Od kilku lat mówi się o konieczności poszerzenia drogi wyjazdowej z Płocka w kierunku Wyszogrodu i dalej – Warszawy. Jak pisaliśmy w sierpniu br., inwestycja miała rozpocząć się już w 2017 roku, jednak nie było dotychczas podpisanego porozumienia między miastem a GDDKiA, a ta ostatnia instytucja czekała na podpisanie programu inwestycyjnego przez ministra. Jak wygląda sytuacja na dzisiaj?
Wyjazd z Płocka w kierunku Warszawy obecnie jest dla kierowców… powiedzmy delikatnie – nieprzyjemny. Codziennie tworzą się tam korki, a wystarczy niewielka kolizja, by ulic Wyszogrodzka w tym miejscu była całkowicie zablokowana. Aby tego uniknąć, musiałaby powstać druga nitka jezdni, co planowane jest od kilku lat.
Przypomnijmy – w 2016 roku GDDKiA ogłosiła, że trasa nr 62 z Płocka do Wyszogrodu zostanie w 2017 r. przebudowana na wzór obwodnicy Gostynina (2+1), natomiast prezydent Andrzej Nowakowski przekazał, iż również w 2017 r. zostanie w porozumieniu z GDDKiA zbudowana druga nitka ul. Wyszogrodzkiej, od Zielonego Jaru do skrzyżowania z ul. Harcerską.
Sierpień 2017: Czekamy na podpis ministra
Urząd Miasta Płocka wyjaśniał nam w sierpniu br., że rozbudowa ul. Wyszogrodzkiej jest inwestycją Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a nie Urzędu Miasta Płocka.
– Wszystko, co możemy w tej kwestii zrobić to monitować, prosić, lobbować w GDDKiA, czy wspierać finansowo w zakresie, na jaki nam pozwalają przepisy i posiadany grunt (choć większość tej drogi znajduje się poza granicami miasta i gruntami należącymi do samorządu) – wyjaśniał Hubert Woźniak z zespołu współpracy z mediami płockiego ratusza.
Tłumaczył, że Gmina-Miasto Płock stworzyła projekt porozumienia z GDDKiA, na podstawie którego Płock mógłby wspólnie z GDDKiA inwestycję prowadzić. Projekt ten został przekazany do GDDKiA i w sierpniu ratusz jeszcze czekał na decyzję Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Małgorzata Tarnowska, pełniąca funkcję rzecznika prasowego GDDKiA, poinformowała nas wtedy, że Oddział w Warszawie GDDKiA przygotował Program Inwestycyjny dla inwestycji pn. „Rozbudowa DK 62 odcinek Płock-Wyszogród”. Miał on być realizowany po podpisaniu Programu przez Ministra, a tym samym przyznania finansowania dla tej inwestycji. Wówczas GDDKiA miała ogłosić przetarg na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, a następnie na wybór wykonawcy, który zrealizuje zadanie w systemie „projektuj i buduj”.
Grudzień 2017: Przetarg w przyszłym roku?
Długo oczekiwany podpis ministra infrastruktury i budownictwa stał się faktem we wrześniu 2017 r. Minister Andrzej Adamczyk zatwierdził wówczas do realizacji 14 Programów Inwestycji dla zadań drogowych, których łączny koszt to ponad 600 mln zł. Wśród nich znalazły się dwa zadania, dotyczące bezpośrednio Płocka i powiatu płockiego.
Po pierwsze, rozbudowana będzie droga krajowa nr 60 na odcinku Gostynin-Płock o długości 9,3 km, m.in. przez dostosowanie konstrukcji drogi do nośności 115 kN/oś, przebudowę istniejących i budowę nowych chodników, budowę ścieżek rowerowych, przebudowę skrzyżowań, remont ronda, budowę zatok autobusowych, przebudowę oświetlenia ulicznego. Okres realizacji robót zaplanowano na lata 2020-2022.
Druga inwestycja to właśnie rozbudowa drogi krajowej nr 62 na odcinku Płock-Wyszogród. W ramach tego zadania, rozbudowany zostanie odcinek drogi krajowej nr 62 o długości 30 km, m.in. przez dostosowanie konstrukcji drogi do nośności 115 kN/oś, budowę ciągów pieszych, przebudowę skrzyżowań, przebudowę istniejących i budowę nowych zatok autobusowych, przebudowę oświetlenia ulicznego. W celu poprawy przepustowości drogi, na odcinku od km 123,612 do km 128,800 dobudowany będzie trzeci pas ruchu do obsługi zjazdów i skrzyżowań. Okres realizacji robót i w tym przypadku zaplanowano na lata 2020-2022.
Zakres inwestycji obejmuje trzy etapy:
- Odcinek od al. Armii Krajowej do drogowego obiektu inżynierskiego przekroczenia rzeki Rosicy w Płocku wraz z obiektem w Płocku.
- Odcinek od drogowego obiektu inżynierskiego przekroczenia rzeki Rosicy do skrzyżowania ul. Wyszogrodzkiej z ul. Harcerską w Płocku.
- Odcinek od skrzyżowania ul. Wyszogrodzkiej z ul. Harcerską (wraz ze skrzyżowaniem) do granicy Płocka (poszerzenie istniejącej drogi od strony południowej).
Prawdopodobnie na tym ostatnim odcinku, wskazanym również w mapie akustycznej dla Miasta Płocka, będzie konieczne ustawienie ekranów akustycznych, ale to wykaże opracowanie w zakresie ochrony środowiska.
Inwestorem całego zadania, również w granicach miasta Płocka, jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Zgodnie z planem, w przyszłym roku powinien zostać ogłoszony przetarg na stworzenie programu funkcjonalno-użytkowego tej inwestycji wraz z decyzjami środowiskowymi, być może uda się również wybrać wykonawcę prac budowlanych. Na rozpoczęcie remontu trzeba będzie jednak zaczekać co najmniej do 2019 roku, chociaż bardziej prawdopodobny termin, zgodnie z informacjami na stronie ministerstwa infrastruktury i budownictwa, to 2020 rok.
Dodaj swój komentarz