W płockim krajobrazie kulturalnym to już ugruntowana tradycja – co dwa lata w któryś z listopadowych wieczorów otwiera swe podwoje Biennale Plakatu Fotograficznego. Niewątpliwie jest to jedno z tych cyklicznych wydarzeń kulturalnych, którymi poszczycić się może nasze miasto.
W czwartkowy wieczór, 12 listopada, w dość kameralnej atmosferze Dyrektor Książnicy Płockiej Joanna Banasiak i Prezes Płockiego Towarzystwa Fotograficznego otworzyli wspólnie kolejny wernisaż, wręczając nagrody trzem z dziewięciu nagrodzonych laureatów, którzy przyjęli zaproszenie na tę uroczystość.
Pierwsza edycja tego konkursu, organizowana od swego zarania, jak i do tej pory przez Płockie Towarzystwo Fotograficzne, odbyła się w 1981 roku, gromadząc 18 uczestników, którzy zaprezentowali około 60 prac. Nagrodę Grand Prix w tej rywalizacji zdobył legendarny płocki fotograf Zbigniew Kryda za plakat „Mamo”.
Od tamtych czasów minęło ponad trzydzieści lat, w takiej dziedzinie jak fotografia, która opiera się na zaawansowanej technice, trzy dziesiątki lat to pewnie trzy epoki. A Biennale… Oczywiście, miewało swoje wzloty i upadki, w każdym razie dziś jest to impreza kulturalna, która w miarę swego trwania zyskiwała z każdą swą nową edycją uznanie i prestiż, zarówno w kraju, jak i za granicą. Tym samym plakat, który jest jedną z najtrudniejszych form kreatywnej wypowiedzi, był do tej pory wizytówką Płocka.
W tegorocznym Biennale wzięło udział 100 uczestników z Polski, USA, Czech, a nawet Ekwadoru, a do konkursu zgłoszono prawie 230 plakatów.
Niemal każdą dotychczasową edycję charakteryzował wysoki poziom artystyczny nadesłanych prac ze względu na to, że w przeważającej części z zaproszenia do konkursu korzystają uznani fotograficy polscy i zagraniczni, studenci ASP i szkół filmowych, uczniowie liceów plastycznych oraz członkowie stowarzyszeń fotograficznych. Oczywiście, udział w imprezie nie jest dla nikogo zamknięty, bowiem oceniane są jedynie projekty plakatów bez wymogu ich rzeczywistej edycji, a zatem nader często zdarza się, że kompletni amatorzy, nierzadko z powodzeniem, konkurują z topowymi profesjonalistami.
Tradycją płockiego Biennale jest również udział w jury krytyków i wybitnych znawców sztuki fotograficznej. W poprzednich konkursach zasiadały prawdziwe autorytety, takie jak chociażby Edward Hartwig, Janina Fijałkowska, Tadeusz Rolke, Marek Grygiel. W tegorocznej imprezie nie mogło być też inaczej.
W skład jury weszli:
- Monika Małkowska – krytyk sztuki,
- Wojciech Prażmowski – fotograf i wykładowca łódzkiej szkoły filmowej,
- Andrzej Świetlik – fotograf i założyciel grupy artystycznej „Łódź Kaliska”,
- Małgorzata Dołowska – dyrektor Wyższego Studium Fotografii i juror z ramienia Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej.
W tegorocznym konkursie nagrodę Grand Prix zdobyła Katarzyna Mordarska za plakat „WF kontra WiFi”, przyznano również 8 innych nagród i wyróżnień. Obok nagrodzonych prac, w sali wystawienniczej Książnicy można obejrzeć osiemdziesiąt innych plakatów, które jury zakwalifikowało do wystawy. Wyróżnione prace można oglądać do 5 grudnia 2015 roku.