W Płockiej Galerii Sztuki odbyła się premiera projektu audiowizualnego Ubiel, który swoją nazwę zaczerpnął od miejsca narodzin Stanisława Moniuszki. To jeden z elementów upamiętnienia Roku Moniuszkowskiego, przygotowany przez PGS i Fundację Nobiscum.
Jak wyjaśniali w zaproszeniu organizatorzy, inspiracją do tego ambientowo-eksperymentalnego projektu muzycznego, który w sobotę, 27 kwietnia zagościł w Płockiej Galerii Sztuki, stało się siedem kameralnych kompozycji Moniuszki.
– Jednak ich charakter zmienił się do tego stopnia, że trudno mówić tu o adaptacji, a raczej o pochodnych, autonomicznych bytach – tłumaczą organizatorzy widowiska.
Projekt Ubiel stworzyli Piotr Dąbrowski (muzyka) i Tom Skof (wizualizacje), realizowany jest przez Fundację Nobiscum, dzięki dofinansowaniu otrzymanemu z środków Urzędu Miasta Płocka. A skąd nazwa? Otóż Ubiel to wyludniona wioska z folwarkiem, niedaleko Mińska, w której stał dworek Czesława Moniuszki, ojca przyszłego kompozytora. Obecnie po zabudowaniach nie ma śladu, ale na ich miejscu stoi pamiątkowy obelisk.
Piotr Dąbrowski – płocki muzyk, producent, realizator dźwięku. W ostatnim czasie skupiony na eksplorowaniu możliwości systemu modularnego, różnorodnego instrumentarium elektronicznego i elektroakustycznego a także eksperymentujący z taśmą i technikami dubowymi. Tworzy głównie w estetyce ambientowej, nie stroniąc również od trudnych do sklasyfikowania poszukiwań dźwiękowych i field recordingu. Jest kuratorem płockiego cyklu koncertowego Sygnał/Szum.
Tom Skof – prezentuje swoją twórczość podczas koncertów audiowizualnych, imprez klubowych oraz jako realizator multimediów. Motywem przewodnim jego pracy jest relacja obrazu i dźwięku, ich interakcja i połączenie. Swoje projekty opiera na eksperymentowaniu z miksowaniem i generowaniem obrazu na żywo. Od 6 lat współtworzy z Krzysztofem Ostrowskim (Freeze) projekt audiowizualny Soundscape Mirror. W ramach kolektywu przygotowują instalacje audiowizualne, koncerty oraz wydarzenia interdyscyplinarne. Obecnie koncentruje się na eksploracji generatywnych form wizualnych.