Na majówkę z… dietetykiem

REKLAMA

Przed nami długi weekend. Prognozy pogody są obiecujące, mamy więc nadzieję, że wolne dni spędzimy na powietrzu, w gronie rodziny i znajomych. A jeśli planujemy spotkania, to zapewne nie unikniemy grillowania. Jak grillować bezpiecznie i zdrowo radzi dietetyk Elżbieta Łęcka.

Grillowanie jest bezpieczne dla naszego zdrowia, jeżeli przestrzegamy określonych zasad przy przygotowywaniu posiłków. Nie zapominajmy o względach higienicznych i zadbajmy o czystość rąk i naczyń. Zwracam na to uwagę, bo w plenerze może być problem z wodą. Mięso na grill powinno być uprzednio umyte, doprawione i przechowywane w warunkach chłodniczych. Po upieczeniu, nie używajmy tych samych naczyń na surowe i grillowane mięso.

PowiązaneTematy

To, czego się boimy jedząc potrawy z grilla, to ich wysoka kaloryczność oraz toksyczność.
Jak temu zaradzić? Otóż potrawy z grilla nie będą bardzo kaloryczne, jeśli zrezygnujemy z tłustego boczku czy tłustej kiełbasy na rzecz chudego mięsa, np. piersi z kurczaka lub indyka, chudej wołowiny czy doskonałych, nawet jeśli są tłuste, ryb. Bardzo smaczne i coraz częściej serwowane na grill party są tzw. warzywa z rusztu. Pomyślmy więc o zakupieniu papryki, bakłażana, cebuli, cukinii czy kabaczka. Troszkę oliwy oraz ziół sprawi, że będą smakowały wyśmienicie.

Podczas grillowania pamiętajmy o wypiekaniu mięsa, ponieważ może to nas uchronić przed zatruciem. Kolejna sprawa (bardzo ważna!) to używanie tacek aluminiowych lub folii aluminiowej. Dzięki temu uchronimy nasze produkty przed szkodliwymi dla zdrowia związkami chemicznymi, które uwalniają się podczas grillowania i mogą swobodnie przenikać do pożywienia.

Pamiętajmy również, że grillowane potrawy należy zawsze jeść w towarzystwie dużej ilości surówek, tak z warzyw, jak i z owoców. Warzywa i owoce są doskonałym źródłem antyoksydantów, neutralizujących wszelkiego rodzaju rakotwórcze związki, które towarzyszą grillowaniu.

Doskonałą, niskokaloryczną przystawką do mięsa z grilla mogą być…

Ogórkowe łódeczki

Składniki: 2 długie zielone ogórki, 1 kubek serka śmietankowego, 1 ząbek czosnku, 1 pęczek koperku, 1 pęczek szczypiorku, 5 rzodkiewek, 3-4 łyżki prażonych nasion słonecznika lub dyni.

Ogórki kroimy na połówki, wydrążamy pestki i napełniamy pastą serową, następnie posypujemy prażonymi nasionami.

Do picia proponuję doskonale usuwający toksyny…

Napój z owoców cytrusowych

Składniki: 1 grejpfrut żółty, 1 grejpfrut czerwony, 2 mandarynki, 2 plastry świeżego ananasa, 1 ogórek zielony, sok z 1 cytryny.

Wszystkie składniki zmiksować, napój podawać schłodzony lub z kostką lodu i listkiem mięty.

Autorką artykułu jest Elżbieta Łęcka – absolwentka studiów dziennych oraz studiów podyplomowych Poradnictwa Żywieniowego i Dietetycznego, prowadząca prywatną poradnię dietetyczną przy ul. Pięknej 5a w Płocku.