Od 6 grudnia br. wchodzą w życie przepisy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wprowadzają one obowiązek tworzenia drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak.
Przepisy, które zaczynają obowiązywać od dzisiaj, jednoznacznie określają zasady zachowania kierowców w dwóch przypadkach: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego oraz gdy występuje zwężenie drogi, które zmniejsza liczbę dostępnych pasów.
Korytarze życia
Teoretycznie, były tworzone, choć zasada ta nigdzie nie była zapisana. Zdarzało się jednak, że bezmyślni kierowcy utrudniali przejazd służbom, które dbają o nasze bezpieczeństwo.
– W sytuacji zagrożenia życia na drodze ważna jest każda sekunda. Dzięki korytarzom życia odpowiednie służby będą mogły szybko dotrzeć do osób potrzebujących pomocy. Także przepisy o jeździe na suwak są ważne dla bezpieczeństwa polskich kierowców. Pozwolą na łatwiejsze rozładowywanie zatorów i unikanie konfliktów w takich sytuacjach – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Obowiązująca od 6 grudnia nowelizacja ustawy doprecyzowuje obowiązujące przepisy – dokładnie określa zasady tworzenia przez kierujących wolnej przestrzeni dla pojazdów służb ratunkowych i ustępowania im pierwszeństwa, wskazuje również właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia korytarza.
– W skrócie, kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem mają obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami na prawo, tak aby umożliwić swobodny przejazd pojazdom ratunkowym – informuje ministerstwo infrastruktury.
Jazda na suwak
Od 6 grudnia przepisy określają też zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje zator (!). Nie dotyczy to więc sytuacji, gdy ktoś znajduje się na pasie, który służy do włączania się do ruchu, ale nie chce czekać, lecz od razu wjechać na pas środkowy. W przypadku zatoru, od teraz obowiązuje zasada naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu.
– Nowe rozwiązania są zbliżone do sprawdzonych od lat przepisów funkcjonujących w wielu krajach Europy. Zmiany ustawowe są wynikiem działań zapisanych w Programie realizacyjnym na lata 2018-2019 do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020, za który odpowiedzialna jest Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – uzasadnia ministerstwo.
Jak prawidłowo jechać, pokazuje poniższa grafika. Jeśli występuje jeden pas zwężający się, każdy kierowca ma obowiązek wpuścić jeden samochód przed siebie przy końcu zwężenia.
Jeśli występują dwa pasy ruchu zwężające się, po lewej i po prawej stronie, najpierw wpuszczamy samochód z prawej strony, później z lewej i dopiero jedziemy.
Na rysunku (jazda na suwak) wszystko wygląda bardzo ładnie tylko w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Pojazd numer 1 zazwyczaj jak zostanie wpuszczony na prawidłowy pas to zatrzymuje się bądź zwalnia i zaczyna wpuszczać inne pojazdy z pasa który się kończy. I w tym momencie kierujący pojazdem nr 2 zostaje zmuszony do zatrzymania się i zamiast wpuścić jednego wpuszcza 10 (co jest bardzo wkurwiające)
👍