W piątek w Muzeum Mazowieckim w Płocku odbędzie się koncert Piacello Duo. Artystki wykonają utwory Schumanna, Bauera i Miaskovskiego.
W Muzeum Mazowieckim w Płocku zagra Pacello Duo. Na wydarzenie, które odbędzie się 10 września o godzinie 17, obowiązuje wstęp wolny. W skład zespołu wchodzą pianistka Hodżar Nasyrowa i wiolonczelistka Katarzyna Beresińska.
Jest to młody zespół, który powstał w styczniu 2021. Z pasji do muzyki kameralnej zrodziła się ogromna energia, czego owocem jest chęć zaprezentowania przygotowanego programu przed płocką publicznością.
Pianistka Hodżar Nasyrowa – pochodzi z Tadżykistanu. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi, kształciła się pod kierunkiem dr hab. Katarzyny Kling, prof. AM. Jest laureatką wielu konkursów pianistycznych m.in. XI Międzynarodowego Konkursu Interpretacji Muzycznej (Krasiczyn), a także wielokrotnie wyróżnianym akompaniatorem.
Artystka od 2017 roku prowadzi klasę fortepianu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego i Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Płocku. Kilkakrotnie brała udział w projektach Płockiej Orkiestry Symfonicznej im. Witolda Lutosławskiego, gdzie realizowała partię fortepianu podczas koncertów, a także nagrań.
Wiolonczelistka Katarzyna Beresińska jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie kształciła się pod kierunkiem prof. dr hab. Renaty Marzec. Jest laureatką wielu konkursów zespołów kameralnych m.in. I miejsca na międzynarodowym konkursie Music Without Limits (Litwa) oraz I miejsca na międzynarodowym konkursie Music Seasons in Prague (Czechy).
Od 2017 roku z pasją naucza młodych adeptów sztuki wiolonczelowej Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego i Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Płocku. Jest wiolonczelistką w Płockiej Orkiestrze Symfonicznej im. Witolda Lutosławskiego w Płocku, a także liderem grupy wiolonczel w Polskiej Orkiestrze Muzyki Filmowej.
Program:
- Nikolay Miaskovski – Cello sonata no 2 op. 81
- Robert Schumann – Fantasiestücke op. 73
- Jerzy Bauer – 3 Primitivi
Druga Sonata wiolonczelowa Miaskowskiego została napisana w 1948 r. niedługo potem w bezpośredniej odpowiedzi na Rezolucję o muzyce wydaną przez Komunistyczną Partię Związku Radzieckiego i wymierzoną konkretnie w Miaskowskiego, Prokofiewa, Szostakowicza i Chaczaturiana.
Utworem, który wydobył Miaskowskiego z tarapatów, była obecna sonata. Jest to rzeczywiście wystudiowana prostota i nie mniej wystudiowany powrót do tradycyjnych wartości muzyki rosyjskiej, tak jak je określiła partia. Pojawiają się motywy ludowe, wzorowane w pierwszej części na modalnych pieśniach chłopskich, a w ostatniej na typowym moto perpetuo instrumentalnych melodii tanecznych.
Fantasiestücke na klarnet i fortepian op. 73, zostały napisane w 1849 roku przez Roberta Schumanna. Chociaż pierwotnie były przeznaczone na klarnet i fortepian, Schumann wskazał jednak, że partia klarnetu może być również wykonywana na altówce lub wiolonczeli.
Robert Schumann napisał te utwory w ciągu zaledwie dwóch dni w lutym 1849 r. i pierwotnie zatytułował je „Soirée Pieces” (Utwory wieczorowe), zanim zdecydował się na tytuł Fantasiestücke (Utwory fantastyczne).
Zwieńczeniem koncertu będzie utwór polskiego kompozytora Jerzego Bauera – 3 primitivi na wiolonczelę i fortepian. Kompozycje Jerzego Bauera cechuje niezwykła pieczołowitość w konstruowaniu form – obce było mu jakiekolwiek jej niedookreślenie. Znajdował oparcie w tradycyjnych schematach formalnych i chociaż posługiwał się nimi w sposób dość swobodny, zawsze jednak dbał o to, by forma dzieła pozostała czytelna dla słuchacza.