Ruszyła nowa, letnia edycja edukacyjnej akcji paragonowej pod hasłem: „Nie daj się oszukać – Sprawdź paragon”. Celem akcji jest zachęcenie kupujących nie tylko do brania, ale także do sprawdzania paragonów wydawanych z kas fiskalnych.
W ten sposób Ministerstwo Finansów chce zwrócić uwagę, że obok paragonów fiskalnych sprzedawcy wystawiają też paragony niefiskalne. Są one wystawiane przed fiskalizacją kasy i nie powinny być przekazane kupującemu jako dowód zakupu, jeżeli sprzedawca jest zobowiązany do ewidencjonowania obrotów na kasach rejestrujących.
Przykładem branży, w której zjawisko paragonów niefiskalnych jest szczególnie zauważalne, jest gastronomia. Jako paragon funkcjonuje tu często tzw. rachunek lub paragon kelnerski. Dlatego dziś warto zwrócić uwagę konsumentów nie tylko na egzekwowanie paragonu – ale również o jego sprawdzenie.
Każdy paragon fiskalny zawiera charakterystyczne elementy, takie jak:
• centralnie umieszczony napis paragon fiskalny;
• NIP wystawcy, jego nazwę i adres;
• nazwę towaru lub świadczonej usługi;
• cenę;
• logo i numer unikatowy kasy.
– Akcja skierowana jest przede wszystkim do konsumentów, bo to oni otrzymują paragony i mają możliwość ich sprawdzenia. Warto zwrócić uwagę, że zarówno w przypadku niewydania paragonu, jak również wydania paragonu niefiskalnego, wartość podatku i tak z reguły jest pobierana od konsumenta. To konsument płaci podatek w cenie towaru lub usługi, podatek który nie zawsze trafia do budżetu, czasem do „kieszeni” nieuczciwego sprzedawcy. Często spotykaną sytuacją w punktach sprzedaży jest próba wydawania potwierdzenia zapłaty kartą płatniczą jako paragonu. Wydruk z karty, stanowiący dowód zapłaty kartą płatniczą lub kredytową nie zastępuje paragonu fiskalnego – mówią organizatorzy akcji.
Sprawdzajmy więc paragony. Zobaczcie film, kręcony ukrytą kamerą obrazujący praktyki wydawania paragonów w branży gastronomicznej.