REKLAMA

REKLAMA

ORLEN bez tajemnic: Czym zajmuje się Unipetrol? [FILM]

REKLAMA

Jaką działalność prowadzi czeska spółka Grupy ORLEN – Unipetrol? Dlaczego stacje Benzina wyróżniają się na czeskim rynku? I co ma wspólnego Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Karlowych Warach ze spółką ORLENU? Tym razem nasz cykl „ORLEN bez tajemnic” przenosi się za południową granicę Polski.

Praga – jedno z najpiękniejszych miejsc na świecie. To tu mieści się główna siedziba spółki Unipetrol, której pakiet kontrolny PKN ORLEN zakupił jeszcze w 2005 roku, a od października 2018 roku jest jej wyłącznym właścicielem. Podczas wyjazdu studyjnego dowiedzieliśmy się, w jaki sposób PKN ORLEN stał się właścicielem czeskiej spółki, dlaczego jednym z produktów Unipetrolu jest… miód, z czego produkowane jest biopaliwo przyszłości, a także kiedy powstała najstarsza drużyna hokeja w Czechach.

PRZESZŁOŚĆ

Unipetrol jest holdingiem, w którego portfolio znajduje się przetwarzanie ropy naftowej, a także produkcja, dystrybucja i sprzedaż paliw oraz produktów petrochemicznych (zwłaszcza tworzyw sztucznych i nawozów) w Czechach i Europie Środkowej.

Reklama. Przewiń aby czytać dalej.

Historia obecnej grupy Unipetrol sięga roku 1939. To wówczas rozpoczęto budowę fabryki chemicznej STW w Záluží u Litvínova. W latach 1975-1976 uruchomiono tam produkcję polipropylenu i polietylenu, natomiast w 1979 r. – instalację do produkcji etylenu. Dwa lata później zakończono budowę nowej rafinerii Litvínov (NRL). Przełomowy dla działalności firmy był rok 1993, kiedy to dokonywała się restrukturyzacja przemysłu rafineryjno-petrochemicznego oraz ówczesnego Chemopetrolu – ten został później włączony do Unipetrolu.

Fot. Benzina

Nazwa Unipetrol zaczęła funkcjonować w 1994 r. – wówczas spółkę założył Fundusz Majątku Narodowego, jako jeden z etapów prywatyzacji czeskiego przemysłu petrochemicznego.

– W 1994 roku powstał Unipetrol, który inkorporował zakłady rafineryjne, petrochemiczne albo wytwarzające rzeczy z nimi związane, takie jak np. oleje czy asfalty. Była to bardzo podobna sytuacja do tej w Polsce, kiedy powstała Nafta Polska – opowiadał podczas spotkania z płockimi dziennikarzami dyrektor ds. inwestycji Unipetrolu, Piotr Kearney. – W 2005 roku sprzedano 63 proc. udziałów w spółce, które należały do państwa, w drodze przetargu. PKN ORLEN wygrał ten przetarg. Trzynaście lat zajęło, aby stał się stuprocentowym właścicielem Unipetrolu – tłumaczył Piotr Kearney.

Dodajmy, iż ze złożonych w 2004 roku ofert rząd czeski zakwalifikował jedynie wstępne oferty polskiej spółki, węgierskiej firmy MOL oraz ofertę Shella. Ostateczną ofertę złożył wyłącznie PKN ORLEN – 11,3 mld CZK za 63 proce. udziałów w Unipetrolu i 1,7 mld CZK za wierzytelności ČKA wobec spółek Unipetrolu. Oferta ta została przyjęta w kwietniu 2004 r., a proces sprzedaży został zakończony w 2005 r.

Fot. Benzina

W kwietniu 2015 r. Unipetrol stał się jedynym akcjonariuszem spółki Česká Rafinerská, natomiast w grudniu 2015 r. spółka przejęła 68 stacji benzynowych firmy OMV na terenie Czech.

W ramach restrukturalizacji Grupy Unipetrol, pod koniec 2015 r. doszło do połączenia spółek Unipetrol RPA i Benzina pod wspólną nazwą Unipetrol RPA. Benzina zaczęła działać jako wyodrębniona jednostka organizacyjna tego przedsiębiorstwa.

