REKLAMA

ORLEN, Biedronka i PGNiG to najcenniejsze polskie marki. Co na kolejnych miejscach?

REKLAMA

Po raz 15. „Rzeczpospolita” opublikowała Ranking Najcenniejszych Polskich Marek. W tegorocznej edycji wyceniono 220 marek, a na szczycie listy uplasował się PKN ORLEN. Marka płockiego koncernu wyceniana jest już na blisko 10 mld zł, co oznacza, że od poprzedniej edycji jej wartość wzrosła dwukrotnie.

„Rzeczpospolita” przygotowała Ranking Najcenniejszych Polskich Marek 2021 na podstawie wyceny 220 marek. Każda z nich musiała powstać w Polsce, a jej obecna wartość musiała wynosić co najmniej 10 mln zł. Ranking obejmował najróżniejsze sektory – od paliwowego do spożywczego.

W kategorii ogólnej, na najcenniejszą polską markę, 3. miejsce zajęła marka PGNiG, warta ponad 6 mld zł. Drugie miejsce to marka Biedronka, należąca do Jeronimo Martens Polska, warta 7,25 mld zł. Pierwsze miejsce, ze znaczną przewagą, zajął ORLEN, którego wartość wyceniono na ok. 10 mld zł.

Jak podkreślił Daniel Obajtek, PKN ORLEN jest nowoczesną marką i wizytówką polskiego biznesu.

– Wyróżnienie to potwierdza, że rozwijamy się we właściwym kierunku, a rynek docenia nasze sukcesy. Konsekwentnie wzmacniamy także globalną rozpoznawalność. Oferujemy produkty i usługi na światowym poziomie. Są one dostępne już w ponad 110 krajach na 6 kontynentach. Budujemy silny koncern multienergetyczny o zdywersyfikowanych przychodach, który będzie efektywnie konkurował na międzynarodowym rynku i odpowiadał na wyzwania związane z transformacją energetyczną. Inwestycje realizowane m.in. w nisko- i zeroemisyjne źródła energii jeszcze bardziej wzmocnią Grupę ORLEN, z korzyścią dla akcjonariuszy, klientów i całej polskiej gospodarki – zaznaczył Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Przypomnijmy, że PKN ORLEN w ubiegłym roku osiągnął jeden z najlepszych wyników finansowych wśród firm z sektora oil and gas. Grupa ORLEN w całym 2020 roku wypracowała skonsolidowany zysk netto w wysokości 2,8 mld zł, uwzględniając odpisy na aktywach oraz zysk na okazyjnym nabyciu akcji spółki Energa. W tym czasie kontynuowała kluczowe inwestycje rozwojowe, na które zgodnie z planem przeznaczyła łącznie 9 mld zł. W 2020 roku rekordowy wynik EBITDA wypracowały segment detalu i energetyki.

Adam Burak, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Komunikacji i Marketingu tłumaczył, że dużą rolę w budowaniu pozycji marki pełni marketing i sponsoring, dlatego bardzo ważne jest właściwe zarządzanie tymi obszarami i realizacja ambitnych projektów, które wspierają działania biznesowe Koncernu.

– Doskonałym przykładem jest sponsoring sportu i kultury. Tylko w 2020 roku uzyskaliśmy z niego w światowych mediach ekwiwalent reklamowy na poziomie 800 mln zł – mówi Adam Burak.



Stabilna sytuacja finansowa koncernu, a także konsekwentnie realizowane plany rozwojowe we wszystkich obszarach działalności, umożliwiły zarekomendowanie przez Zarząd PKN ORLEN wypłaty dywidendy za 2020 rok na poziomie 3,5 zł na akcję, pomimo panującej w ubiegłym roku pandemii koronawirusa.

Pierwszy kwartał 2021 roku był kontynuacją bardzo dobrych wyników. Grupa ORLEN zakończyła go z zyskiem operacyjnym EBITDA LIFO na poziomie 2,4 mld zł i osiągnęła ok. 1,9 mld zł zysku netto. Ponownie rekordowy wynik zanotował segment energetyki, który wypracował w pierwszych trzech miesiącach prawie 1,1 mld zł EBITDA LIFO, czyli ponad 2-krotnie więcej niż rok wcześniej. Solidny wynik zanotował także segment detalu i petrochemii.

Ranking najcenniejszych polskich marek przygotowywany jest w oparciu o kryteria finansowe i badania opinii konsumentów. Polega na utworzeniu zestawienia komercyjnych marek krajowych, według reprezentowanej przez nie wartości pieniężnej. Ranking dotyczy polskich marek, czyli takich, które zostały stworzone na polskim rynku, i dla których Polska jest wiodącym rynkiem. Oprócz kategorii ogólnej, przyznano także wyróżnienia w poszczególnych branżach.

W kategorii branża spożywcza 3. miejsce zajęła marka Żubrówka (ponad 350 mln zł), 2. miejsce – Mlekpol (ponad 500 mln zł), a 1. marka Sokołów (blisko 750 mln zł).

W kategorii instytucje finansowe 3. miejsce zajęła marka PEKAO (blisko 300 mln zł), 2. miejsce PKO Bank Polski (1,5 mld zł), a 1. miejsce marka PZU.

W kategorii handel i usługi​ 3. miejsce zajęła marka Inter Cars, 2. miejsce LOTTO, a 1. marka Biedronka.

Pełen ranking znajdziecie na tej STRONIE.

Zostań Patronem PetroNews.pl - Wspieraj swoje lokalne media KLIKNIJ!

REKLAMA

PowiązaneArtykuły

Komentarze 5

  1. była ale says:

    Biedronka nie jest polską marką.

  2. Jac says:

    Co za idiota pisze, że Biedronka to polska marka????

    • Piotrek says:

      Jak podaje Wikipedia. Założycielem sieci sklepów detalicznych Biedronka był przedsiębiorca Mariusz Świtalski, właściciel ELEKTROMISU. Pierwszy sklep sieci ”Biedronka” otwarto w Poznaniu przy ul. Newtona 6 kwietnia 1995r. W 1997r Jeronimo Martens odkupiło od Elektromisu 210 sklepów Biedronka i od tego czasu dynamicznie rozwija tę sieć sklepów więc jest polską marką bo powstała w Polsce zresztą w artykule jest to wyraźnie napisane. Więc obrażanie autora tego artykułu jest nie na miejscu i świadczy tylko o nie znajomości tematu przez komentujących pod artykułem. Piotrek

  3. NOOOOO!!! says:

    Biedronka jest z Portugalii

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

Reklama

Najchętniej dzisiaj czytane

Reklama


REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU