów telefonów w bankach – zaznacza Piotr Olewiński Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS województwa mazowieckiego.
Faktem jednak jest to, że w ostatnich dniach pracownicy ZUS dzwonią do swoich klientów dużo częściej. Chodzi np. o zaproszenie do udziału w szkoleniach dot. zmian wynikających z Polskiego Ładu. W żadnym wypadku nie pytają jednak o modyfikację konta PUE, hasła itp. Te połączenia są bezpieczne.
Urząd apeluje, aby nie udostępniać nikomu swoich danych do logowania na PUE ZUS. ZUS zaznacza, że połączenia te mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta.
ZUS już dawno temu wprowadził pewne standardy dotyczące sytuacji, w których jest konieczność kontaktu pracownika z klientem. Konsultanci zawsze przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta.