Aplikacja Alarm112 została uruchomiona przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Dzięki niej można wysyłać zgłoszenia alarmowe do Centrum Powiadamiana Ratunkowego.
Jak wyjaśnia ministerstwo, aplikacja Alarm112, która działa od początku tego roku, umożliwia w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego przekazanie zgłoszenia alarmowego do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Szczególnym ułatwieniem mają być dla osób, które nie mogą wykonać połączenia głosowego, w tym osoby głuche i niedosłyszące.
Po ściągnięciu aplikacji i zarejestrowaniu się, w Alarm112 można określić rodzaj i miejsce zdarzenia oraz wskazanie służby, której pomoc jest konieczna. Operator Numerów Alarmowych przekaże informacje nt. zdarzenia do odpowiednich, ze względu na rodzaj i miejsce zdarzenia, służb ratunkowych.
Aplikacja dostępna jest dla dwóch systemów operacyjnych: Android i iOS.
Ministerstwo podkreśla jednak, aby korzystać z tej aplikacji tylko w sytuacji zagrożenia – gdy zgłaszasz zdarzenia, które nie są alarmowe, w tym samym czasie ktoś inny może potrzebować pomocy.
W Polsce funkcjonuje 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego – dwa na Mazowszu (w Warszawie i Radomiu) oraz po jednym w pozostałych województwach. Odbierają one połączenia kierowane na numer alarmowy 112 i 997 z obszaru całego kraju. Na stanowisku operatora numerów alarmowych zatrudnionych jest ponad 1300 osób.
W 2019 r. w Centrach Powiadamiania Ratunkowego zarejestrowano ponad 22 mln zgłoszeń przychodzących. W skali kraju to średnio ponad 1,8 mln połączeń miesięcznie i 60 tys. połączeń każdego dnia. CPR przekazały jednostkom Policji, Straży Pożarnej, dyspozytorniom medycznym i podmiotom pomocniczym informacje o ponad 6 mln zdarzeń. Z danych wynika, że najwięcej połączeń zostało zarejestrowanych w miesiącach letnich – w czerwcu, lipcu i sierpniu.