Sama marka Benzina powstała w 1953 roku, jeszcze w Czechosłowacji. Po 1989 roku Benzina została sprywatyzowana. Dopiero teraz, już w ramach Grupy ORLEN, Benzina wraca na Słowację jako lider rynku czeskiego, na którym prowadzi 413 stacji paliw, z udziałem w sprzedaży paliw na poziomie blisko 25 proc.

TERAŹNIEJSZOŚĆ

Rafineria i petrochemia

Obecnie Unipetrol jest jedynym przetwórcą ropy naftowej w Republice Czeskiej i zalicza się do dziesięciu największych czeskich firm pod względem wysokości sprzedaży. Do spółki należą dwie rafinerie – w Litvinovie oraz w Kralupach. To właśnie dzięki nim spółka ma silną pozycję w regionie nie tylko w produkcji paliw, ale i petrochemikaliów.

Oprócz marki Benzina, do Unipetrolu należy też firma Spolana, jedyny czeski producent polichlorku winylu i kaprolaktamu. Spolana wraz z Anwilem posiadają instalacje o łącznych zdolnościach wytwórczych 475 tys. ton polichlorku winylu na rok, dzięki czemu ORLEN zajmuje 5. pozycję w tym segmencie na europejskim rynku.

Grupa posiada też bloki energetyczne w Litvinovie, Spolanie, Kolinie i Pardubicach. Dwa pierwsze są opalane głównie węglem brunatnym, a dwa pozostałe gazem.

Od 3 lipca 2019 r. zarząd Unipetrolu tworzą: Tomasz Wiatrak – Prezes Zarządu, Katarzyna Woś – Wiceprezes Zarządu, Maciej Libiszewski – Wiceprezes Zarządu, Tomáš Herink – Członek Zarządu, Marek Kaszuba – Członek Zarządu oraz Przemysław Wacławski – Członek Zarządu.

– Nasz zakład petrochemiczny, rafinerie w Litvinowie i Kralupach, są takimi miniaturkami PKN ORLEN w Płocku – tłumaczył podczas spotkania z płockimi dziennikarzami Przemysław Wacławski, członek zarządu ds. finansowych Unipetrolu. – Pod kątem obrotu jesteśmy 5. firmą w Czechach – dodał.

Przemysław Wacławski, fot. PetroNews

– Unipetrol jest największą firmą petrochemiczno-rafineryjną w Czechach – mówił z kolei dyrektor ds. inwestycji Piotr Kearney. – Jesteśmy tu jedyną firmą, przerabiającą ropę naftową, a także wytwórcą i dystrybutorem licznych paliw, olejów czy środków smarowych, plastików i nawozów – wymieniał.

Piotr Kearney, fot. PetroNews

Benzina

Podczas spotkania w nowoczesnym pod względem architektonicznym budynku spółki, mieliśmy okazję dowiedzieć się szczegółów na temat samej marki Benzina, prowadzącej największą sieć stacji paliw w Republice Czeskiej. Kojarzy się ona Czechom bardzo ciepło, bo na tym rynku istnieje od 61 lat.

Polscy klienci, którzy odwiedzą stacje tej marki, poczują się jak na dobrze im znanych stacjach ORLENU ze Stop Cafe. Podobne obrandowanie, kolorystyka, wyposażenie, a nawet płytki w toalecie sprawią, że nie będziemy mieli problemu z korzystaniem z usług stacji. Podobne jak w Polsce są też paliwa – oprócz paliw EFECTA o właściwościach czyszczących, Benzina oferuje również paliwa premium VERVA, a także szeroki asortyment gastronomiczny.




Stacja Benzina, fot. PetroNews

– Czeski rynek jest inny, niż polski – tłumaczył nam dyrektor marketingu Benzina Jakub Kosmowski. – Czeskie stacje nigdy nie były postrzegane jako takie, które muszą wyróżniać się wysoką jakością wykonania wnętrz. My postawiliśmy na renowację naszych obiektów, aby uprzyjemnić klientom pobyt na stacji. Upraszczamy też proces zakupowy dla naszych klientów, prowadzimy również inwestycje, aby rozwijać sieć, czyli kupujemy stacje i przekształcamy je w koncept Stop Cafe 2.0 – wyjaśniał Jakub Kosmowski.

