Wymogi Unii Europejskiej zobowiązują Polskę do zwiększania udziału biokomponentów w paliwach. Przygotowując się do tego, PKN ORLEN rozważa możliwość wdrożenia w zakładzie produkcyjnym w Płocku nowoczesnej technologii, która będzie polegała na uwodornieniu oleju rzepakowego, oleju posmażalniczego lub ich mieszanki.
Wdrożenie w zakładzie w Płocku nowoczesnej technologii uwodornienia olejów roślinnych (HVO – Hydrotreated Vegetable Oil) i zużytych tłuszczów (UCO – Used Cooking Oil) to jedna z rozważanych możliwości wzmacniania pozycji PKN ORLEN na rynku biopaliw. Dodajmy, że zużyte oleje spożywcze pochodzące z gastronomii i produkcji artykułów spożywczych tj. tłuszcze posmażalnicze i frytury, obecnie zbierane są do specjalistycznych pojemników i przekazywane do utylizacji firmie, która posiada wymagane do tej działalności zezwolenia wydane przez odpowiednie organy ochrony środowiska.
Jak wyjaśnia w komunikacie prasowym płocki koncern, ta inwestycja byłaby istotnym wsparciem dla polskiego rolnictwa i odpowiedzią na unijne wyzwania, które zobowiązują Polskę do stosowania paliw odnawialnych i biokomponentów w transporcie. PKN ORLEN zakupił licencję i projekt bazowy na zastosowanie tego innowacyjnego, ekologicznego rozwiązania od firmy AXENS.
– Inwestycje w nowoczesne technologie są jednym z celów strategicznych PKN ORLEN – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN. – Znaczenie odnawialnych źródeł energii w transporcie systematycznie rośnie. Zapisy Dyrektywy RED II, zwiększającej wykorzystanie biopaliw, będą w przyszłości w istotny sposób kształtowały rynek paliw. Inwestując z wyprzedzeniem w przyjazne środowisku rozwiązania, będziemy dobrze przygotowani do realizacji tych ambitnych, unijnych celów – argumentuje Daniel Obajtek.
Jeśli zarząd podejmie decyzję o realizacji tej inwestycji, na terenie zakładu produkcyjnego w Płocku powstanie instalacja HVO, a ORLEN wdroży nowatorską technologię, polegającą na uwodornieniu oleju rzepakowego, oleju posmażalniczego (UCO) lub ich mieszanki. Produkt końcowy będzie stosowany jako dodatek do oleju napędowego lub paliwa lotniczego JET. Ma to ułatwić spółce realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego, a tym samym spełnienie unijnych wymogów w zakresie zwiększania udziału biokomponentów w paliwach.
Zgodnie z komunikatem spółki, analizowana inwestycja w Płocku wpisuje się w program operacyjny dla biopaliw realizowany przez PKN ORLEN. Wydajność instalacji HVO może wynieść około 300 tys. ton uwodornionego oleju rocznie. Taka ilość zaspokoiłaby potrzeby płockiego zakładu, przyczyniając się do realizacji NCW, a w konsekwencji europejskiej Dyrektywy o Odnawialnych Źródłach Energii tzw. RED II.
Zgodnie z prawodawstwem Unii Europejskiej, w kolejnych latach zwiększy się znaczenie biopaliw w transporcie, przede wszystkim tych wytwarzanych między innymi z surowców niespożywczych i odpadowych. Już od 2020 r. ograniczone zostanie wykorzystanie standardowych biokomponentów, produkowanych z surowców żywnościowych do maksymalnie 7 proc., nie zostaną one jednak całkowicie wyeliminowane. W praktyce, dla spółek z branży paliwowej, oznacza to możliwość wykorzystania biokomponentów zarówno I (żywnościowe), jak i II (m.in. z surowców niespożywczych i odpadowych) generacji do produkcji paliw.
Chciałem powiedzieć tym pięciu krawaciarzom ze zdjęcia, że ja swojego 20 letniego diesla leję bezpośrednio zużyty olej roślinny, a czasami zdarza mi się również taki prosto ze sklepu
a czy zauważyłeś zależnośc, że jak diesel idzie w górę, to olej rzepakowy też, a jak diesel spada, to olej też spada? przypadek?
sam byłem świadkiem jak 10 lat temu pod biedronką w Toruniu do w124 wlewał cztery 5l bańki oleju