Zaledwie wczoraj pisaliśmy o braku informacji w sprawie roweru miejskiego w Płocku. Dzisiaj, 1 czerwca Urząd Miasta Płocka przekazał, że nie ma już przeszkód, aby podpisać umowę z firmą Orange.
Przypomnijmy, że ze względu na zakończenie umowy z firmą Nextbike Polska, Miejski Zarząd Dróg (MZD) ogłosił na początku roku przetarg na uruchomienie Płockiego Roweru Miejskiego na lata 2023-2025. Otwarcie ofert odbyło się 3 lutego br., o wyniku poinformowano 7 marca. Ofertę złożyły dwie firmy, NB Serwis II z Warszawy (czyli dotychczasowy operator), który zaoferował cenę 6.211,50 zł za jedną stację rowerową przez 1 miesiąc trwania sezonu rowerowego, oraz konsorcjum firm Orange Polska (lider) i Roovee, które zaoferowało niższą cenę – 4.727,39 zł.
Nextbike jednak odwoływał się dwukrotnie od wyniku postępowania, co zaowocowało tym, że – choć mamy już czerwiec – stacji roweru miejskiego nadal nie ma. W końcu jednak miłośnicy tego sposobu poruszania się po mieście mogą odetchnąć – postępowanie odwoławcze zakończyło się i umowa z wykonawcą może zostać podpisana.
– Nieco ponad 30 godzin temu odebraliśmy z Krajowej Izby Odwoławczej komplet dokumentów, który pozwala nam zakończyć przetarg na wybór operatora systemu Płockiego Roweru Miejskiego i podpisać z nim umowę. Robimy to więc bez zwłoki – przekazał nam 1 czerwca rano Hubert Woźniak z Referatu Informacji Miejskiej płockiego urzędu miasta.
Umowa na uruchomienie i prowadzenie roweru miejskiego została podpisana 1 czerwca. Wcześniej odbyła się konferencja prasowa prezydenta Płocka Andrzeja Nowakowskiego z udziałem dyrektora handlowego Orange Polska Rafała Jabłońskiego.
– Dość długo trwał wybór wykonawcy, ze względu na to, że firma, która wcześniej była operatorem, a w tym przypadku stety, albo niestety złożyła wyższą ofertę, odwoływała się dwukrotnie do Krajowej Izby Odwoławczej, natomiast dwukrotnie także te odwołania były oddalane i dzisiaj w efekcie możemy podpisać umowę – mówił prezydent Andrzej Nowakowski.
Jak podkreślał, niższa kwota mieściła się w budżecie, więc sprawa była oczywista.
– Natomiast na całe szczęście w tym tygodniu otrzymaliśmy dokumenty, które pozwalają nam dzisiaj podpisać przygotowaną umowę – prezydent Andrzej Nowakowski.
Zgodnie z umową, firma Orange ma dwa miesiące na uruchomienie roweru miejskiego, ale prezydent zaznaczył, iż jest duża szansa, aby stało się to wcześniej.
– Nie możemy obiecać, że będzie to przed wakacjami, ale w lipcu jest to bardzo realne, oby na początku lipca – prezydent Andrzej Nowakowski.
Zgodnie z przetargiem, w Płocku zostanie ustawionych 29 stacji w tych samych lokalizacjach co dotychczas. Miasto płacić będzie wykonawcy od momentu uruchomienia systemu, a nie od momentu podpisania umowy. Obsługa zapewniona będzie w perspektywie trzech lat.
– Bardzo cieszymy się, że możemy być w Płocku. Jest to kolejny system, który uruchamiamy w Polsce. System czwartej generacji, który różni się od systemów, które wcześniej funkcjonowały, chociażby w Płocku. Orange jest obecny w takich miastach, ponieważ interesują nas inteligentne miasta, zarządzanie tymi miastami. Taka infrastruktura miejska, która wykorzystuje sieć telekomunikacyjną do tego, żeby móc efektywnie korzystać z tego, co w mieście jest dostępne, jak chociażby rowery miejskie – mówił dyrektor handlowy Orange Polska Rafał Jabłoński.
Arkadiusz Zieliński z Roovee SA podkreślił, że w Płocku został uruchomiony jeden z większych systemów – 290 sztuk rowerów.
– Wszystkie rowery będą oklejone w barwach miasta, które wspólnie z Urzędem Miasta Płocka ustalimy. Rowery będzie można wypożyczać za pośrednictwem bezpłatnej aplikacji dla każdego użytkownika, poprzez skanowanie kodu QR lub też wysłanie kodu SMS na wskazany numer na tablicach informacyjnych, lub w instrukcji na rowerze – Arkadiusz Zieliński Roovee SA.
System Płockiego Roweru Miejskiego ma składać się z 29 stref wielkości 35-40 mkw, w których będzie można bezpłatnie pozostawić rowery, oznaczonych totemem informacyjnym oraz 290 rowerów technologii 4G, w której każdy rower wyposażony jest w komputer pokładowy umożliwiający wypożyczenie i zwrot roweru wraz z nadajnikiem GPS (w tym 20 wyposażonych w fotelik dziecięce). Oznacza to, że rowerów nie przyczepimy już do stacji, lecz wypożyczymy przez aplikację (którą trzeba zasilić przelewem lub kartą). W strefach staną stojaki w kształcie litery U (przeważnie po 12 na strefę), aby łatwiej było zostawić rower, a operator systemu ma dbać o porządek w strefach. Jednoślad odblokujemy po zeskanowaniu kodu QR w kierownicy lub blokadzie nad tylnym kołem albo posługując się numerem telefonu komórkowego, na który odbierzemy PIN do wypożyczenia roweru. Po zakończeniu jazdy należy tylko ręcznie zamknąć blokadę tylnego koła, aby aplikacja nie pobierała dalszej opłaty za wypożyczenie.
Na razie za wypożyczenie rowerów zapłacimy tak, jak w ubiegłym sezonie (pierwsze 20 minut jazdy będzie za darmo, za pierwszą godzinę zapłacimy 1 zł, za dwie – 2 zł), ale nowy operator będzie musiał zintegrować swoją aplikację z systemem Płockiej Karty Mieszkańca (nie później niż do 1 kwietnia 2024 r.). Wtedy nastąpi zmiana w opłacie: opłata zerowa za pierwsze 20 minut będzie obowiązywać tylko dla posiadaczy Płockiej Karty Mieszkańca.
Tabelę opłat ustalono następująco:
- do 20 minut dla posiadaczy Płockiej Karty Mieszkańca (Płockarty) – 0,00 zł
- do 20 minut nie posiadających Płockarty – 1,00 zł
- od 21 do 60 minuty – 1,00 zł
- od 61* do 120 minuty – 2,00 zł
- od 121 do 180 minuty – 5,00 zł
- każda kolejna godzina od 181 minuty – 3,00 zł
*Od 61 minuty opłaty za wynajem roweru będą naliczane progresywnie z dokładnością do jednej minuty na podstawie różnicy czasu pomiędzy wypożyczeniem a zwrotem roweru.
Wprowadzono również opłaty dodatkowe:
- Opłata inicjalna (jednorazowa i bezzwrotna) – 10,00 zł
- Powiadomienie listowne odnośnie naruszenia Regulaminu – 10,00 zł
- Opłata za przekroczenie 12-godzinnego okresu wypożyczenia roweru – 200,00 zł
- Opłata za pozostawienie w miejscu innym, niż stacja dedykowana w Strefie Użytkowania – 180 zł
- Opłata za pozostawienie roweru w miejscu innym niż stacja dedykowana poza Strefą Użytkowania – 500 zł
- Pozostawienie roweru na stacji bez zabezpieczenia – 100 zł.
Płock nadal nie ma roweru miejskiego, ale walczy o tytuł Rowerowej Stolicy Polski





Gratuluję Panie prezydencie przegranych wyborów. 😆