Zeroemisyjny transport publiczny to już nie kaprys, a konieczność. W niedługiej przyszłości komunikacja miejska ma być oparta o napęd wodorowy – list intencyjny z PKN ORLEN w tej sprawie podpisały Piła i Bielsko-Biała, a wcześniej m.in. Płock, Kraków, Włocławek czy Łódź.
PKN ORLEN podpisał kolejne listy intencyjne o współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy wodorowe. O takiej przyszłości komunikacji miejskiej myśli Gmina Piła oraz Miejski Zakładem Komunikacji w Pile, a także z Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej.
Wcześniej porozumienia o współpracy PKN ORLEN podpisał także z innymi samorządami i miejskimi spółkami, w tym z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie, Gminą Miastem Płock, Gminą Miastem Włocławek, MPK w Poznaniu, MPK w Łodzi czy MPK W Olsztynie, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.
Efektem działań prowadzonych w ramach tych porozumień ma być m.in. stworzenie infrastruktury tankowania wodoru, przeznaczonej specjalnie dla pojazdów komunikacji miejskiej. Jak wyjaśnia ORLEN, rozwój przyjaznych środowisku technologii wodorowych wpisuje się w strategię ORLEN2030, która zakłada wzrost znaczenia paliw alternatywnych.
Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN podkreśla, że Koncern zdaje sobie sprawę z dynamicznych zmian zachodzących na rynku paliw.
– Traktujemy je jako wyzwania, ale też szanse, które w pełni zamierzamy wykorzystać. W strategii ORLEN2030 kładziemy duży nacisk na rozwój paliw alternatywnych, ponieważ jest to przyszłość motoryzacji. W perspektywie najbliższej dekady chcemy zbudować pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, osiągając wymierne korzyści biznesowe. Wymiana informacji z partnerami pozwala nam lepiej poznać stojące przed nami wyzwania technologiczne – tłumaczy Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Przypomnijmy, że Koncern jest także w trakcie wyboru wykonawcy hubu wodorowego we Włocławku, który na początku będzie produkował około 170 kg, a docelowo będzie mógł wytwarzać do 600 kg na godzinę wodoru o jakości automotive. Powstanie tam instalacja produkująca wodór w jakości paliwa transportowego, infrastruktura logistyczna i dystrybucyjna wodoru. Paliwo, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczone przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego. PKN ORLEN rozwija także technologie wodorowe w biorafinerii ORLEN Południe w Trzebini. Zgodnie z planem, produkcja wodoru w jakości paliwa transportowego ma rozpocząć się jeszcze w tym roku.
Pod koniec ubiegłego roku na świecie działały 432 stacje tankowania wodoru, z których 330 jest ogólnodostępnych. PKN ORLEN posiada dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na swoich niemieckich stacjach paliw „star-Grupa ORLEN”, a wkrótce będzie dysponował także trzema punktami na czeskich stacjach „Benzina – Grupa ORLEN” – w Pradze, Litvinowie i Brnie, na których trwa już ich budowa. Ponadto w planach jest powstanie kolejnych stacji wodorowych w Czechach – w Pilźnie i w Pradze, na autostradzie D10.



W końcu będą stacje wodorowe. 4 minuty ładowania takiej mirai i ponad 600km można jechać. Autobusy to też dobry kierunek.
Jakie silniki mają napędzać te pojazdy? Jeśli spalinowe to proszę podać nazwy modeli samochodów osobowych, autobusów i pojazdów ciężarowych z silnikami spalinowymi zasilanymi wodorem oferowane komercyjnie na rynku.
Skoro napęd wodorowy ma przynosić zyski producentowi wodoru, warto by poznać stosunek ilości energii niezbędnej na wyprodukowanie jednostki energii dostępnej na kołach pojazdu, ogólną sprawność energetyczną całego procesu produkcji wodoru i CAŁKOWITY KOSZT POZYSKANIA jednostki energii w napędzie wodorowym.
Bomba wodorowa