„Ona. Niezmiennie zmienna” i „Pominięty rejestr i inne rejestry” to tytuły wystaw, które będą miały swój podwójny wernisaż w Płockiej Galerii Sztuki.
Ona. Niezmiennie zmienna
8 marca br. zostanie otwarta wystawa „Ona. Niezmiennie zmienna”, która będzie składać się z 20 prac, pochodzących z kolekcji PGS. Autorami prezentowanych rysunków, akwarel, grafik i pasteli są uznani polscy artyści: Andrzej Basaj, Kiejstut Bereźnicki, Jan Dobkowski, Stasys Eidrigevičius, Wacław Januszkiewicz, Mieczysław Majewski, Zbigniew Makowski, Piotr Naliwajko, Henryk Płóciennik, Janusz Przybylski, Leszek Rózga i Stanisław Staniewski.
– Odpowiedni dobór dzieł sprawił, że wystawa „Ona. Niezmiennie zmienna” stała się wyjątkową opowieścią o kobiecej zmienność, o istocie niedającej się do końca zdefiniować. Prezentowane wizerunki kobiet są niezwykle odmienne – w różnym wieku i rolach społecznych, fantazmatyczne i realne, kusicielki i sufrażystki – opowiadają organizatorzy.
Wystawa ma mobilizować do zastanowienia się nad współczesnym rozumieniem istoty kobiety i kobiecości. Przedstawione dzieła sztuki mają przedstawić odmienne spojrzenie, niż to obecne w popkulturze, sztampowe i stereotypowe.
Jan Tarasin – Pominięty rejestr i inne rejestry
Podwójny wernisaż z 8 marca będzie otwierał również wystawę „Pominięty rejestr i inne rejestry” Jana Tarasina. Będzie można tam podziwiać nie tylko wcześniej znane prace artysty, ale również dzieła niedawno odrestaurowane.
– Zdarzyło się przed wielu laty, że Jan Tarasin ściągnął z krosien podobrazia, ze skończonymi obrazami z lat 60. i 70. XX wieku, zwinął je w rulony i schował. Co nim wówczas powodowało, nie wiadomo. Cztery lata temu wyschnięte i skruszałe płótna trafiły na Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie przywrócono im dawny wygląd – wyjaśniają organizatorzy.
Płocka Galeria Sztuki pokaże wspomniane świeżo odnowione obrazy, niektóre po praz pierwszy wystawione na widok publiczny. Tytuł wystawy pochodzi od słów Magdaleny Sołtys, krytyk sztuki, która nazwała te dzieła sztuki „Pominiętym rejestrem”, gdyż pominął go sam Jan Tarasin. Na wystawie znajdą się również dzieła artysty z najważniejszych okresów jego twórczości, ma to pozwolić na doznanie i ocenę całokształtu jego twórczości.
– Stabilna, zamknięta, mechaniczna przestrzeń rzeczy i otwarta, dynamiczna, ekspansywna przestrzeń życia i ciągłej zmiany – tak wypowiadał się Jan Tarasin o swoich dziełach.
Obie wystawy będą czynne do 31 marca br.