Uczniowie już od 17 maja wracają do szkół w formie hybrydowej, a od 31 maja stacjonarnie. Spowodowało to w niektórych szkołach wysyp zapowiedzianych sprawdzianów stacjonarnych. O „tydzień ulgi” apeluje Instytut Psychologii UJ, rodzice, uczniowie, ale i minister edukacji.
Niemal cały rok szkolny uczniowie (zwłaszcza starszych klas) spędzili na zdalnym nauczaniu. Teraz wracają do szkół i nie ukrywają, że jest to dla nich spory powód do stresu. Nauka w trybie zdalnym znacznie różni się od tej, prowadzonej tradycyjnie. Tymczasem, jak się dowiadujemy, wielu nauczycieli potraktowało powrót do nauki stacjonarnej jako okazję na sprawdzenie zdobytej przez uczniów wiedzy. W planach zajęć pojawił się wysyp sprawdzianów, kartkówek i klasówek.
Z takim podejściem nie zgadzają się m.in. pracownicy Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, który rozpoczął akcję „Tydzień Ulgi”. Jak tłumaczą, pandemia i społeczna izolacja to szczególnie trudny czas dla uczniów i uczennic szkół podstawowych i średnich.
– Dlatego zwracamy się z gorącą prośbą do dyrektorów i dyrektorek, nauczycieli i nauczycielek – podarujmy młodzieży tydzień bez sprawdzianów i zadań domowych. Wszystko to po to, aby obniżyć stres towarzyszący dzieciom na co dzień i zadbać o dobrostan psychiczny uczniów, uczennic, nauczycieli i nauczycielek – wyjaśnia prof. Aleksandra Gruszka -Gosiewska, zastępczyni dyrektora Instytutu Psychologii UJ.
Z tym przekazem zgadza się minister edukacji i nauki, Przemysław Czarnek.
– Zaapelowaliśmy do dyrektorów szkół i nauczycieli, aby w pierwszej kolejności skupili się na odbudowaniu wspólnoty i więzi między uczniami, ale również między uczniami i nauczycielami – przekazał minister podczas konferencji prasowej 11 maja br. – Tym bardziej nie rozumiemy, dlaczego w niektórych mediach liberalno-lewicowych próbuje się stresować uczniów przed pójściem do szkoły. Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za rzeczywistość, która nas otacza. (…) Proszę nie stresować uczniów przed powrotem do szkół – zaapelował Przemysław Czarnek.
#Warszawa | 💬@CzarnekP z @MEIN_GOV_PL: Zaapelowaliśmy do dyrektorów szkół i nauczycieli, aby w pierwszej kolejności skupili się na odbudowaniu wspólnoty i więzi między uczniami, ale również między uczniami i nauczycielami. pic.twitter.com/zrl1CqMfUt
— TOP TVP INFO (@TOPTVPINFO) May 11, 2021
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 11 im. Bolesława Chrobrego w Płocku takie zapewnienie już otrzymali.
– Podejrzewamy, że jesteście pełni obaw, jak będzie wyglądał Wasz powrót do szkoły? Pragniemy zapewnić Was, że wszystkim nauczycielom zależy na Waszym dobrym samopoczuciu i na tym, aby czas spędzony w szkole był dla Was przyjemny. Teraz szczególnie skupimy się na odbudowywaniu relacji, ponownej integracji grupy, przełamywaniu lęku i stresu związanego z powrotem do nauki stacjonarnej – zapewnia kadra nauczycielska płockiej placówki.
Przekazała także, że szkoła przystąpiła do programu „Tydzień Ulgi”.
– Chcemy zaproponować Wam czas bez sprawdzianów, kartkówek i odpytywania. Wszystko po to, aby obniżyć Wasz poziom stresu związany z zakończeniem nauczania zdalnego. Pewnie zdarzy się jakaś praca domowa, czy wspólna praca na lekcji, ale na pewno takie zadania nie będą dla Was problemem. Niech ten czas będzie dla Was okresem przeznaczonym na odbudowanie Waszych relacji koleżeńskich, przestrzenią do rozmów, chwilą oddechu od wymagań i presji – życzy dyrektor, nauczyciele, pedagog i psycholog płockiej „Jedenastki”.
Drodzy Uczniowie klas 4 – 8!
Nie możemy się doczekać, kiedy szkoła znów zatętni życiem. Z niecierpliwością czekamy na…
Opublikowany przez Szkoła Podstawowa nr 11 im. Bolesława Chrobrego w Płocku Środa, 12 maja 2021
Trzeba było tak pracować zdalnie, żeby nie było „wysypu geniuszy”. A teraz w niektórych szkołach dochodzi do absurdów – w jednym tygodniu po kilkanaście sprawdzianów z prawie wszystkich przedmiotów, bo nauczyciele chcą się wykazać. Czerwiec to nie czas na sprawdziany z całego roku!
Jakoś trzeba zweryfikować gwałtowny wysyp szóstek wśród miernych uczniów…..
Inaczej zaleje nas fala lockdownowych geniuszy