
Rusza nabór do trzeciej edycji Programu „Moja Woda”. Można uzyskać nawet 80 proc. dofinansowania na instalację do zbierania deszczówki. Wartość wsparcia to nie więcej, niż 6 tys. zł na przedsięwzięcie.
Jest szansa na otrzymanie wsparcia na inwestycję w „małą retencję”. Rusza nabór zgłoszeń do programu „Moja Woda”. Program ma na celu ochronę zasobów wodnych oraz minimalizację zjawiska suszy w Polsce, poprzez zwiększenie poziomu retencji na terenie nieruchomości z budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym.
Program wspiera też wykorzystywanie zgromadzonych wód opadowych lub roztopowych dzięki rozwojowi zielono-niebieskiej infrastruktury.
Nabory do programu „Moja Woda” cieszą się dużym zainteresowaniem, na co zwrócił uwagę senator Marek Martynowski.
– Pierwsze dwa nabory rozeszły się, można powiedzieć, jak „ciepłe bułeczki”, bo w przeciągu dwóch, trzech miesięcy beneficjenci, którzy złożyli wnioski, otrzymali już środki i cała pula, w pierwszej edycji to 100 milionów, a w drugiej 130 milionów, rozeszły się. Teraz też do dyspozycji jest 130 milionów zł. Celem jest to, żeby zatrzymywać te bezcenne wody opadowe tutaj na miejscu. W pierwszych dwóch edycjach jest to 2,5 miliona metrów sześciennych wody, które zostają zatrzymane. Po tej edycji chcemy, żeby to było już 3,7 mln metrów sześciennych – mówił senator Marek Martynowski.
Dotacja może wynieść nie więcej, niż 80% kosztów kwalifikowanych instalacji wchodzących w skład przedsięwzięcia i nie więcej niż 5 tys. zł na jedno przedsięwzięcie, a dla naboru ogłaszanego w 2023 r. nie więcej niż 6 tys. zł na jedno przedsięwzięcie.
– Jest to dotacja na wszelkie formy retencjonowania wód opadowych i roztopowych, między innymi zbiorniki zewnętrzne, podziemne, instalacje rozsączające, instalacje odprowadzające wody, oczka wodne i wszelkie inne formy, które zaproponują beneficjenci, a które będą realizowały cele programu – mówiła Magdalena Grodecka Dyrektor Wydziału Zamiejscowego WFOŚiGW w Płocku.
Beneficjenci
Beneficjentem końcowym programu są osoby fizyczne będące właścicielami, współwłaścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości, na której znajduje się budynek mieszkalny jednorodzinny z wyłączeniem nieruchomości, dla której udzielono już dofinansowania z Programu Moja Woda.
– Dofinansowanie dotyczy również właścicieli, współwłaściciel oraz użytkowników wieczystych nieruchomości, na których planuje się budowę lub na których rozpoczęto budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego, jednak z zastrzeżeniem, że budynki te muszą zostać oddane do użytkowania zgodnie z prawem, przed złożeniem dokumentów do wypłaty – zaznacza Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Oddanie do użytkowania może nastąpić albo poprzez uzyskanie decyzji zezwalającej na użytkowanie, albo poprzez uprawomocnienie się zgłoszenia.
Terminy i koszty kwalifikowane
Nabór wniosków dla WFOŚiGW prowadzony jest w trybie ciągłym. Terminy, sposób składania wniosków i ich rozpatrywania określone są w ogłoszeniu o naborze zamieszczonym na stronie internetowej WFOŚiGW.
Ogólny okres kwalifikowalności kosztów obejmuje okres od 01.06.2020 r. do 30.06.2024 r. Dla naboru ogłaszanego w 2023 r. okres kwalifikowania kosztów zaczął się 01.01.2023 r. i będzie trwał do 30.06.2024 r.
Koszty kwalifikowane: zakup, dostawa, montaż, budowa, rozbudowa, uruchomienie instalacji:
- do zbierania wód opadowych lub roztopowych z powierzchni nieprzepuszczalnych nieruchomości, tj. z dachów, chodników, podjazdów (np. łapacze, wpusty, osadniki rynnowe, odwodnienie liniowe, przewody odprowadzające wody opadowe bez rynien i rur spustowych);
- do magazynowania wód opadowych w zbiornikach (np. szczelne zbiorniki podziemne i naziemne) o sumarycznej pojemność minimum 2m3;
- do retencjonowania wód opadowych w tym roztopowych w gruncie (np. rozszczelnienie powierzchni nieprzepuszczalnych, studnie chłonne, drenaż, skrzynki rozsączające, zbiorniki otwarte);
- do retencjonowania wód opadowych w tym roztopowych na dachach – „zielone dachy” (warstwa drenażowa) bez kosztów nasadzeń;
- do wykorzystania retencjonowanych wód opadowych lub roztopowej (np. pompy, filtry, przewody, zraszacze, sterowniki, centrale dystrybucji wody, inne instalacje umożliwiające zagospodarowanie wody z istniejącego/nowobudowanego w ramach inwestycji zbiornika).
Jako wydatki kwalifikowane należy przyjąć wydatki na zakup oraz zainstalowanie komponentów i adaptacji istniejących instalacji, które będą trwałą częścią systemu umożliwiającego zatrzymanie wody opadowej lub roztopowej na terenie nieruchomości lub/i wykorzystanie magazynowanej wody na cele gospodarstwa domowego i przydomowych ogrodów.
Minimalna wartość kwalifikowanego zakresu przedsięwzięcia objętego wnioskiem o dofinansowanie to 2000 zł.
Ocenie będą podlegać tylko te wnioski, które wpłynęły w terminie naboru, zostały przesłane za pośrednictwem portalu beneficjenta w formie elektronicznej (aktywny PDF) i została złożona ich podpisana wersja (z tożsamą sumą kontrolną).
O zachowaniu terminu złożenia wniosku decyduje data jego wpływu do WFOŚiGW w wersji papierowej albo na skrzynkę podawczą Funduszu znajdującą się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
Nabór wniosków może zostać zakończony albo wstrzymany, o czym osoby biorące udział będą poinformowane poprzez portal beneficjenta oraz stronę internetową WFOŚiGW.
Wypłata dofinansowania
W przypadku pozytywnej decyzji w sprawie dofinansowania, Beneficjentowi zostaje przesłane pismo (z wykorzystaniem operatora pocztowego lub przy użyciu poczty elektronicznej) z informacją o przyznaniu dofinansowania na warunkach określonych we wniosku o dofinansowanie. Odebranie pisma będzie stanowiło zawarcie umowy.
Wypłata przyznanego dofinansowania nastąpi po przedłożeniu przez Beneficjenta wniosku o płatność, zgodnego z formularzem zamieszczonym na stronie internetowej Funduszu wraz z wymaganymi załącznikami w szczególności, kopiami faktur/rachunków lub innymi równoważnymi dokumentami księgowymi poświadczonymi „za zgodność z oryginałem” wraz z dowodami zapłaty (jeśli płatność nie była dokonana gotówką), kserokopią protokołu odbioru końcowego (poświadczoną „za zgodność z oryginałem”) lub protokołem z samodzielnego montażu, dokumentacją fotograficzną realizowanego przedsięwzięcia (wykonaną na różnych etapach realizacji).
Beneficjent powinien złożyć prawidłowo wypełnione i kompletne dokumenty do wypłaty w terminie do 31.07.2024 r. (zakończenie przedsięwzięcia nie później niż do 30.06.2024 r.) Brak złożenia prawidłowo wypełnionych i kompletnych dokumentów do wypłaty we wskazanym terminie może skutkować rozwiązaniem umowy o dofinansowanie.
O zachowaniu terminu złożenia dokumentów do wypłaty decyduje data ich wpływu do WFOŚiGW w wersji papierowej lub na skrzynkę podawczą Funduszu znajdującą się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
W przypadku nieruchomości, na których dopiero planuje się budowę, lub na których rozpoczęto budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego, budynki te muszą zostać oddane do użytkowania zgodnie z prawem, nie później niż w dniu złożenia dokumentów do wypłaty. Oddanie do użytkowania może nastąpić albo poprzez uzyskanie decyzji zezwalającej na użytkowanie lub poprzez uprawomocnienie się zgłoszenia.
A pan senator to tu z jakiej „beczki”?
Polansować się a potem wstawiać relacje na fb. Żenada…
Taki obłudnik aż się nie dobrze robi jak się patrzy
C.uj a nie dofinansowanie. To zwrot kosztów, ale na zasadach, że „może”. Wydaj 6 koła i może ci damy, może nie damy, może wstrzymamy, może zakończymy. Może frajer jesteś?
Nie ma żadnego dofinansowania. Jest tylko częściowy zwrot poniesionych kosztów wykonanej instalacji o ile nie odrzucą wniosku. Pismaki w tytule okłamują czytelników.