Od 1 lutego obowiązują obniżone stawki VAT m.in. na paliwa. Ceny benzyny i oleju napędowego na stacjach własnych ORLEN są niższe średnio o ponad 70 groszy za litr. Dla właścicieli aut elektrycznych również są obniżki – w infrastrukturze ORLEN np. stawka za ładowanie DC z mocą 50 kW zmniejszy się o 29 groszy za kWh.
Na warszawskiej stacji paliw ORLEN odbył się 1 lutego briefing prasowy z udziałem Premiera Polski Mateusza Morawieckiego oraz Prezesa Zarządu PKN ORLEN Daniela Obajtka.
Premier rozpoczął spotkanie od wymienienia przyczyn, z powodu których ceny paliw w ostatnich miesiącach rosły. Wśród nich są trzy główne: epidemia koronawirusa, która spowodowała konieczność ratowania miejsc pracy i wprowadzania ulg dla przedsiębiorców, w tym wstrzymania wpłat na ZUS czy tzw. opłat postojowych, a także podwyżki cen wprowadzane przez Gazprom, sięgające nawet 500-600 proc.
Rafał Trzaskowski o gazociągu Nord Stream 2: To porozumienie prywatnych firm; trzeba jasno powiedzieć, że nie stoją za tym, dzięki Bogu, rządy.
Całość: https://t.co/S6CMmPBhVo #wieszwięcej pic.twitter.com/s6ZEVrvKpz
— tvp.info 🇵🇱 (@tvp_info) June 12, 2020
– Przy trzeciej przyczynie, wzroście cen energii elektrycznej, co najmniej połowa to efekt polityki klimatycznej Unii Europejskiej. A nie każdy był tak zapobiegliwy, jak ORLEN, żeby kupić wcześniej uprawnienia do emisji CO2. Zresztą, nie było to dla wszystkich możliwe. Niemniej, ta trzecia przyczyna też bije bardzo mocno Polaków po kieszeniach, podnosi inflację – mówił podczas briefingu prasowego premier Mateusz Morawiecki.
Jak tłumaczył, aby zminimalizować skutki tych działań, od 1 lutego VAT na paliwo został obniżony z 23 na 8 proc.
– O ile w innych krajach, we Francji, Danii czy Niemczech ceny paliw rosną w ostatnim czasie o 5-6 proc., to u nas spadły. Na jednym tankowaniu dla przeciętnej rodziny to oszczędność kilkudziesięciu złotych – podkreślał premier.
Zaznaczał, że te obniżki to także walka z inflacją, gdyż cena paliwa przekłada się na ceny innych produktów, chociażby poprzez koszty transportu.
Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN wymieniał, że średnia cena benzyny na stacjach spod znaku orła po obniżkach wynosi 5,19 zł, a oleju napędowego 5,24 zł.
– Są to najniższe ceny w Unii Europejskiej – podkreślał. – Sądzę, że nasza konkurencja również zaimplementuje te ceny – dodał.
Przypomniał, że w 2016 roku rozpoczęła się walka rządu z mafiami paliwowymi.
– Praktycznie w ciągu roku konsumpcja legalnych paliw wzrosła wówczas o ok. 55 proc. oleju napędowego i ok. 30 proc. benzyny. W tamtym czasie rafinerie działały na 60-70 proc. możliwości produkcyjnych. Do budżetu państwa spływało 25 mld zł, a po wprowadzeniu pakietu paliwowego wpływa 35 mld zł – wymieniał Daniel Obajtek.
Skalę uszczuplania budżetu państwa najlepiej oddaje poziom wpłat PKN ORLEN z tytułu różnych podatków – w 2021 r. wyniosły one ponad 35 mld zł, podczas gdy w 2015 r. było to ok. 10 mld zł. Łącznie od 2016 r., czyli przez 6 lat PKN ORLEN wpłacił do budżetu państwa z tytułu różnych podatków ponad 200 mld zł. Dla porównania, w ciągu 8 lat (2008-2015), kiedy walki z szarą strefą nikt skutecznie nie podjął lub nie chciał podjąć, do budżetu trafiły nieco ponad 162 miliardy złotych.
