REKLAMA

REKLAMA

ORLEN otwiera pierwszą mobilną stację ładowania wodoru

ORLEN Bez Tajemnic

REKLAMA

W Krakowie działa już pierwsza w Polsce mobilna stacja tankowania wodoru, uruchomiona przez PKN ORLEN. Służyć będzie zeroemisyjnemu autobusowi krakowskiej komunikacji miejskiej, która testuje pojazd. Wodór pochodzi z biorafinerii Grupy ORLEN w Trzebini.

Zeroemisyjny autobus, który testowany jest przez krakowską komunikację miejską, po pełnym zatankowaniu wodoru będzie mógł przejechać do 350 km. Mobilna stacja tankowania wodoru jest kolejną inwestycją, która wpisuje się w ogłoszoną w tym roku strategię wodorową Grupy ORLEN. Do 2030 roku na realizację projektów wodorowych Koncern przeznaczy 7,4 mld zł. Zgodnie z zapowiedziami, w przyszłym roku otwarte zostaną kolejne dwie stacje wodorowe w Polsce, które będą dostępne dla wszystkich użytkowników pojazdów napędzanych paliwem wodorowym.

Przeczytajrównież

Jak podkreślał podczas konferencji prasowej 24 czerwca br. Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN, Koncern konsekwentnie realizuje zadania, które zapewnią Polakom bezpieczeństwo energetyczne, a koncernowi stabilny, długofalowy rozwój i silną pozycję w Europie.

Reklama. Przewiń aby czytać dalej.

– Wzmacniamy kompetencje w obszarze paliw alternatywnych, w tym wodoru, który będzie odgrywał coraz większą rolę w rozwoju motoryzacji i jest uważany za jeden z kluczowych elementów transformacji energetycznej. Planowane inwestycje wodorowe w horyzoncie strategii do 2030 roku uplasują nas jako lidera i partnera pierwszego wyboru w budowaniu gospodarki wodorowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Szczególnie duży potencjał dla tego paliwa widzimy w transporcie publicznym. Pierwszą mobilną stację uruchomiliśmy w Krakowie, a nasze plany zakładają budowę kolejnych nie tylko w Polsce, ale także za granicą – tłumaczył Daniel Obajtek.

Fot. PKN ORLEN

Satysfakcji z inwestycji nie ukrywał prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski.

– Od wielu lat Kraków inwestuje w transport, który będzie odpowiadał wszystkim normom unijnym. Wszystkie autobusy spełniają już te normy, część z nich to pojazdy elektryczne – wymieniał Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Jak zapowiedział, już wkrótce pierwszy autobus na wodór wyjedzie na ulice Krakowa.

– Są to początki linii wodorowej, które będą się rozwijały. Dotychczas problemem były stacje ładowania. Teraz ten problem mamy rozwiązany – podkreślał prezydent Krakowa.

Prezes ORLENU zaznaczył natomiast, że obecnie prowadzenie biznesu wymaga swoistej transformacji.

– Nie unikniemy tego, to jest przyszłość. Biznes ma sens, jeśli łączy się go z innymi zadaniami. Taki przykład mamy tutaj – mówił Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Jak przypominał, niedawno w Trzebini został wybudowany hub wodorowy. To właśnie z niego zostanie zasilona mobilna stacja ładowania wodoru w Krakowie. Kolejne instalacje budowane są we Włocławku i w Płocku.




– Do końca tej dekady wybudujemy 10 hubów wodorowych, zarówno w Polsce, jak i regionie. W przeciągu 8 lat wybudujemy około stu stacji wodorowych, najbliższe powstaną dla wszystkich użytkowników w Poznaniu i Katowicach, następne w Wałbrzychu, Pile i Włocławku. Będziemy cały czas zwiększać ich ilość. Bardzo mocno inwestujemy, by ten wodór był nisko i zeroemisyjny. Inwestujemy też w badania, m.in. w Centrum Badawczo-Rozwojowym w Płocku. Bez tych inwestycji nie będziemy konkurencyjni – tłumaczył Daniel Obajtek.

Nowe stacje wodorowe ORLEN wybuduje w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce powstanie ok. 57 stacji, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.

Mobilna stacja tankowania wodoru została uruchomiona w zajezdni autobusowej krakowskiej komunikacji miejskiej. Dostawy wodoru odbywają się z należącej do spółki ORLEN Południe rafinerii w Trzebini, za pomocą „bateriowozu”, czyli kontenera ze zbiornikami, w którym jest zmagazynowane 400 kg wodoru. To ilość, która pozwala zatankować do pełna miejski autobus wodorowy ponad 11 razy.

Fot. PKN ORLEN

Autobus wodorowy, z którego będą mogli korzystać mieszkańcy Krakowa, jest pojazdem całkowicie zeroemisyjnym, który „emituje” jedynie parę wodną. Wyposażony jest w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW i 5 zbiorników wodoru o łącznej pojemności ponad 35 kg. Autobus może przejechać na jednym pełnym tankowaniu do 350 km.

Jest to pierwsza inwestycja tego typu, zrealizowana przez PKN ORLEN we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie. Przypomnijmy jednak, że dotychczas Koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z ponad 20 polskimi miastami i 6 przedsiębiorstwami, które są potencjalnymi odbiorcami produkowanego przez Grupę ORLEN wodoru, w tym również z Komunikacją Miejską w Płocku. Dodatkowo, w maju br. podpisane zostało porozumienie o strategicznej współpracy z firmą Alstom przy dostawach bezemisyjnych, ekologicznych pociągów i paliwa wodorowego dla publicznego transportu kolejowego.

Zgodnie ze strategią wodorową, do 2030 r. koncern przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycje w wodór oparty o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych. Dzięki temu, blisko połowa wytwarzanego w Grupie ORLEN wodoru będzie nisko- i zeroemisyjna.

REKLAMA

Inni czytali również

Kolejny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU