Płocczanie zgłaszają do Miejskiego Rzecznika Konsumentów oszustwa, związane z zakupami przez internet. Warto uważać, szczególnie przy zawieraniu umów na stronach sklepów internetowych: www.mojezakupy.net oraz www.enbutique.com.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Miejski Rzecznik Konsumentów informuje, że w związku z licznie wpływającymi skargami od konsumentów na działania dwóch sklepów internetowych: www.mojezakupy.net oraz www.enbutique.com oraz w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa, Prezes UOKIK złożył zawiadomienie do Prokuratury.
– Do UOKiK napływają skargi konsumentów na działania dwóch sklepów internetowych: www.mojezakupy.net oraz www.enbutique.com, które sprzedają markową odzież przez internet – informuje Miejski Rzecznik Konsumentów. – Pierwszy prowadzony jest przez spółkę Loras z Warszawy, natomiast drugi – przez Heligo Polska z Poznania. Prezesem zarządu tych dwóch spółek jest ta sama osoba. Obie strony internetowe mają podobną szatę graficzną oraz ten sam numer infolinii – wyjaśnia.
Konsumenci są zachęcani do zakupu towarów dużymi promocjami lub obniżkami cen. Jednak, jak wynika z sygnałów docierających zarówno do Biura Rzecznika Konsumentów, jak również do UOKiK, zakupione towary nigdy nie trafiają do nabywców, zaś w przypadku odstąpienia od umowy – konsumenci nie otrzymują zwrotu poniesionych kosztów.
Urząd złożył w tej sprawie zawiadomienie do Prokuratury Rejonowej Warszawa-Ochota. Przypomina również, że zawsze w sytuacji podejrzenia oszustwa, poszkodowane osoby powinny jak najszybciej zawiadomić Policję lub Prokuraturę.
Jeśli konsument nie otrzymał towaru ani zwrotu środków, a płacił kartą, może odzyskać pieniądze dzięki tzw. procedurze chargeback.
W tym celu musi złożyć reklamację do banku. Następnie dokumenty są przekazywane do odpowiedniego centrum rozliczeniowego, które kontaktuje się w tej sprawie ze sprzedawcą. Cała procedura przebiega bez konieczności czynnego udziału konsumenta. Jeśli żądanie klienta jest zasadne, otrzymuje zwrot wszystkich utraconych środków na konto.
W przypadku pojawienia się pytań lub problemów z ww. sklepami internetowymi Rzecznik prosi o kontakt z Biurem Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Płocku, al. Piłsudskiego 6, II piętro w celu uzyskania porady prawnej.
Jak sprawdziliśmy, na dzisiaj obydwie strony nie są dostępne w internecie. Być może jednak firma otworzy kolejne, warto więc zachować ostrożność przy zawieraniu umów drogą elektroniczną.