REKLAMA

REKLAMA

Wiosna w pełni, a rowerów miejskich brak. Dlaczego?

REKLAMA

Przeczytajrównież

Sprawa rowerów miejskich wzbudza duże zainteresowanie płocczan. Przyzwyczailiśmy się już do systemu, który umożliwia przejazd przez zakorkowane miasto. Niestety, w tym roku uruchomienie tej opcji opóźnia się.

Wykonawca jest, pieniądze są, rowerów nie ma

Najpierw procedura przetargowa, później ogłoszenie wyników w ostatnim możliwym terminie, a po wyborze wykonawcy nadal rowerów miejskich nie ma. Na pytania w tej sprawie, które wysłaliśmy do Urzędu Miasta Płocka jeszcze przed świętami wielkanocnymi, odpowiedział 18 kwietnia, podczas transmisji na żywo prezydent Płocka.

– Problem polega na tym, że rozpoczęliśmy procedurę przetargową wyłonienia nowego wykonawcy systemu roweru miejskiego na początku roku. Zgodnie z procedurą, mogliśmy to zrobić dopiero po uchwaleniu budżetu na ten rok. Zgłosiło się dwóch wykonawców i ten, który przegrał już dwukrotnie odwoływał się od rozstrzygnięcia procedury przetargowej. Obecnie trwa procedura w Krajowej Izbie Odwoławczej – wyjaśniał Andrzej Nowakowski.

Jak podkreślał, wykonawca jest wyłoniony i są zabezpieczone środki na realizację tego zadania, ale rower miejski będzie mógł być uruchomiony dopiero po zakończeniu procedury odwoławczej.

Reklama. Przewiń aby czytać dalej.

Przypomnijmy, że ze względu na zakończenie umowy z firmą Nextbike Polska, Miejski Zarząd Dróg (MZD) ogłosił nowy przetarg na uruchomienie systemu samoobsługowej wypożyczalni rowerów publicznych, czyli Płockiego Roweru Miejskiego na lata 2023-2025. Otwarcie ofert odbyło się 3 lutego br., o wyniku poinformowano 7 marca.

W terminie złożono dwie oferty:

  • NB Serwis II z Warszawy (dotychczasowy operator), który zaoferował cenę 6.211,50 zł za jedną stację rowerową przez 1 miesiąc trwania sezonu rowerowego,
  • Konsorcjum firm Orange Polska (lider) i Roovee, które zaoferowało cenę brutto za 1 stację rowerową za 1 miesiąc trwania sezonu rowerowego 4.727,39 zł.

Obydwie firmy deklarowały ten sam termin wykonania zamówienia – 8 tygodni – oraz ten sam czasu reakcji na wymianę niesprawnego roweru – 6 godzin. Wybrano tańszą ofertę konsorcjum Orange Polska i Roovee. Jednak Nextbike odwołał się od tej decyzji, zarzucając, że oferta konkurencji była rażąco niska oraz że nie miał dostępu do wszystkich dokumentów konkurencji.




Założenia roweru miejskiego w nowej odsłonie

Rowery miejskie mają być dostępne w ciągu dwóch miesięcy od podpisania umowy, a działać będą do 30 listopada 2025 r.

System Płockiego Roweru Miejskiego ma składać się z 29 stref wielkości 35-40 mkw, w których będzie można bezpłatnie pozostawić rowery, oznaczonych totemem informacyjnym oraz 290 rowerów technologii 4G, w której każdy rower wyposażony jest w komputer pokładowy umożliwiający wypożyczenie i zwrot roweru wraz z nadajnikiem GPS (w tym 20 wyposażonych w fotelik dziecięce). Oznacza to, że rowerów nie przyczepimy już do stacji, lecz wypożyczymy przez aplikację (którą trzeba zasilić przelewem lub kartą). W strefach staną stojaki w kształcie litery U (przeważnie po 12 na strefę), aby łatwiej było zostawić rower, a operator systemu ma dbać o porządek w strefach. Jednoślad odblokujemy po zeskanowaniu kodu QR w kierownicy lub blokadzie nad tylnym kołem albo posługując się numerem telefonu komórkowego, na który odbierzemy PIN do wypożyczenia roweru. Po zakończeniu jazdy należy tylko ręcznie zamknąć blokadę tylnego koła, aby aplikacja nie pobierała dalszej opłaty za wypożyczenie.

Na razie za wypożyczenie rowerów zapłacimy tak, jak w ubiegłym sezonie (pierwsze 20 minut jazdy będzie za darmo, za pierwszą godzinę zapłacimy 1 zł, za dwie – 2 zł), ale nowy operator będzie musiał zintegrować swoją aplikację z systemem Płockiej Karty Mieszkańca (nie później niż do 1 kwietnia 2024 r.). Wtedy nastąpi zmiana w opłacie: opłata zerowa za pierwsze 20 minut będzie obowiązywać tylko dla posiadaczy Płockiej Karty Mieszkańca.

Tabelę opłat ustalono następująco:

  • do 20 minut dla posiadaczy Płockiej Karty Mieszkańca (Płockarty) – 0,00 zł
  • do 20 minut nie posiadających Płockarty – 1,00 zł
  • od 21 do 60 minuty – 1,00 zł
  • od 61* do 120 minuty – 2,00 zł
  • od 121 do 180 minuty – 5,00 zł
  • każda kolejna godzina od 181 minuty – 3,00 zł

*Od 61 minuty opłaty za wynajem roweru będą naliczane progresywnie z dokładnością do jednej minuty na podstawie różnicy czasu pomiędzy wypożyczeniem a zwrotem roweru.

Wprowadzono również opłaty dodatkowe:

  • Opłata inicjalna (jednorazowa i bezzwrotna) – 10,00 zł
  • Powiadomienie listowne odnośnie naruszenia Regulaminu – 10,00 zł
  • Opłata za przekroczenie 12-godzinnego okresu wypożyczenia roweru – 200,00 zł
  • Opłata za pozostawienie w miejscu innym, niż stacja dedykowana w Strefie Użytkowania – 180 zł
  • Opłata za pozostawienie roweru w miejscu innym niż stacja dedykowana poza Strefą Użytkowania – 500 zł
  • Pozostawienie roweru na stacji bez zabezpieczenia – 100 zł.

REKLAMA

Inni czytali również

Kolejny

Komentarze 5

  1. lodo says:

    Wszystko dobrze tylko czy Pan prezydent i radni nie dyskryminują mieszkańców płocka nie mających Płockiej Karty Mieszkańca a mieszkają i płacą podatki na darmozjadów . Wszyscy mają jednakowe prawo tylko nie w Płocku .

    • Anonim says:

      A kto zabrania wyrobienia PKM? Wystarczy złożyć wniosek.

  2. lodo says:

    Czy Pan prezydent i radni nie dyskryminują mieszkańców płocka nie mających Płockiej Karty Mieszkańca a mieszkają i płacą podatki na darmozjadów . Wszyscy mają jednakowe prawo tylko nie w Płocku .

  3. Anonim says:

    Oby tylko żaden PISuar nie położył na tym łapy, bo nawet szprychy nie zostaną.

  4. Anonim says:

    Spoko luz, odwołanie przyniesie skutek. Wszak nie może wygrać inna firma niż niemiecka, najbliższa dla PO. Jak to powiedział Donek Tusk: „Für Deutschland!”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU