Nieco starsi Polacy dobrze pamiętają dawne stacje obecnego PKN Orlen, z biało-pomarańczowym logo i trzema literami CPN. Teraz, według doniesień medialnych, koncern planuje reaktywację tej marki.
Jak informuje ISBnews, pod historycznym już logo ma być prowadzona jedna stacja na warszawskiej Pradze. Ma to się wiązać z próbą przejęcia praw do logo CPN. Aby temu zapobiec, PKN Orlen zdecydował o zmianie logo na tej jednej stacji i przywrócenie historycznej marki.
Przypomnijmy – stacje z logo CPN swoją nazwę zawdzięczają ówczesnemu Ministrowi Przemysłu, który 3 grudnia 1945 roku specjalnym zarządzeniem utworzył państwowe przedsiębiorstwo Centrala Produktów Naftowych. 10 lat później ponownie przekształcono organizację i nadano jej nazwę Centralny Zarząd Obrotu Produktami Naftowymi „CPN”.
Po kolejnych 3 latach firma powróciła do wcześniejszej nazwy, którą połączono ze skrótem „CPN” – Centrala Produktów Naftowych „CPN”, a w grudniu 1995 roku została przekształcona w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, co znalazło odzwierciedlenie w nazwie poprzez dodanie do niej skrótu S.A.
Autorem opracowanego w latach 60. XX w. logo CPN jest Ryszard Bojar, który wraz ze Stefanem Solikiem i Jerzym Słowikowskim opracował także cały system identyfikacji wizualnej CPN. To dzięki nim, przez lata na stacjach paliw firmy królowało biało-pomarańczowe logo wywodzące się ze skrótu nazwy CPN. W czasach swojej świetności spółka posiadała liczącą ponad 1400 obiektów sieć stacji paliw oraz prawie 600 autocystern do transportu paliw.
Logo CPN przetrwało do 1999 roku, kiedy to po ponad pół wieku obecności na rynku, spółka została skreślona z Rejestru Handlowego, a jej infrastruktura stała się dystrybucyjnym ramieniem Polskiego Koncernu Naftowego. Jednak do dziś w świadomości wielu Polaków, nazwa CPN pozostała synonimem stacji paliw.