REKLAMA

REKLAMA

Wspólnie stwórzmy archiwum czasów zarazy. Można uwiecznić nawet memy

REKLAMA

Archiwa Państwowe rozpoczęły akcję „Archiwum Pandemii”. Wszyscy mogą przyłączyć się do tworzenia zbioru informacji, dokumentującego obecną sytuację w naszym kraju.

Każdego dnia wszyscy tworzymy historię. Udokumentujmy wspólnie ten szczególny czas, w którym żyjemy. Archiwa Państwowe zapraszają do udziału w akcji „Archiwum Pandemii A.D. 2020. Społeczna kolekcja dokumentów pandemii wywołanej koronawirusem (SARS-CoV-2)”.

Przeczytajrównież

– Chcesz, aby następne pokolenia dowiedziały się, jak żyliśmy w czasie pandemii wywołanej koronawirusem? Jak zmienił on nasze codzienne zwyczaje, postrzeganie świata i nas samych? Jakie przeobrażenia wymusiła epidemia i w jaki sposób się do nich dostosowaliśmy? Co nas martwiło, a co cieszyło w tym trudnym czasie? Jakie mieliśmy rozterki, wątpliwości, obawy, a co dawało nam nadzieję? W jaki sposób przetrwaliśmy? Zadbaj o to i przekaż nam swoje relacje i materiały, które stanowić będą bezcenne źródła historyczne dla kolejnych pokoleń – apeluje Archiwum Państwowe.

Archiwa państwowe są instytucjami pamięci, które gromadzą, zabezpieczają i przechowują najliczniejsze świadectwa historii oraz powszechnie je udostępniają w czytelniach akt, oraz on-line, m.in. w serwisie internetowym Szukaj w Archiwach. Materiały gromadzone w archiwach państwowych przechowywane są wieczyście.

Reklama. Przewiń aby czytać dalej.

Uczestnikiem akcji może zostać każdy – osoby prywatne, stowarzyszenia, fundacje, instytucje, organizacje, wspólnoty społeczne. Każdy, kto zechce podzielić się swoimi doświadczeniami i refleksjami w postaci dokumentacji powstałej zarówno w formie tradycyjnej, jak i elektronicznej.

Zapiski, notatki, pamiętniki, dzienniki, ulotki, zdjęcia, memy, blogi, vlogi, nagrania audio i wideo, inne formy medialne i materiały publikowane na stronach internetowych to cenne źródła dokumentujące zjawisko epidemii w naszym kraju, w najbliższym otoczeniu, w życiu codziennym, społecznym, kulturalnym i zawodowym.

– Efektem akcji będzie wyjątkowa kolekcja dokumentacji z „czasów zarazy”, stworzona przy współudziale całego społeczeństwa. Powstały w ten sposób zbiór źródeł dotyczących wyjątkowego w dziejach najnowszych Polski doświadczenia, ukaże jego skutki zarówno w wymiarze prywatnym, jak i instytucjonalnym. Przekazane materiały zostaną udostępnione w serwisie Szukaj w Archiwach, gdzie każdy będzie mógł je przeglądać w formie online – wyjaśnia Archiwum Państwowe.

Jak przekazać swój materiał?

W akcji biorą udział 33 archiwa państwowe, ich 39 oddziałów w całej Polsce oraz Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych. Zebrane i powstałe w czasie pandemii materiały, można przekazywać drogą elektroniczną lub tradycyjną.

Forma przekazywanych materiałów jest dowolna od różnego typu dokumentów np. rękopisy, maszynopisy, albumy, zdjęcia, ulotki, wycinki prasowe, gazetki okolicznościowe, afisze, plakaty, mapy, dokumentację techniczną, po nagrania audio i wideo, blogi, vlogi, memy.

Przekazując materiał, musisz być jego właścicielem, czyli może być on wytworzony tylko i wyłącznie przez Ciebie, albo powinieneś posiadać zgodę prawnego właściciela na dysponowanie nim – podkreśla Archiwum Państwowe.

Każdy materiał powinien być opisany, aby jak najlepiej posłużył jego przyszłym badaczom i użytkownikom. W opisie należy zawrzeć następujące dane: właściciel materiału, tytuł (nazwa) dokumentu, temat zdjęcia, miejsce i czas wykonania/sporządzenia dokumentu/zdjęcia/nagrania, adres przekazującego do dalszej korespondencji.

Wrzuć do skrzynki

W każdym z 33 archiwów państwowych i ich 39 oddziałów czekają na darczyńców specjalne pojemniki oznaczone hasłem „Archiwum Pandemii A.D. 2020”.




Archiwum Państwowe w Płocku ul. Kazimierza Wielkiego 9b

W pojemniku należy umieścić zbiory, które chcesz przekazać. W trakcie wizyty pracownik archiwum państwowego poprosi o podpisanie umowy darowizny. W umowie potwierdza się przekazanie materiałów oraz swoje prawo do dysponowania nimi, instytucja zaś zobowiązuje się do ich zabezpieczenia i włączenia w skład specjalnej kolekcji z okresu pandemii.

– Jeśli chciałbyś zachować dla siebie kopie przekazywanej dokumentacji, poinformuj o tym pracownika archiwum. Archiwum przygotuje dla Ciebie kopie przejmowanych materiałów w formie cyfrowej. W wyjątkowych przypadkach może być wykonana także kopia tradycyjna w późniejszym, uzgodnionym terminie – wyjaśnia Archiwum Państwowe.

Skrzynka Archiwum Pandemii będzie otwierana po 4-5 dobach kwarantanny przekazanej dokumentacji. Wtedy też będzie możliwe sporządzenie kopii i przesłanie ich na podany przez darczyńcę adres pocztą elektroniczną.

Po otwarciu skrzynki Archiwum Pandemii i zweryfikowaniu jej zawartości, instytucja wyśle również egzemplarz umowy podpisanej przez dyrektora właściwego archiwum państwowego oraz z list od Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z podziękowaniem za włączenie się do akcji.

Prześlij mailem

Zgłoszenie chęci udziału w akcji można przesłać na adres: archiwumpandemii@archiwa.gov.pl, gdzie instytucja odpowie na pytania i udzieli dalszych informacji oraz wskaże, do którego archiwum najlepiej przekazać materiał.

Można też bezpośrednio przesłać materiały na adres podany przez właściwe dla miejsca zamieszkania archiwum (Płock – archiwumpandemii@plock.ap.gov.pl). Przekazanie materiałów drogą elektroniczną na podany adres jest tożsame z oświadczeniem darczyńcy o prawie własności i dysponowania tym materiałem przez przekazującego oraz jego oświadczeniem o zgodzie na przeniesienie na Archiwum Państwowe tych praw.

 

 

REKLAMA

Inni czytali również

Kolejny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU