W Płocku ruchem sterować będzie komputer

REKLAMA

Już od kilku dni na trzech sąsiadujących ze sobą węzłach komunikacyjnych Płocka montowane są urządzenia, które od połowy grudnia br., przy pomocy programu komputerowego, będą samodzielnie sterować ruchem pojazdów.

W poniedziałek, 16 listopada, odbyła się konferencja prasowa, podczas której prezydent Płocka poinformował o podpisaniu listu intencyjnego z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów o współpracy w zakresie prac badawczo-rozwojowych i pilotażowego projektu pod nazwą „Inteligentny system sterowania ruchem drogowym na terenie Płocka”.

PowiązaneTematy

List ten przewiduje trzy etapy porozumienia. Obecnie na płockich drogach realizowane są dwa z nich – doposażenie sygnalizacji świetlnej na trzech kluczowych dla miasta na skrzyżowaniach: Wyszogrodzkiej z Armii Krajowej i Jana Pawła II, rondzie Wojska Polskiego oraz Wyszogrodzkiej z Piłsudskiego i Graniczną, a także oznaczenie ich „tajemniczą” literką „T”.

Na trzech wymienionych skrzyżowaniach instalowane są już kamery oraz niezbędne oprzyrządowanie, potrzebne do zliczenia ruchu pojazdów, ponieważ to właśnie na tej podstawie napisane zostanie odpowiednie oprogramowanie do sterowników, tak aby ruch na tych skrzyżowaniach upłynnić.

– Na skrzyżowaniach zostaną oczywiście sekundniki, a nie zawsze w przypadku dynamicznych systemów sterowania ruchem jest to możliwe – zapewniał wiceprezydent Płocka, Jacek Terebus.

Realizowany obecnie pierwszy etap projektu będzie kosztował ponad 400 tys. zł, z czego blisko połowa środków będzie pochodzić z budżetu miasta Płocka, a druga połowa to wkład finansowy, który pozyska IBDM.

W drugim etapie, oprócz wymienionych trzech skrzyżowań, władze Płocka chciałyby, aby taki sam system wprowadzić na głównym ciągu komunikacyjnym miasta, czyli ulicach Jachowicza, Łukasiewicza, Piłsudskiego i Wyszogrodzkiej. Kosztowałby on znacznie więcej, bo około 4 mln zł, jednak zgodnie z podpisanym listem intencyjnym, środki na ten cel również pozyska IBDM.

Z kolei w trzeci etap ma sprawić, że inteligentny system sterowania ruchem będzie mocno rozbudowanym systemem informatycznym, połączonym z Centrum Sterowania Ruchem, które w zależności od projektu miałoby znajdować się w Centrum Zarządzania Kryzysowego lub Miejskim Zarządzie Dróg.

Do końca tego roku planowane jest wykonanie pierwszego etapu tego innowacyjnego przedsięwzięcia, w przyszłym, 2016 roku stopniowe wykonanie etapu drugiego, a docelowo w dalszej perspektywie, objęcie inteligentnym systemem sterowania ruchu całego miasta.

– Na trzech pierwszych skrzyżowaniach już w połowie grudnia zostanie wprowadzone dynamiczne sterowanie ruchem, które w przypadku tzw. największego natężenia ruchowego, w odpowiedni sposób będzie zarządzać sygnalizacją świetlną – powiedział dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg, Tomasz Żulewski.