Jakub Kosmowski, fot. PetroNews

Jan Suchocki, szef wsparcia i rozwoju sieci Benzina potwierdził, że rynek czeski jest bardzo różny od polskiego.

– Czechy są małym krajem, ale działa tu aż 7 tys. stacji paliw. Są to zarówno stacje publiczne, jak Benzina, OMV czy Shell, które są ogólnodostępne dla wszystkich konsumentów, jak i stacje niepubliczne albo półpubliczne, które są zlokalizowane przy zakładach pracy czy firmach transportowych. Kupują one paliwo na rynku hurtowym, ale nie sprzedają ich do indywidualnego konsumenta, lecz używają na potrzeby własne – tłumaczył Jan Suchocki.

Jan Suchocki, fot. PetroNews

Czechy mają aż 5,4 stacji na 100 km dróg, czyli średnio co 20 km spotkamy stację paliw. Powoduje to, iż rynek jest tu dużo trudniejszy, niż w Polsce, gdzie ten przelicznik wynosi 1,6 stacji na 100 km dróg. Mimo tego, Benzina od kilku lat rośnie w siłę. Obecnie ma 413 stacji na czeskim rynku.

Teraz wkracza dodatkowo na rynek słowacki, gdzie w Malackach, nieopodal granicy słowacko-czeskiej, funkcjonuje już pierwsza stacja paliw pod marką Benzina. Na rynku słowackim działa obecnie ok. 900 stacji paliw, z których blisko połowa zarządzana jest przez 3 największych operatorów. ORLEN planuje przejęcie większych lub mniejszych sieci, a małym operatorom stacji będzie oferował korzystną współpracę franczyzową.

– Inwestycje w segmencie detalicznym na Słowacji traktujemy jako projekt długofalowy. Krok po kroku zamierzamy zwiększać nasz udział w rynku, aby finalnie stać się tu liczącym się graczem. Dlatego do końca tego roku na Słowacji powinno pojawić się 10 naszych stacji paliw pod marką Benzina – mówił Tomasz Wiatrak, Prezes Zarządu Unipetrolu.

Unipetrol a działalność społeczna

Od 2016 roku w Czechach aktywnie działa Fundacja Unipetrolu, która wspiera edukację chemiczną i techniczną. Spółka wraz ze swoimi pracownikami pomaga finansowo organizacjom non-profit i domom dziecka, organizując zbiórkę darów „Spełnione marzenia”. Od 2011 r. firma przyznała tego typu instytucjom ponad 1,5 miliona koron. Kolejne miliony przekazane zostały gminom z otoczenia firmy, a czeskie samorządy wykorzystują te środki na rozwój infrastruktury i działalność w sferze socjalnej, kulturalnej, społecznej i sportowej.

Unipetrol od wielu lat prowadzi też akcję zarybiania rzek Bíliny i Łaby. Od 2010 r. wędkarze wraz z czeską spółką wypuścili do tych rzek ponad 4,5 tys. kilogramów ryb. We współpracy z organizacją ekologiczną Alka Wildlife, Unipetrol (podobnie jak ORLEN w Płocku) opiekuje się sokołami wędrownymi, które co roku gnieżdżą się na kominach w zakładach produkcyjnych w Litvínovie, Kralupach nad Vltavou i Neratovicach.

Praga, fot. PetroNews

Od ubiegłego roku na terenie starego zakładu, produkującego czekoladę i sacharynę w Spolanie Neratovice, umieszczane są ule pszczele. Spółka może poszczycić się produkcją miodu kwiatowego, którego jakość została potwierdzona przez akredytowane laboratorium Pszczelniczego Instytutu Badawczego.

Spółkę z Grupy ORLEN dostrzeżemy również w działalności kultowego dla Czechów klubu hokejowego Litvínov, który powstał w 1945 roku – Unipetrol wspiera go od początku powstania, a obecnie jest właścicielem 70,95 proc. udziałów klubu. Głównym partnerem klubu od 2007 roku jest Benzina – to wówczas został nazwany HC VERVA Litvínov, od nazwy paliwa premium VERVA.