Różnicę widać też w wynikach finansowych Grupy ORLEN. Od 2016 r. do 2021 r. (6 lat) łącznie zysk netto wyniósł prawie 36 miliardów złotych, natomiast przez 8 lat rządów PO-PSL, czyli w latach 2008-2015 było to łącznie 2,9 miliarda złotych.
Prezes Koncernu zaznaczał, że dużą rolę w obecnej sytuacji PKN ORLEN odegrała też modernizacja rafinerii, dywersyfikacja dostaw ropy naftowej, zadbanie o bezpieczeństwo paliwowe Polski czy zabezpieczenie praw do emisji dwutlenku węgla – w latach 2020-2021 zarząd Koncernu podjął dość odważną decyzję o zakupie 19 mln praw do emisji CO2 po cenie 23-24 euro za tonę, które dziś kosztują ponad 80 euro za tonę.
– Gdyby te wszystkie działania nie zostały wdrożone, dzisiaj ceny paliw w Polsce wynosiłyby ok. 9-9,5 zł za litr – podkreślał Daniel Obajtek. – Robimy wszystko, by te ceny mogły się utrzymać, gdyż ceny paliw mają wpływ na całą gospodarkę – dodawał.
Ceny paliw zostały obniżone od 1 lutego br. na wszystkich stacjach PKN ORLEN w Polsce. Jak wyglądają w Płocku? Sprawdziliśmy to na dwóch stacjach, zlokalizowanych na płockich Podolszycach.
Efecta Pb95 – 5,22 zł
Verva Pb98 – 5,43 zł
Efecta Diesel – 5,24 zł
Verve Diesel – 5,42 zł
LPG – 2,75 zł.
A jak wyglądają ceny paliw w Europie? Według cen na 24 stycznia, za litr Pb95 zapłacimy:
Austria – 6,58 zł
Belgia – 7,67 zł
Czechy – 6,80 zł
Dania – 8,49 zł
Francja – 7,93 zł
Niemcy – 7,76 zł
Grecja – 8,20 zł
Węgry – 6,12 zł
Litwa – 6,69 zł
Holandia – 9,16 zł
Wielka Brytania – 8,02 zł (wg cargopedia.pl, ceny na 24.01.2022).
Przypomnijmy, że na ostateczne ceny paliw mają wpływ także zewnętrzne czynniki, niezależne od koncernów paliwowych, m.in. ceny ropy na globalnych rynkach i kurs dolara.
🎥 Transmisja live: briefing prasowy dotyczący cen paliw na stacjach ORLEN https://t.co/XxWw666htG
— ORLEN (@PKN_ORLEN) February 1, 2022
Ludzie w to wierzą? Obniżka vatu nie wpłynie na obniżenie kosztów transportu. Tylko osoba, która nie zna postaw ekonomii uwierzy w takie bajki.
przecież przedsiębiorcy i tak odliczali sobie vat :-D – to tak oczywiste, że tylko pisiorom chyba trzeba to tłumaczyć
Ceny transportu wręcz wzrosną przez ” polski wał „i pakiet mobilności, który właśnie wszedł 2 dni temu.
Najnizsze ceny paliw w Europie i najnizsze miesieczne wynagrodzenia w Europie, szkoda ze ceny w sklepach przebijają ceny unijne
Jak dobrze rozumiem obajtka i prezentowane przez niego dane to wyeliminowanie mafii paliwowych z rynku spowodowało wraz ze wzrostem wpływów budżetowych wzrost cen paliw. Obecnie obajtek działa tak jak poprzednio mafie paliwowe nie odprowadza podatków do budżetu co powoduje, że paliwo jest tańsze. Wniosek nasuwa się taki, że uszczuplanie wpływów budżetowych niezależnie od sprawcy jest korzystne dla konsumentów czyli obywateli. Im mniej pieniędzy w budżecie państwa tym więcej w kieszeniach pracujących obywateli, tracą jedynie pasożytujące na budżetowych benefitach nieroby.
Sposób Biedronki na obniżenie vat-u powtykali karteczki że niby wcześniej było drożej a teraz oni obniżyli ceny. czyli.wczesniej kajzerka kosztowała 0.33gr tak teraz kosztuje 0.33gr brawo biedrona
Jakoś tego w sklepach nie widzę. Widzę, że co dzień płacę więcej za to samo. Może ty masz inne sklepy…
Kerry – N i e p i t o l głupot bo Waciak ma rację.
