W środę w Muzeum Mazowieckim w Płocku odbędzie się koncert Malawski Trio. Muzycy zaprezentują w ramach Letniego Festiwalu Muzycznego utwory znanych kompozytorów.
1 lipca o godzinie 19 w Muzeum Mazowieckim w Płocku rozpocznie się kolejny koncert z cyklu XXII Letniego Festiwalu Muzycznego. Podczas wydarzenia usłyszymy dzieła znanych kompozytorów w wykonaniu wspaniałych artystów z Malawski Trio. Muzycy wchodzący w skład zespołu (istniejącego od 2011) to znakomici instrumentaliści i doświadczeni kameraliści.
Piotr Rachwał jest dyplomantem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie skrzypiec dra hab. Roberta Kabary. Koncertuje od najmłodszych lat. Jako 12-latek wystąpił pierwszy raz jako solista z Filharmonią Śląską. Do tej pory koncertował m.in. w Czechach, na Słowacji, w Niemczech, Chinach, Szwajcarii, Francji, Włoszech czy Austrii.
Barbara Łypik-Sobaniec – wiolonczelistka, pracownik naukowy, pedagog, prezes Stowarzyszenia Małopolska Manufaktura Sztuki. Dyplom z wyróżnieniem na Akademii Muzycznej Krakowie w klasie wiolonczeli prof. Witolda Hermana (1995). Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Kameralistyki w stopniu doktora habilitowanego.
Sławomir Cierpik – pianista, pracownik naukowy, pedagog, członek Stowarzyszenia Małopolska Manufaktura Sztuki. Absolwent z wyróżnieniem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Tadeusza Żmudzińskiego oraz w klasie kameralistyki prof. Marii Szmyd – Dormus (1992 r.) Obecnie adiunkt w Katedrze Kameralistyki tej uczelni w stopniu doktora habilitowanego. Po studiach doskonalił swoje umiejętności na kursach muzycznych m.in. u prof. Ryszarda Baksta oraz Wiener Schubert Trio.
Malawski Trio
Od wielu lat koncertują na prestiżowych festiwalach zarówno w kraju, jak i za granicą (m.in. Niemcy, Dania, Belgia, Czechy). Podczas wydarzenia zaprezentują program z dziełami znanych kompozytorów jak np. W. A. Mozart – Trio fortepianowe B-dur KV 502, A. Dworzak – Trio fortepianowe e-moll op. 90 „Dumky”, a także A. Walaciński – Cinque episodi.
„Cinque episodi” na skrzypce, wiolonczelę i fortepian zostało skomponowane w 2001 roku przez Adama Walacińskiego. Kompozycja powstała w wyniku sugestii Macieja Lulka, skrzypka, ówczesnego dyplomanta Walacińskiego, który był także jednym z pierwszych wykonawców tego utworu w 2011 roku.
Zgodnie z brzmieniem tytułu, utwór składa się z pięciu miniatur. Są one ze sobą luźno powiązane, dzięki czemu kompozycja zyskuje nieco mozaikowy charakter.
– Poprzez wybór niewielkiej skondensowanej formy nasuwa się skojarzenie do twórczości Antona Weberna. Mimo iż aforystyczność ujęcia kreuje wspólny mianownik, to charakteryzuje się ona odmienną stylistyką. W kolejnych epizodach łączy sposób kształtowania pomiędzy głosami poprzez skontrastowanie pod względem wyrazowym. Partie instrumentalne najczęściej się dopełniają. Kompozytor poprzez dążenie do intensyfikacji wyrazu, chętnie wykorzystuje grę unisono. Poza Epizodem IV można dostrzec częste zmiany metrum, natomiast Epizod IV ukazuje zdecydowany kontrast poprzez wykorzystanie aleatoryzmu. Zwieńczeniem utworu jest ostatnia, a zarazem najdłuższa część. Trójdzielne metrum, miarowość oraz regularny puls, nadają jej charakter taneczny przywołujący dalekie echa walca – opisuje Katarzyna Piotrowska z Płockiej Orkiestry Symfonicznej.
Wykonanie tego utworu wymaga od muzyków nieskazitelnej muzycznej współpracy. Walaciński zawartą w utworze wirtuozerię i klarowność połączył z romantyczną ekspresją.
Na wszystkie koncerty w ramach Letniego Festiwalu Muzycznego – WSTĘP WOLNY.
Uwaga!
Warunki uczestnictwa w koncertach (COVID-19):
– obowiązek zakrywania ust i nosa,
– dezynfekcja rąk,
– wypełnienie oświadczenia o stanie zdrowia (dostępne na stronie internetowej Płockiej Orkiestry Symfonicznej).