W trakcie wyjazdu mieliśmy okazję poznać jeszcze jedną prospołeczną działalność czeskiej spółki. Unipetrol kolejny już raz wsparł Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Karlovych Varach – najbardziej prestiżowy festiwal filmowy w środkowej i wschodniej Europie.

Fot. żona Prezydenta Havla – Dagmar Havlova i Tomasz Wiatrak, prezes Unipetrolu, materiały prasowe

W tym roku spółka Grupy ORLEN, która wspiera festiwal od roku 2005, przygotowała dla gości festiwalu koncert na rozpoczęcie w wykonaniu Czeskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej oraz popularne stoisko Stop Cafe w strefie relaksacyjnej. Benzina natomiast była oficjalnym dostawcą paliw dla wszystkich samochodów festiwalowych. W festiwalu uczestniczyli także trzej pracownicy Unipetrolu, którzy wygrali konkurs dla pracowników i otrzymali dzięki temu możliwość znalezienia się bezpośrednio w centrum festiwalowych wydarzeń.

Podczas wyjazdu studyjnego również płoccy dziennikarze mieli okazję zasiąść w sali kinowej na 1200 osób i obejrzeć jedną z propozycji tegorocznego festiwalu.

PRZYSZŁOŚĆ

Unipetrol to – podobnie jak cała Grupa ORLEN – przede wszystkim inwestycje w przyszłość. Od października 2018 r. za paliwo na stacjach Benzina można zapłacić przy dystrybutorze, używając aplikacji mobilnej Benzina Payments.

Jeśli mamy auto elektryczne, które w przyszłości ma zdominować rynek motoryzacyjny, możemy skorzystać z punktów ładowania na stacjach Benziny w 12 miejscach. Stacje elektryczne uruchomione wspólnie z Elektromobilita, oddział ČEZ Group można znaleźć m.in. w Břeclav, blisko autostrady D2, Siřejovice czy przy autostradzie numer D8. Warto podkreślić, że zainstalowano tam szybko ładujące stacje elektryczne, które umożliwiają większości samochodów elektrycznych naładować pojemność baterii w niecałe 25 minut.

– Chcemy zaoferować jak najszerszą gamę produktów i usług na stacjach Benzina – mówił Tomasz Wiatrak, Prezes Zarządu Grupy Unipetrol. – Dodatkowo przy konwencjonalnych paliwach, oferujemy także alternatywne paliwa – LPG oraz CNG – również stopniowo wprowadzamy stanowiska do ładowania aut elektrycznych. Wspólnie z ČEZ planujemy zainstalować ładowarki elektryczne w kilkudziesięciu stacjach z logo Benzina, zlokalizowanych w wielu ruchliwych miejscach – w tym w miastach, miasteczkach, wzdłuż autostrad oraz dróg z największym nasileniem ruchu – dodał Prezes Zarządu Grupy Unipetrol.

Punkt ładowania pojazdów elektrycznych na stacji Benzina, fot. PetroNews

Jak się dowiedzieliśmy, koncern patrzy jeszcze dalej w przyszłość i planuje otworzenie pierwszego w Republice Czeskiej punktu tankowania wodorem.

W lipcu Unipetrol ogłosił również przełom w produkcji biopaliw. To właśnie w Czechach powstało biopaliwo drugiej generacji, z biomasy odpadowej ze zrębków drzewnych. Ma ono lepszy skład chemiczny, niż używane obecnie biopaliwa i jest bezpieczne dla silników.

Nowe biopaliwo powstało w czeskich laboratoriach UniCRE, w ramach innowacyjnego projektu COMSYN, który finansowany jest z unijnego programu na rzecz badań i innowacji HORIZON 2020. Odkrycie jest przełomowe, bowiem dotychczasowe biopaliwo, produkowane z oleju rzepakowego, nie było tak bezpieczne dla silników. Na czeskim produkcie mogą jeździć pojazdy z silnikiem o zapłonie samoczynnym, bez obawy o uszkodzenie.

REKLAMA
Kolejny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU