Opium w polskim klimacie [ZDJĘCIA]

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Eunho Chang przyleciał specjalnie z Korei na premierowe wykonanie jego kompozycji. To dla twórcy wielki dzień, wręcz święto. Zatriumfował jego talent, tym razem w Płocku, utworem specjalnie napisanym dla Płockiej Orkiestry Symfonicznej oraz Opium String Quartet pn. „Fantazja na tematy polskie”.

Kompozytor młodego pokolenia, który przyjechał do Płocka, to laureat wielu nagród międzynarodowych oraz czterech koreańskich konkursów kompozytorskich. Jego utwory nadają największe europejskie radiofonie, a jedną z nich wykonano w Białym Domu, w trakcie koncertu, którego wysłuchał prezydent Stanów Zjednoczonych, Barack Obama. 21 marca w sali koncertowej państwowej szkoły muzycznej w Płocku, publiczność miała niepowtarzalną okazję, aby po raz pierwszy wysłuchać utworu napisanego specjalnie dla Płockiej Orkiestry Symfonicznej autorstwa tego koreańskiego kompozytora. Dzieło to znacznie różniło się od pozostałych kompozycji zaplanowanych na ten dzień.

Chyba dla porównania, płocka publiczność najpierw wysłuchała uwertury „Rosyjska Wielkanoc” Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, czyli muzycznej opowieści o tym, co dzieje się pomiędzy Wielką Sobotą do Niedzieli Zmartwychwstania. Korsakow, głównie znany jako twórca „Lotu Trzmiela”, swoją uwerturę „Rosyjska Wielkanoc”, oparł na rosyjskich prawosławnych śpiewach liturgicznych. Łatwy w odbiorze dwudziestominutowy utwór, przeniósł słuchaczy w wielkanocny klimat rosyjskich świąt.

Następnie widzowie – co zdarza się niezwykle rzadko – mogli zobaczyć jak następuje reorganizacja sceny. Spod podłogi, specjalną windą na scenę został przetransportowany fortepian. Przygotowano również dodatkowe krzesła. Być może celowo organizatorzy wczorajszego koncertu chcieli  budować napięcie. I udało się. Wszyscy wiedzieli, że następny utwór będzie zupełnie inny. Na scenie dostawiono krzesła dla czterech pięknych kobiet, które od 10 lat grają pod nazwą „Opium String Quartet”.

Panie w całej krasie zjawiły się przed publicznością, aby razem z Płocką Orkiestrą Symfoniczną pod batutą Wojciecha Rodka zagrać utwór „Fantazja na tematy polskie”. Dzieło nie należało do prostych w odbiorze i wymagało wielkiej wirtuozerii również od muzyków. W niczym nie przypominało muzyki klasycznej, do której jesteśmy przyzwyczajeni. Dzieło nawiązuje do polskich tradycji, co słuchacze mogli wyraźnie usłyszeć w dźwiękach folklorystycznych. Po wykonaniu utworu przez kwartet i POS, na scenie zjawił się sam kompozytor, który dotychczas siedział na widowni, wsłuchując się z płocczanami w premierowe wykonanie swojego dzieła.

Po trudnym utworze Koreańczyka, na koniec Płocka Orkiestra Symfoniczna zagrała z sobie tylko przypisanym wdziękiem i lekkością I Symfonię B-dur Roberta Schumanna. „Wiosenna”, bo taką nazwę nosi symfonia, składa się z czterech części, które stanowią całość. Jest to pierwszy utwór tego typu skomponowany przez autora. Do czasu jej powstania Schumann pisał wyłącznie utwory fortepianowe i pieśni. Ciekawostką jest, że dzieło powstało w ciągu zaledwie czterech dni, a w pełni zostało ukończone po dwóch miesiącach. I Symfonia „Wiosenna” zachwyca radością budzenia się najpiękniejszej pory roku do życia.

Jak na pierwszy wiosenny wieczór, trudno było o lepiej dobrany repertuar. Były święta Korsakowa, dźwięki góralskiego folkloru Changa oraz wybuchająca bujnością wiosna w utworze Schumanna.

Podziel się:

Zostaw Komentarz

Ostatnie Informacje

Więcej Nowych Informacji