Prace nad specjalnym typem asfaltów rozpoczęły się w spółce ORLEN Asfalt. Nowy produkt ma charakteryzować się zmniejszonym śladem węglowym.
Opracowanie ekologicznego asfaltu to jedno z działań Grupy ORLEN, wpisujących się w strategię ORLEN2030, zakładającą rozwój innowacyjnych, przyjaznych środowisku rozwiązań. Jak wyjaśnia Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN, firma w pełni wykorzystuje potencjał swoich spółek, w których powstają wysokiej jakości nowatorskie projekty. Koncern będzie mógł je wdrażać, skutecznie realizując strategiczne dla przyszłości firmy przedsięwzięcia.
– Sieć drogowa to kluczowy element krajowej gospodarki, dlatego ORLEN Asfalt konsekwentnie angażuje się w prace nad nowymi produktami, które pozytywnie wpłyną na jakość dróg w Polsce, a jednocześnie ograniczą oddziaływanie budownictwa drogowego na środowisko – tłumaczy Daniel Obajtek.
Przypomnijmy, że ORLEN Asfalt w 2020 roku zainicjował program badawczy pn. „Asfalty przyjazne środowisku”. Prace, które prowadzi spółka są związane ze stworzeniem specjalnego rodzaju produktów, które będą charakteryzować się zmniejszonym śladem węglowym.
Zaczną budować lepsze drogi? Jest propozycja szkoleń dla samorządów
Marek Pietrzak, Prezes Zarządu ORLEN Asfalt wyjaśnia, że spółka jest współodpowiedzialna za rozwój drogownictwa w Polsce.
– Naszym priorytetem jest to, by drogi były bezpieczne i trwałe, a materiały, z których powstają, jak najbardziej ekologiczne. Dlatego nieustannie podejmujemy prace nad nowymi typami asfaltów, które spełniają te kryteria. Koniunktura w budownictwie drogowym to dla nas dodatkowy impuls do tworzenia innowacyjnych rozwiązań, a tym samym umacniania pozycji spółki na konkurencyjnym rynku – mówi Marek Pietrzak, Prezes Zarządu ORLEN Asfalt.
Kierunki rozwoju krajowej infrastruktury drogowej, a tym samym popyt na asfalty w Polsce, wyznaczają przede wszystkim realizacje inwestycji ujętych w „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023” oraz w mniejszych programach, takich jak „Rządowy Fundusz Dróg Samorządowych” czy „Program budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030”.

Pierwsze innowacyjne produkty, których stosowanie bezpośrednio przekłada się na efekt ekologiczny, ORLEN Asfalt wprowadził już w 2014 roku. Na polskim rynku pojawiły się wówczas asfalty wysokomodyfikowane polimerami ORBITON HiMA. Badania tej technologii potwierdziły pozytywny wpływ na ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Zastosowanie asfaltów typu HiMA znacząco zwiększa trwałość budowanej drogi, a to pozwala zmniejszyć liczbę niezbędnych remontów tych nawierzchni asfaltowych. W konsekwencji rzadziej występują utrudnienia w ruchu, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Efektem tego jest niższa emisja gazów emitowanych do atmosfery przez silniki spalinowe.
Prace ORLEN Asfalt nad ekologicznymi materiałami do budowy dróg wpisują się w strategię Grupy ORLEN, która jest odpowiedzią na Europejski Zielony Ład. To nowa ścieżka rozwoju gospodarczego Unii Europejskiej, której głównym celem jest neutralność klimatyczna UE do 2050 roku, co oznacza wyeliminowanie emisyjnych technologii z unijnej gospodarki.
Drogi będą długowieczne? Płocka spółka współpracuje przy innowacyjnej technologii


W latach 1980 zarejestrowano w Urzędzie Patentowym PRL i udzielono patentu na „Sposób wytwarzania czystego tzn 100% asfaltu. Na szczęście nie znalazł się nikt zainteresowany wdrożeniem tego patentu do produkcji z uwagi na te 100% – nie było wiadomo co to jest czysty asfalt, co z nim zrobić, nie znalazł sie tez nikt chętny na pójscie w taką 100% czystośc. .
Teraz zapowiada się prawdziwy absolutny szczyt nowoczesności i innowacyjności : ASFALT EKOLOGICZNY.
Jak tak dalej pójdzie to ekologiczne też: smoła pogazowa, smoła węglowa, lepik, benzyna, olej napędowy, olej opałowy, plastiki, węgiel a nawet beton i betonowe drogi.
Widac że dobrze się ma bełkot i zużyciem terminów: rozwój, nowoczesnośc, innowacyjność oraz postęp w wypisywaniu bredni z użyciem słów EKOLOGIA, EKOLOGICZNE PRODUKTY, EKOLOGICZNE TECHNOLOGIE.