Tyle że Niemcy zarabiają w euro i za najniższą krajową idzie tam żyć normalnie i przeżyć też. A u nas za najniższą krajową to można tylko wegetowac i cały czas patrzeć czy nam wystarczy od pierwszego do pierwszego. Zarabiając przykładowo 1700 euro gdzie kurs euro teraz jest około 4zl45gr to u nich paliwo za litr jest 1.74eurocenty A u nas najnizsza krajowa to w 2022r to 2363zl szał i za litr płacimy teraz 5.20 heh. Z czego tu się cieszyć jak pod sam koniec tygodnia na obajtkowych stacjach było 5.77 a w poniedziałek po 5.97 haha i że niby zeszli o tyle groszy. Narodzie proszę wyłącz tv i włącz myślenie i zanim kiedyś oddasz głos na jakąś partię polityczną to się zastanów.
Lux i to są wspaniałe rządy, a nie to co lewactwo albo PO KO sroko!!!
jak wróci vat, to sie osrasz pisiorku :-D
Tylko ślepi mogą tak pisać. Otwórz oczy!!!
może wychwalać rozwałkę Polski jaka dzieje się na jego oczach.
Tylko ślepy nie widzi, że rozwałka była za PO a teraz wstajemy z kolan!!!
Dla obajtka morawiecki w nowym wale stworzył program PAŁACYK +, bo już daniel nie wie gdzie lokować kasę z norlenu. Dla narodu 0,70 gr na benzynie i 0,10 gr na cebuli.
Zazdrość – taka typowa cecha nieudaczników!!!
No to panie Woójcie jeszcze poprosimy o mediany plac w Europie i obraz bedzie pełen
Żeby było prościej…Może chociaż średnie zarobki w rafineriach Europy i Orlenie
Nie?
Bo wiesz człowieku małej wiary że cenę określą się nie kwota..a siła nabywcza pieniądza…a żebyś zrozumiał herosie z Pcimia. .to oznacza….ile litrów paliwa można nabyć za okreslona wysokość wypłaty.. czyli za średnia krajowa..średnia zakładowa czy średnia waciaka w Orlenie i np.Roterdami….
No i ten sukces z roz…..baniem Orlenu z Lotosem to jak mawial klasy truskawka na torciku…Araby Biorą 1/3 Lotosu ,a 2 dni produkcji Aramco…ciekawe ile zgarnal
od MOLa pupil PS towarzysz Hofman
Oj wy zlotousci krętacze….
Pań Premier równy Obajtkowi….będzie Ukrom dostarczał broń defensywna…ooo? Czyli co tarcze .transzeje przenośne czy te wasze ołtarzyki polowe?
Paranoja totalna
Widzisz, mediana niewiele powie bo od dziesięcioleci zarabia się w Polsce (ale i krajach wschodniej Europy) mniej niż na tzw. „Zachodzie”.
Jeśli to dla ciebie nowość i wg ciebie wina Pana Obajtka – nie mam pytań, ale wierzę, że rozumiesz że „zachodu” nie zbuduje się momentalnie.
Ale jeśli weżmiesz tzw. siłę nabywczą – a to jest najważniejszy wskaźnik do za rządów PiS urósł najbardziej od 30 lat.
Nie rozumieć tego to straszna bieda umysłowa.
Mediane to se w dude wsadź statystyku od siedmiu boleści. Najważniejsza jest dominanta a ta wskazuje , że 70 ludzi zarabia poniżej średniej.
„Ale jeśli weżmiesz tzw. siłę nabywczą – a to jest najważniejszy wskaźnik do za rządów PiS urósł najbardziej od 30 lat.
Nie rozumieć tego to straszna bieda umysłowa.” – W Polsce jest rekordowo wysoka inflacja a tylko 1/4 inflacji jest zaimportowana zza granicy, reszta to dodruk pieniądza i zwiększenie kosztów produkcji (podatki) oraz zła polityka RPP czyli wina PiS. Powstają więc pytania czy jesteś niedorozwinięty ? Czy też próbujesz nieudolnie bronić pisowskich bandytów?